Review: God of War III Remastered – God of War, de serie die vanaf deel één steeds bruter en gruwelijker werd, kreeg in 2010 een slotstuk in de vorm van God of War III. Dit was een slotstuk van jewelste waarin Kratos voor eens en voor altijd af ging rekenen met het resterende ‘gespuis’ bovenop de berg Olympus. De game was toen een absolute topper die de PlayStation 3 tot het uiterste dreef wat grafische capaciteiten betreft. Sony is inmiddels flink op dreef om oude en minder oude games opnieuw uit te brengen en natuurlijk kon ook God of War III niet ontbreken.

Het ‘epische’ God of War III

God of War III was het epische slotstuk van de trilogie en hoewel ‘episch’ vandaag de dag meer een vies woord is dan een term om euforie enigszins aan te duiden, mag dit predicaat met recht op deze productie van Sony Santa Monica geplakt worden. Nee, we zijn God of War: Ascension zeker niet vergeten, maar dat was toch een stap terug na God of War III. Het was minder imposant, minder indrukwekkend en ook het verhaal was wat minder boeiend, hoewel de meningen daarover kunnen verschillen.

Dat Sony uitgerekend voor God of War III kiest om er een remaster-uitvoering van uit te geven, is wat mij betreft de juiste keuze. Het is domweg het vetste deel in de franchise en eenieder die deze game nog niet gespeeld heeft, krijgt daartoe nu nog meer kans. Aan de andere kant zou je je af kunnen vragen waarom ze dan niet gelijk ook Ascension – zij het in mijn ogen een minder deel – erbij doen, want dat zou het hele God of War HD verhaal aardig compleet maken. De eerste twee PlayStation 2 delen op de PS3 in HD evenals de PSP delen en de laatste twee nog mooier op de PS4. Maar… wat niet is, kan nog komen.

Laten we het niet teveel hebben over wat er niet is, maar kijken naar wat God of War III Remastered ons te bieden heeft. Daar kunnen we vrij kort over zijn: een boeiend avontuur met een openingsscène die zelden overtroffen wordt in andere games. Het begin van God of War III heeft in 2010 een dermate diepe indruk achtergelaten dat het tot op vandaag de dag bij de ondergetekende nog steeds in de top drie van favoriete openingen staat. Dit nu op de PlayStation 4 opnieuw beleven in nog betere graphics… ja, dat is geen straf.

Leuk voor nieuwkomers, oud nieuws voor fans

God of War III staat grafisch op de PlayStation 4 nog steeds haar mannetje, maar echt superveel werk zal dat voor Santa Monica niet geweest zijn. De game zag er op de PlayStation 3 al weergaloos uit en het voornaamste verschil is dat de resolutie nu 1080p is met daarbij aanzienlijk scherpere textures. Verder draait de game op 60 frames per seconde en dat dan stabiel, wat de actie net even dat klein beetje vloeiender maakt. Over et visuele aspect hoeven we dus niet al te lang door te gaan; het ziet er gewoonweg prima uit op de PlayStation 4.

De gameplay is verder onveranderd, dus je krijgt exact hetzelfde als in 2010. Dat is nog steeds een fijne manier van spelen, met veel upgrades, toffe eindbazen, puzzels, wat platformwerk en meer. De ontwikkelaar heeft op dat vlak ook niet echt veranderingen of verbeteringen doorgevoerd. Niet dat dit nodig was, het was immers toch al goed. God of War III is bijgevolg eigenlijk helemaal niet zo’n bijzondere uitgave. Het is namelijk nog steeds die topper van toen, maar dan iets scherper door de visuele upgrade en dat brengt gelijk een belangrijke vraag naar voren.

Wat is het nut van het aanschaffen van deze remaster uitgave? Voor de fans kan ik er eigenlijk maar weinig bedenken, tenzij je dermate veel om graphics geeft. Eenieder die de game gespeeld heeft, hoeft niet veel nieuws te verwachten. De enige grote toevoeging is de fotomodus, maar dat lijkt me geen reden om de game opnieuw te kopen. Het is dus eigenlijk een beetje oud nieuws voor de fans van de originele uitgave en je moet in dat perspectief zelf afwegen of je fan genoeg bent om de game opnieuw te willen spelen.

Begrijp me niet verkeerd. Als jij God of War III fantastisch vond en je wilt dat graag op de PS4 spelen, laat dit stukje tekst dan vooral geen drempel zijn; het is het waard. Dan heb ik het puur over de ervaring die de game je brengt, maar hou hierbij in acht dat het geheel identiek is aan de PS3-versie en dat je niet echt noemenswaardige extra’s krijgt. Als je echter nog nooit een God of War gespeeld hebt en je wilt een absolute topgame spelen, dan is dit absoluut een must have, maar realiseer je wel dat je qua verhaal in het diepe wordt gegooid. Heb je nog een PS3 staan? Haal dan ook gelijk even de HD heruitgaven van God of War en God of War II en je kan deze zomer prima vooruit.

God of War III Remastered is ten opzichte van de PlayStation 3 versie exact hetzelfde: nog steeds een weergaloos avontuur dat gerekend mag worden tot de top van de actiegames. Kratos is een ontzettende bad-ass die ook op de PlayStation 4 prima raad met z’n vijanden weet. Heb je destijds de PS3-versie gekocht, dan is de remaster niet direct reden tot een nieuwe aankoop ,maar wel een mooie mogelijkheid, zeker voor de fans. Nieuwkomers doen er het beste aan om de eerste twee delen – mits mogelijk – op de PS3 te spelen en dan moet je deze gewoon aanschaffen. Dit is dus geen hele bijzondere remaster, maar wel een zeer degelijke van een absoluut fantastische PS3 game.

Voor inhoudelijke informatie over de gameplay, het verhaal en meer verwijzen we je graag door naar de review van de PlayStation 3 versie van God of War III.