De doorgaans goed ingelichte Japanse zakelijke krant Nikkei, heeft een artikel gepubliceerd over Konami en Metal Gear Solid V: The Phantom Pain. In dit artikel wordt het één en ander duidelijk wat de aanleiding zou zijn tot het gedoe dat gaande is tussen Konami en Hideo Kojima.

Zo zou de ontwikkeling van Metal Gear Solid V: The Phantom Pain meer dan 80 miljoen dollar hebben gekost. Dat samen met het uitstellen van de game heeft er voor gezorgd dat Kojima uit gratie is gevallen bij de Konami top.

Dat komt mede doordat de uitgever in 2010 de game Dragon Collection uitbracht. Dit is een mobiele game die met een laag budget enorm succesvol werd, hierdoor is er een situatie ontstaan dat Konami ook met lage budgetten financieel succesvolle games kan maken tegenover dure console producties.

Kagemasa Kozuki, de oprichter van de uitgever heeft onder andere hierdoor ook niet zoveel interesse meer in het opvoeren van budgetten voor console games terwijl de opbrengsten teruglopen. Dat staat natuurlijk haaks op de enorme kostenpost die Metal Gear Solid V: The Phantom Pain is.

Het artikel in de Nikkei gaat overigens verder dan dat, zo worden ook slechte werkomstandigheden aangehaald en een relatief vreemde manier van bedrijfsvoering. Meer daarover kun je via stukjes vertaling op NeoGAF lezen.