In actie gezien: Fallout 4 – Vlak voor de E3 kondigde Bethesda aan dat Fallout 4 in ontwikkeling is. Een verrassing was dit allerminst, want een nieuw deel werd verwacht na het zeer succesvolle derde hoofdstuk in de serie. Tijdens de persconferentie van Bethesda werd Fallout 4 groots onthuld met allerlei details en ook kwamen de nieuwe features voorbij. Recent op de Gamescom zagen we de game opnieuw in actie en hier was het vooral gericht op de gameplay, wapens en hoe je situaties kan aanpakken. Hoe dat ons beviel, lees je hieronder in onze nieuwe preview van Fallout 4.
De bekende opzet met nieuwe elementen
Voordat we precies gaan uitleggen wat we hebben gezien in Keulen gaan we even terug naar de tijd van de E3. Daar werd de game voor het eerst echt getoond, en toen werd duidelijk dat de opzet van de game in grote lijnen ongewijzigd is en dat er wat nieuwe elementen zijn toegevoegd. Je komt als speler na een lange tijd en een nucleaire oorlog nog steeds uit een vault (deze keer nummer 111) om de wijde wereld in te trekken. Hier zie je wat de bommen hebben aangericht en kom je erachter dat er een hoop veranderd is. De wereld heeft een transformatie ondergaan, zowel in flora als in fauna. Dit kennen we al lang van Fallout en dat is in het nieuwe deel niet anders.
De game bevat wat nieuwe features die de ervaring zodoende moeten verfrissen dat het geheel toch weer nieuw aanvoelt en daarnaast heb je een nieuwe omgeving, wat in dit geval Boston is. Het nieuwe aan Fallout 4 is dat er veel meer is aan te passen. Zo zagen we in juni al dat je in de wereld nederzettingen kan bouwen van materiaal dat je vindt in de wereld. Dit moet met groot gemak kunnen en zodra je hier goed in wordt, zullen deze nederzettingen bewoond worden. Denk hierbij aan winkels waar je zelf spullen kunt kopen die je handig kunt gebruiken. Deze nederzettingen dien je natuurlijk te verdedigen, want in de wereld van Fallout 4 is genoeg gevaar. Zo heb je niet zoveel zin in een Deathclaw die je net gebouwde badkamer betreedt.
Wapens volop aan te passen
In Fallout 4 moet veel aan te passen zijn. Dit is het geval bij de nederzettingen, maar ook bij de wapens. Wapens zijn een groot onderdeel van de game en de makers wilden hier meer variatie in hebben. Fallout 3 en Fallout: New Vegas kenden al een groot arsenaal en we hebben ons eerlijk gezegd nooit gestoord aan het aanbod dat er was, maar er zal dus meer keuze zijn. Het arsenaal aan wapens wordt ten eerste uitgebreid en zo heb je niet langer één type aanvalsgeweer, maar meerdere. Elk wapentype – of het nu een mêleewapen is of een geweer – zal op vele manieren aan te passen zijn. Daarnaast zul je weleens wapens vinden die al enigszins zijn aangepast.
Op deze manier wil de ontwikkelaar spelers motiveren om de meerdere typen wapens te gebruiken en zo afwisseling te creëren. Zo heb je dus de laser, plasma rifles, miniguns en meer, welke dus op verschillende vlakken uit te breiden zijn. Denk dan aan scopes, grips, magazijnen, kolven en nog meer. Dit kregen we duidelijk te zien in de presentatie, die een kwartier in beslag nam. Hierin zagen we Lexington, wat een kleine stad is. Zoals we het kennen, kun je veel gebouwen betreden om deze te onderzoeken naar loot of het doel dat je moet bereiken. In deze stad waren een hoop vijanden, zoals Feral Ghouls en Raiders. Opvallend hieraan was dat er veel variatie was in hoe ze eruit zagen.
De ene had meer bescherming of kleding aan dan de andere en zo was goed te zien dat de nieuwe consoles het mogelijk maken om meer detail te stoppen in de wereld. Dit was ook te zien aan de wapens. In de demo die we te zien kregen werd vaak gewisseld van wapens om aan te tonen wat er allemaal mogelijk is op dit vlak. Het gaat erg breed met veel opties. De actie zag er wat betreft de wapens prima uit, al oogden animaties soms wat stroef en grafisch zag de game er soms wat flets uit, zoals bij explosies. Eigenlijk is dit het enige negatieve dat we over Fallout 4 momenteel kunnen zeggen, want zo is het kleurenpalet een stuk rijker geworden. Vooral gebouwen bevatten meer kleur. In tegenstelling tot Fallout 3 is het een stuk minder bruin of groen en dat is mooi.
Vooral verbeteringen en kleine vernieuwingen
De gameplay is verder erg herkenbaar, want V.A.T.S is weer beschikbaar om in te zetten bij gevechten. Hierbij kun je weer lichaamsdelen selecteren waar je op wilt schieten en krijg je meteen feedback, zodat je weet hoe groot de kans is dat je succes hebt. Nieuw is dat je ook zogenaamde ´critical moves´ kan doen, zoals het afhakken van hoofden. De actie zelf zag er bij het schieten en V.A.T.S al netjes uit en hierbij vielen nog een aantal zaken op. Zo lijkt het schieten vanuit first person perspectief verfijnd en beter te werken. De studio achter Fallout 4 heeft dan ook samengewerkt met de ontwikkelaar van Doom (id Software) om dit te optimaliseren en dat lijkt zo zijn vruchten af te werpen.
Het managen van items lijkt ook meer gestroomlijnd te zijn met de Pip-Boy en de mechaniek waarmee je de hond, Dogmeat, naar loot kan laten zoeken of voor je laten vechten. Verder kun je ook langs vijanden sluipen en ze zo afluisteren, wat weer een mechaniek is uit een andere Bethesda titel, Dishonored. Op die manier kun je bijvoorbeeld de tactiek bepalen en overwegen of je aanvalt of niet. De demo die we zagen was dus vooral gericht op de combat en die zag er over het algemeen prima uit. Er werden veel verschillende wapens ingezet op een selectie aan vijanden met zelfs een Fat Boy aan het einde. Er waren kleine details te zien van wat nieuwe toevoegingen, maar heel erg vernieuwend kwam het niet over.
Wel krijgen we een nieuwe structuur voor SPECIAL, waarin alle vaardigheden staan die je kan uitbreiden. Zo kun je investeren in Strength, zodat je meer schade aanricht met mêleewapens en meer kunt dragen, of kiezen voor Luck en zo meer succes hebben bij het gebruiken van V.A.T.S. Voor elke specialiteit kun je een rij aan perks vrijspelen simpelweg door deze te levelen. Zo kun je voor Luck de perk Bloody Mess krijgen, die ervoor zorgt dat de kans hoger is dat vijanden via V.A.T.S volledig uit elkaar knallen. Er zal een grote verzameling aan perks zijn die je kunt gebruiken en dat zal bijdragen aan de grotere variatie op het gebied van gameplay en speelstijlen.
Voorlopige conclusie
Om eerlijk te zijn blies de presentatie op de Gamescom me niet weg en zag ik vooral gameplay beelden die veel overeenkomsten hadden met Fallout 3, maar als je verder kijkt dan alleen de gameplay, zijn er voldoende vernieuwingen en verbeteringen in Fallout 4. Het bouwen van nederzettingen is al een grote toevoeging, maar vooral de gameplay zelf lijkt stappen te hebben gemaakt. De first person actie zag er een stuk vloeiender uit, al waren sommige animaties slordig. Het grote arsenaal aan aanpasbare wapens gaat vooral interessant blijven, want zo krijg je elke keer wat nieuwe speeltjes voor je idee en blijft er ogenschijnlijk veel variatie aanwezig. Verder kwam het allemaal vertrouwd over, behalve de rijkere kleuren, maar dat past er wel bij. Mooi is ook dat je na de verhaallijn verder kan leven, want een level cap is er niet. Alles bij elkaar lijkt Fallout 4 een goede RPG te worden die niet veel afwijkt van de roots, maar toch genoeg nieuws bevat, waardoor ik al heel erg uitkijk naar de normaal wat sombere maand november.
Kijk er al naar uit!
Klopt het dat bij gebruik van VATS het spel in slow-motion verder gaat ipv dat het pauzeert zoals bij andere delen?
@Crusader: Ja, het gaat inderdaad trager. Je hebt echter nog voldoende tijd om te beslissen.
Nice geschreven. Ik kan niet wachten om mijn Fallout 3 gevoel weer te herleven 🙂
Nooit Fallout gespeeld maar deze gaat er wel komen. Zeker nadat ik gelezen heb dat je deze game op verschillende manier kunt spelen. Je kunt het als een shooter spelen of gewoon de wereld verkennen met weinig schieten.
@Faunus: Gelukkig, thanks voor de info!
Zoveel goede games weer in aantocht en zo weinig tijd!!
HOT!!
Heb deel 3 destijds wel op de pc gespeeld, maar nooit uitgespeeld en iets serieus van het verhaal opgevangen als jong jochie. Alleen de combat herinner ik me heel goed. Kijk erg naar deze opvolger uit.
Toen je in die stad was en gebouwen binnenging waren er toen laadschermen? Daar heb ik nog geen duidelijkheid over kunnen krijgen na een aantal previews gelezen te hebben.
@77.248.23.xxx: Nee nergens gezien.
top deze komt er zeker vooral de nederzettingen bouwen spreekt mij aan
Zooooo veel zin in…
@faunus Dat is dan het beste nieuws vd gamescon! Het was best irritant bij fallout en elder scrolls games om dan de verkeerde deur te pakken(laadscherm) er weer terug door te moeten (laadscherm) en dan de goede deur te pakken (laadscherm). Ik denk dat ik naast de 600 uur die ik bijelkaar in die spellen heb gestopt (oblivion, fo3, fo nv, skyrim) toch nog 200 uur erbij mag tellen voor het kijken naar laadschermen.
Hoezo nieuwe structuur in SPECIAL? Dat was al eeuwen zo ingericht.
Bij VATS is er eerder wat nieuw. Tijd wordt niet meer volledig gestopt, maar eerder vertraagd.
Ze hebben in dusverre geluisterd naar de community dat in vroegere Bethesda spellen veel items geen nut hadden. (http://www.penny-arcade.com/comic/2011/11/14/thulsa-broom) Wat ze nu in feite hebben omgebouwd tot een principe dat ieder item een praktisch nut heeft, is het niet als consumable, dan wel in het crafting system.
Vind ik toch wel noemenswaardig.
@77.248.23.xxx: Let er wel even op dat we tot nu toe enkel presentaties hebben gezien, waar de laadschermen uitgeknipt kunnen zijn. Zou wel heel tof zijn als het dit keer bij een paar sec zwart scherm kan blijven ipv tientallen seconden moeten wachten zoals bij de oudere games wat je zegt. Haalt je redelijk uit de flow. 😉
@188.192.199..xxx: Als je de nieuwe opbouw van SPECIAL ziet met allerlei nieuwe perks dan zal je zien dat het wel degelijk veranderd en vernieuwd is.