Review: Journey – De laatste game van de hand van thatgamecompany na flOw en Flowers was Journey. Een game die uniek was door de stijl, manier van spelen en het bieden van een ervaring die je nog niet eerder had gehad. Die ervaring mag je eigenlijk niet gemist hebben, maar mocht dat onverhoopt toch wel het geval zijn geweest een paar jaar terug, dan kan je nu op de PlayStation 4 opnieuw met de game aan de slag.

De tocht

In Journey speel je met een naamloos personage dat ergens middenin een woestijn staat. Wie je bent, waarom je je daar bevindt en wat je doel is, dat is niet duidelijk en zal ook niet duidelijk worden. Althans, je doel ken je op een gegeven moment wel omdat je naar een punt gaat lopen waar iets beweegt. Vervolgens zie je vanaf daar een nieuw punt en zo gaandeweg kom je steeds dichterbij een enorme berg die je bij de start van het avontuur in de verte de horizon zag opvullen. De gehele tocht is het alsmaar zorgen dat je dichterbij komt en hierbij heb je wat gameplay-elementen.

Zo wandel je het grootste gedeelte van de tijd, maar zo nu en dan zul je zwevende stukken stof tegenkomen die je sjaal opladen. Een opgeladen sjaal stelt je in staat om te springen en daarna te blijven zweven ofwel vooruit te vliegen. Aanvankelijk is je sjaal kort, maar door lichtgevende objecten op te pikken word je sjaal langer en kan je dus langer van deze optie gebruik maken. Op deze manier kun je ook de wat moeilijker overbrugbare objecten passeren en zo kom je als maar dichter bij de grote berg.

Deze tocht wordt af en toe opgeschud door de aanwezigheid van grote stoffen zwevende ‘monsters’ die enigszins een gevaar voor je zijn, maar dit is minimaal aanwezig. Voor de rest ben je alleen maar bezig met dichterbij de berg te komen en dat is een avontuur van pakweg anderhalf tot twee uur. De game is daarmee erg kort en ook op de PlayStation 4 zal dat het geval zijn. Sterker nog, de game is 100% identiek aan de PlayStation 3-versie, alleen ziet deze er nu net wat mooier uit. Voor de rest wijkt thatgamecompany niet van de oorspronkelijke ervaring af en dat is maar goed ook.

De ervaring

Journey is een game die je beleeft om zijn unieke sfeer en dat is de enige reden waarvoor je het doet. Visueel ziet het er prachtig uit, zeker als je door het mulle zand glijdt en later de sneeuw. De wereld is ook weergaloos vormgegeven en daar waar dat op de PlayStation 3 al mooi was, is dat nu net wat mooier. Hier komt nog een stukje muziek aan te pas dat naadloos aansluit op de mysterieuze en intrigerende sfeer, wat het plaatje compleet maakt. Verwacht dan ook geen bijzonder verhaal, unieke gameplay of zaken van andere strekking. Het is in die zin ook geen game, maar een ervaring.

Dat moet je absoluut liggen en als je enige interesse hierin hebt, dan is Journey absoluut de moeite waard. In de eerste instantie om het zelf te beleven, maar ook om met anderen te spelen, want dat is op zich ook vrij apart. Je kan niet met elkaar communiceren, alleen maar wat geluiden maken en bij de verschillende spelers die wij op ons pad troffen (bij een online connectie duiken ze vanzelf op) was dat voldoende om kenbaar te maken wat we wilden. Dit is ergens bijzonder, want aanduiden wat je wilt met een geluid is op zich ook een kunst.

Journey is met alle aspecten die aanwezig zijn een ervaring die in je eentje al briljant te noemen valt, hoewel dat van je interpretatie afhangt, maar met z’n tweeën is de ervaring des te rijker. Daarmee is Journey ook nu weer een fenomenaal stukje software, maar of het wat voor je is? Dat is een uitermate moeilijke vraag om te beantwoorden. Als je echter voor een unieke ervaring openstaat, dan is dit zeker de moeite waard. Geldt dat ook voor spelers van de PlayStation 3-versie? Niet echt; de ervaring is identiek, net als de stijl, de sfeer en eigenlijk alles. Het is dat de game via Cross-buy gratis te verkrijgen is voor de PS4, waardoor het uiteindelijk toch niet uitmaakt of je het opnieuw speelt of niet. Weet in ieder geval dat het precies hetzelfde is als voorheen.

Journey is identiek aan de PlayStation 3-versie en dat is in zekere zin maar goed ook. Die was namelijk fantastisch en exact dezelfde ervaring krijg je nu weer voorgeschoteld. Het ziet er net even wat mooier uit en dat is het eigenlijk wel qua verschillen. Nooit Journey gespeeld en interesse in een unieke ervaring? Dan is dit absoluut een aanrader. Heb je de PS3-versie gekocht? Haal dan zeker de PS4-versie even binnen, gewoon om deze ervaring nogmaals te beleven. Eigenlijk is deze heruitgave nergens bijzonder en ook niet direct een must-have, mits je de PS3 versie hebt, maar dat de game op de PS4 nu ook speelbaar is, dat kunnen we geen straf noemen. Het is ook anno 2015 nog steeds een fantastisch stukje software.

Voor meer inhoudelijke informatie over de game verwijzen we je graag door naar de review van de PlayStation 3 versie van Journey.