Gespeeld: Street Fighter V – Street Fighter V komt exclusief naar de PlayStation 4. Dat was ooit eens een headline waar iedereen erg blij van werd. Niet alleen vanwege exclusiviteit, maar vooral omdat de game in ontwikkeling is bij Capcom. Dat deze uitgever met Sony een dealtje heeft gesloten voor exclusiviteit is mooi meegenomen, maar wat kunnen we nu van de game verwachten? Op de E3 speelden we al eventjes met de game, maar vorige week konden we eindelijk echt goed los op een evenement dat Capcom organiseerde in een heuse arcadehal.

Om je vingers bij af te likken

Het eerste wat natuurlijk direct in het oog springt is de grafische kwaliteit en Capcom houdt zich allesbehalve in. De visuele stijl van Street Fighter IV blijft behouden, maar wordt naar een geheel nieuw niveau gebracht. Dat is met een nieuwe console niet zo heel gek, maar dat neemt niet weg dat we onder de indruk waren van wat Capcom hier klaar speelt. De levels en met name personages zien er weergaloos uit met haarscherpe textures, strakke animaties en prachtige effecten. Daarbij is de omgeving nu nog verder ingevuld met bewegende elementen, zodat het keer op keer een plezier om naar te kijken is.

Dat alles er haarscherp uitziet is een positief aspect en wat hier nog aan bijdraagt is dat de effecten die allemaal bij de game komen kijken, ook prachtig in beeld worden gebracht. Het is puur op visueel vlak alleen al genieten wat het speelplezier natuurlijk ten goede gaat komen. Toch is het bij vechtgames voornamelijk de gameplay waar het om draait en zoals we dat van Street Fighter gewend zijn is dat niet veel anders in Street Fighter V. Het speelt nog steeds razendsnel, sterker nog het speelt zelf sneller dan Street Fighter IV. Het tempo ligt net wat hoger en dat maakt het allemaal nog wat vlotter.

Grafisch is Street Fighter V om je vingers bij af te likken en ook het tempo is lekker opgeschroefd waardoor het uitermate soepel aanvoelt. Beter dan Street Fighter IV nog waardoor je kan stellen dat de game in elk opzicht weer net wat beter is dan het voorgaande deel. Toch lijkt het qua spelen in grote lijnen op Street Fighter IV, maar toch ook weer niet. In de vorige alinea schreven we al zoiets soortgelijks, maar enige nuance is hierbij wel op z’n plaats. Er zijn ten opzichte van de core gameplay namelijk wel degelijk nieuwe zaken die met dit deel meekomen en die een fundamenteel andere benadering op de core gameplay bewerkstelligen.

V-Skill, V-Trigger en V-Reversal

De belangrijkste aanpassing is dat Street Fighter V nu van V-Skills, V-Triggers en V-Reversals is voorzien. Dit zijn personages specifieke mogelijkheden die een belangrijke rol kunnen spelen in het verloop van een gevecht. Door te vechten loopt er een meter vol die aangeeft of je één van de V-functies in kan zetten. Hierbij is de V-Skill de meer defensieve aanval, die je net dat beetje hulp kan bieden als het een kritische situatie wordt. De V-Trigger is echter meer een speciale super aanval, welke je enkel in kan zetten als de V-meter vol is en dat kan een enorme impact op de situatie hebben.

Als derde toevoeging is daar nog de V-Reversal, welke als een counteraanval ingezet kan worden als je bijvoorbeeld zwaar onder vuur ligt door een combo. Op deze manier is de basis gameplay van diepgang voorzien door drie zijsporen aan te leggen die per personage flink verschillen. Daarbij is ook de inzet verschillend als we kijken naar de V-meter. Zo zijn een V-Skill en V-Reversal inzetbaar zonder dat de meter vol is en tevens zorgt dit voor een aanvulling. Een V-Trigger kan echter een dermate grote gamechanger zijn dat dit een volle balk vereist, zodat het gevecht in de eerste instantie op de ‘gebruikelijke’ wijze uitgevochten wordt.

Juist het gegeven van de V-mogelijkheid dat per personage anders is geeft iedere aanwezige vechter nog meer identiteit en ook dat zorgt in positieve zin voor de variatie die daarmee nog meer aanwezig is in de gevechten. De gevechten zijn als een totaalpakket dan echt gevarieerd en totaal onvoorspelbaar en juist dat laatste is natuurlijk wat Street Fighter in de eerste instantie leuk maakt, maar ook erg spannend. Hoe goed je ook bent, als je aan de winnende hand bent kunnen de rollen met de juiste timing ineens omgedraaid zijn. Iets wat we ook merkten tijdens onze hands-on en ja, dat maakt een fighting game spelen ineens weer zo verdomd leuk.

Geen DLC nonsens

Nu we de belangrijkste punten op basis van onze hands-on hebben gedeeld moeten we het ook nog even over een ander punt hebben, de DLC. Capcom gaf onlangs aan dat ze stoppen met het geklooi van Street Fighter IV, waarvan er inmiddels verschillende varianten zijn uitgegeven die telkens net wat van elkaar verschillen. Onoverzichtelijk en vooral onnodig. Hier heeft Capcom lering uit getrokken en daar zien ze bij Street Fighter V vanaf. Daarmee krijg je dus met de game aanvankelijk op disc het complete pakket dat verder uitgebouwd zal worden met DLC, zonder dat je hiervoor een nieuwe versie van de game hoeft te kopen.

Wel zo prettig, want dan krijg je geen geknoei met wel en niet compatibele versies van de Street Fighter uitgave wat juist averechts voor de community werkt. Capcom lijkt daarmee een nieuwe weg ingeslagen te zijn en dat pakt voor Street Fighter V goed uit. Zeker voor die game, want het is immers een titel die zich bij uitstek leent voor downloadbare content. Denk aan nieuwe personages en levels om maar wat te noemen, dat zijn toch zaken die op een gegeven moment aan enige vernieuwing toe zijn door middel van extra toevoegingen. In dat opzicht lijkt Capcom met Street Fighter V alles goed te gaan doen en ook nog eens te vernieuwen. Ja, dat mag gewaardeerd worden.

Voorlopige conclusie

Er zijn tig fighting franchises, maar Street Fighter blijft toch een absolute topper in het genre. Dat heeft de tweede hands-on met Street Fighter V wel bewezen. Het ziet er grafisch fantastisch uit en ook de gameplay is met haar iets hogere tempo een nog meer soepele ervaring wat het speelgenot ten goede komt. De vernieuwing met de V-Skills en toebehoren zijn een prettige aanvulling op het vechtsysteem waardoor het nog intenser en spannender kan worden. Wedstrijden die je speelt hebben keer op keer een andere afloop door de onvoorspelbaarheid en dat maakt Street Fighter V nu al tot een game om naar uit te kijken. Fijne fighter in wording, ik kan niet veel anders zeggen.