Review: Submerged – Miku en Taku, broer en zus, bevinden zich in een boot op weg naar een verzonken stad. Taku is ernstig gewond, maar in deze verzonken stad zijn allerlei items te vinden die de kleine jongen er weer bovenop kunnen helpen. Met een boot en de lenigheid van Miku trek je erop uit om de arme jongen te helpen en om te ontdekken wat er is gebeurd met deze forse stad, waar het nu totaal uitgestorven is.

Lekker varen met je motorbootje

Het verhaal, zoals omschreven in de inleiding, is het enige wat we over de game vertellen, want de rest mag je zelf gaan ontdekken. Zoals al aangegeven zul je in de stad op zoek moeten naar allerlei items die je kunnen helpen om Taku er weer bovenop te helpen. Deze items zijn ooit eens per helikopter gedropt en te herkennen aan een rood-witte parachute die over de plek hangt waar de kist met ‘supplies’ te vinden is. Gaandeweg in het verhaal zul je logische items moeten zoeken en dat varieert van een flesje water tot een setje voor hechtingen en van een kit om een vuurtje te stoken tot verband.

In totaal zijn er tien van deze kisten in de hele stad verspreid die je dient te lokaliseren en te bereiken. En dat is precies waar de variatie in gameplay naar boven komt. De gehele stad is verzonken; waardoor het water rustig een meter of vijftig hoog staat. Om bij de gebouwen te komen waar deze items liggen, zul je met je motorbootje moeten gaan varen. Veel gebouwen hebben een plek om aan te meren, waar je vervolgens met een druk op de knop aan een richel hangt, klaar om te gaan klimmen en klauteren. Deze twee aspecten – het varen, en het klimmen en klauteren – wisselen elkaar op een mooi tempo af, waarbij de puzzels zitten in het vinden van de juiste route.

De juiste route nemen

Het klimmen gaat eigenlijk bijzonder soepel, want er zijn twee soorten richels. De ene is een richel waar je op kan staan en de ander is te ver afgebrokkeld zodat je er alleen aan kan hangen. Door goed te kijken, zie je vanzelf een patroon in deze richels ontstaan waarmee je jouw weg omhoog kunt vinden. Meestal liggen de gedropte spullen bovenop een wolkenkrabber, waardoor je wel even onderweg bent naar dit punt. Daarbij moet je goed opletten dat je de juiste route neemt, want je kan meerdere kanten op.

Dit heeft ook een reden, want in de gehele stad kun je namelijk boeken vinden. Deze boeken bevinden zich onderweg naar de top van een gebouw waar de benodigde spullen liggen, evenals op de wat kleinere gebouwen hier en daar. Al varend unlock je steeds meer van de map, waardoor je een idee van de stad krijgt, en door op driehoekje te drukken, kan je je verrekijker gebruiken. Deze detecteert automatisch boeken of andere items, zodat deze vervolgens op je kaart aangegeven worden. Nadien is het van hot naar her varen om alles bij elkaar te verzamelen.

Kort verhaal, maar…

Het verhaal zelf, dus de spullen voor Taku zoeken, is in feite een herhalingsoefening, want elke keer ga je op zoek naar waar zo’n parachute hangt. Eenmaal gevonden vaar je erheen en nadien beklim je het gebouw om de spullen te bemachtigen. Als je deze dan te pakken hebt, word je automatisch weer naar het centrale punt waar Taku ligt gebracht, zodat je opnieuw op onderzoek uit kan trekken. Dit gehele avontuur, puur rondom Taku, is in pakweg twee tot tweeënhalf uur wel te beleven.

Na het uitspelen van de game krijg je echter de gelegenheid om terug te keren en de wereld verder te verkennen. Dat is natuurlijk bedoeld om alle collectibles te vinden. Zo zijn er 60 boeken om op te sporen, 26 upgrades voor je boot, 8 dieren die je kan vinden, evenals 8 landmarks. Dus als je van verzamelen houdt, kan je er rustig nog een uur of twee tot vier bij optellen. Met name het verzamelen van de boeken is interessant, want deze geven per boek één afbeelding en alles achter elkaar vertelt je het verhaal van de stad. De stad is immers niet zomaar onder water komen te staan. Desalniettemin is de game voor een ietwat vlotte speler in een kleine zes uur uit te spelen en dan heb je echt alles gedaan en gezien. Ben je daar niet zo van, dan ben je eigenlijk iets te snel klaar – zeker gezien het prijskaartje van €17.99.

Genieten en storen

Het verhaal is niet direct memorabel, maar het varen, zoeken, klimmen en verzamelen van items maken Submerged wel tot een mooi geheel. We hebben dan ook met plezier de game gespeeld en dat zit hem in de genoemde punten, maar ook in de audio, die bestaat uit muziek die oorstrelend genoemd mag worden, iets dat precies in het kader van de sfeer past. Visueel is de game degelijk, maar nergens echt baanbrekend. Wel moeten we een aparte opmerking maken over de visuele effecten, want doordat de game over een dag- en nachtcyclus beschikt, krijgt je soms werkelijk prachtige beelden te zien op basis van de lichtinval.

Het stukje storen is te wijten aan de technische problemen waar de game mee te maken heeft. Geregeld wil de game haperen en het komt ook nog wel eens voor dat het beeld ineens een seconde of twee stil blijft staan. Dat zijn technische aspecten die je eigenlijk niet in een game die verder helemaal af is mag verwachten. Sterker nog, je schrikt elke keer, want je denkt dat de console vastloopt waarna de game ineens verder gaat. Een ander punt van kritiek is dat de laadtijden tergend lang zijn. Dat de wereld geladen moet worden, is prima, maar zulke lange laadtijden voor het menu… tja, dat is toch een beetje vreemd en getuigt van niet al te efficiënt programmeerwerk.

Er zijn dus wat technische mankementen in Submerged te bespeuren, maar dat neemt niet weg dat de ervaring op zich prima is. Het biedt een leuk – doch niet al te bijzonder – verhaal waarin het varen op een goede manier met het klimmen afgewisseld wordt. Visueel is het oké, met hier en daar momenten die er werkelijk prachtig uitzien. Dat geheel wordt aangevuld met een fijne soundtrack en vlotte manier van spelen, en daarmee is Submerged eigenlijk best wel een leuke game. Wel is het prijskaartje van €17.99 aan de hoge kant, want als je een beetje snel bent, ben je er op zo’n vijf uur wel doorheen en dat geldt dan voor de speler die alles wil ontdekken. Het verhaal op zich is in tweeënhalf uur zeker in z’n geheel te beleven en dat is gewoonweg te kort.

• Mooie sfeer en stad
  • Fijne soundtrack
  • Goede afwisseling tussen varen en klimmen