Square Enix en Crystal Dynamics zijn een lange tijd onduidelijk geweest over de exclusiviteit van Rise of the Tomb Raider, welke ‘exclusief’ voor de Xbox 360 en Xbox One werd aangekondigd. Zonder enige duidelijkheid over een PS4 release, waren de fans enorm teleurgesteld en Square Enix wist dat dit het geval zou gaan zijn.

Daarom mocht natuurlijk een release voor de PlayStation niet uitblijven, maar wanneer die eindelijk zou komen werd pas vorige week verduidelijkt; namelijk eind 2016. Een lange tijd om te wachten, maar volgens Square Enix moet dit het waard gaan zijn. De exclusiviteit voor de Xbox 360 en Xbox One zou namelijk heel goed geweest zijn voor de groei van het IP, omdat Microsoft zo gepassioneerd was over de franchise en meehielp het in de juiste richting te sturen.

Microsoft’s “passion” for the project, however, will help Crystal Dynamics deliver “an awesome game that people will enjoy for years and years to come”

“I hope fans know that it wasn’t an easy decision. I think any sort of partnership at this level is a decision that took a longtime for us to get to. The decision at a studio level, we took very, very seriously. We knew it would, in the short-term, disappoint fans.”

Nu de kogel door de kerk is, is het een hele opluchting voor zij die niet zaten te wachten om een Xbox One te kopen enkel voor Rise of the Tomb Raider. Helaas is het nog wel erg lang wachten voordat de exclusiviteit verleden tijd is, iets waar Tarek het in zijn Jouw mening afgelopen zondag ook al over had.