Gespeeld: Call of Duty: Black Ops III – Tijdens de Gamescom was Activision weer groots aanwezig en dat was natuurlijk niet zonder reden. Zoals vorig jaar al het geval was, heeft de uitgever geen misselijke line-up aan games voor het najaar klaarstaan. Eén van die blockbusters is natuurlijk Call of Duty: Black Ops III, het nieuwste deel in de gerenommeerde shooter franchise. Tijdens de afgelopen E3 konden we voor het eerste echt kennismaken en ook op de Gamescom kregen we weer de kans om met deze shooter aan de slag te gaan. Het verschil hierbij was dat we ditmaal ook een gedeelte van de singleplayer konden spelen. Daarnaast kregen we opnieuw de kans om lekker onderuit gezakt in een zwarte leren stoel een aantal potjes te knallen in de multiplayer. De hoogste tijd dus om jullie op de hoogte te brengen van onze laatste bevindingen.

Ter inleiding van het verhaal

Te beginnen met het verhaal uit de campagne, die je alleen of samen met nog drie andere spelers kunt doorlopen. Zoals velen van jullie wellicht al weten, speelt het verhaal van Black Ops III zich af in de toekomst, namelijk in het jaar 2065. Het haakt daarbij direct in op het einde van het verhaal uit Call of Duty: Black Ops II. In dat deel kreeg je af te rekenen met de schurk Raoul Menendez, die zijn eigen land – Amerika – aanviel door een leger van drones te hacken. Dat moet voorkomen worden, zo dachten een aantal landen, waaronder grootmachten als Amerika, Engeland, Duitsland, Frankrijk, maar ook Egypte. Daarom hebben deze landen in het verhaal van Call of Duty: Black Ops III een verdrag (het Winslow Akkoord) met elkaar gesloten. Dit heeft geleid tot het verdedigingssysteem, DEAD (Directed Energy Air Defense) dat bestaat uit een stel op de grond geïnstalleerde drones.

Daarmee zijn de problemen echter nog niet opgelost, want in de nabije toekomst is de wereld namelijk in verval geraakt. Drinkwater en grondstoffen zijn schaars, en ook het klimaat is flink van slag. Dat zorgt weer voor spanningen waardoor de wereld zich vormt tot een politiek strijdtoneel tussen twee allianties. Enerzijds heb je de landen van het ‘Winslow Akkoord’, anderzijds heb je een aantal landen die zich verenigd hebben onder het Common Defense Pact. Hoe de verdeling hier wat het aantal landen betreft precies is, kunnen we nu nog niet zeggen. Wel kunnen we je meegeven dat er min of meer sprake is van een Koude Oorlog, maar dan in de toekomst.

In deze toekomst is de technologie zo ver doorgeschoten dat ‘we’ inmiddels in staat zijn om onder andere kleine chips in ons brein te implementeren. Deze technologie wordt ook wel DNI (Direct Neural Interface) genoemd. Met deze onderhuidse aanpassingen worden mensen sterker en sneller, maar ook slimmer. Het zorgt ervoor dat de grens tussen mens en cyborg meer en meer vervaagt. Een aspect dat daar bijvoorbeeld ook aan bijdraagt, is dat je als gewonde soldaat nu een robotarm krijgt aangemeten in plaats van een prothese, zoals wij dat nu kennen.

Een kleine toelichting op het verhaal zelf

Dan echt over naar het verhaal van Call of Duty: Black Ops III. Jij bent lid van een zogenaamde ‘Cybernaticly Protoype Black Ops Unit’ (hele mond vol) en jij moet met jouw team op zoek naar een aantal van je collega’s. Deze van de radar verdwenen Black Ops eenheid had weer als opdracht om in Singapore een team van de CIA ondersteuning te gaan geven. Er is dus behoorlijk wat stront aan de knikker en om op het spoor van je verdwenen collega’s te komen, ga je met je eenheid onder andere naar de Egyptische hoofdstad Caïro. Daar moet je namelijk proberen om een een belangrijk doelwit te traceren dat je verder op het spoor van je verdwenen collega’s kan brengen.

Coöp voor maximum vier spelers

Over naar het slagveld dat in Call of Duty: Black Ops III een stuk een minder lineair aan je gepresenteerd wordt. Sterker nog, het icoontje dat je in de voorgaande delen de weg wees richting je kameraden is nu verdwenen en dus heb je meer vrijheid om zelf te bepalen waar je heen wilt gaan. Tevens hoef je niet meer alleen, maar kan je ook samen met nog drie andere vrienden missies aannemen. Tijdens een missie ben je niet met zijn allen op één plek, maar volg je dus je eigen route. Een kanttekening die we daarbij willen maken is dat we nu nog niet precies weten hoe groot en open alle levels zijn waar je straks doorheen komt.

Het draait dit keer meer dan voorheen om de personages. Zo kan je voor het eerst in de serie ook met een vrouwelijke hoofdpersoon spelen en bovendien kan je de specifieke eigenschappen van je personage verbeteren. Elk personage heeft namelijk zijn of haar eigen skill tree met Cyber Cores. Dat zijn speciale eigenschappen waarmee je bijvoorbeeld vijandelijke robots of drones kan hacken, maar je kan er bijvoorbeeld ook weer een drone of een zwerm nanobots mee in brand zetten. Tegenstanders elektrocuteren, tijdelijk verblinden of zelfs even onzichtbaar zijn behoren ook allemaal tot de mogelijkheden.

Dan hebben we het nog niet gehad over ‘The Safe House’, een plek waar je tussen alle missies door op je gemak kan bekijken welke eigenschappen jij van je personage kan of wil verbeteren. Tevens kan je jezelf hier opnieuw bevoorraden met meer munitie voor je wapens en je kan hier bijvoorbeeld ook je klasse aanpassen. Deze ruimte dient ook als locatie waar je ‘interactie’ kan hebben met je vrienden na het spelen van een potje in de multiplayer.

Geen info over zombies, wel knallen in de multiplayer

Helaas geen nieuwe informatie over de zombiemodus; dat bewaart Treyarch wellicht voor een later moment. Wel hebben we opnieuw de multiplayer van Call of Duty: Black Ops III onder handen kunnen nemen. Mocht je onze preview van de E3 niet hebben gelezen, dan volgt hier nog een korte toelichting. Je speelt in de multiplayer van Call of Duty: Black Ops III niet meer met nietszeggende soldaten, maar met specialisten. In totaal zullen er negen verschillende specialisten in de game zitten die elk een speciale eigenschap bezitten. Denk wat dat laatste betreft aan het gebruik van een soort golden gun of aan het gebruik van een speciale kruisboog. Iedere specialist heeft zijn of haar eigen wapen.

Wil je voor een personage het speciale wapen vrijspelen, dan zul je een meter aan de zijkant van je beeldscherm moeten zien vol te krijgen. Dat doe je weer door zoveel mogelijk XP te verzamelen en dat doe je natuurlijk door kills te maken of door je team te helpen een bepaald objectief te behalen. Het speciale wapen van het personage dat je gekozen hebt, kan je gebruiken wanneer jij dat wilt. Je kan er ook voor kiezen om, afhankelijk van hoe een potje verloopt, dit wapen te bewaren tot zich een geschikter moment voordoet. Voor meer informatie over een aantal van deze specialisten verwijzen we je nogmaals graag door naar onze E3-preview, die je hier kan lezen.

eSports, de aanwezige modi en Prestige

Zoals je hier al in een uitgebreid artikel hebt kunnen lezen, zal Call of Duty: Black Ops III een uitgebreide eSports ondersteuning krijgen. Zo zal League Play, de overkoepelende competitieve modus uit Call of Duty: Black Ops II, weer terugkeren. Tevens bevat Call of Duty: Black Ops III een ‘Ban and Protect’ systeem. Hiermee kunnen spelers voorafgaand aan een competitief potje Black Ops III items selecteren die gebanned of juist behouden moeten worden. Een andere nieuwe feature is de ‘Specialist Draft’. Dit draait om de hierboven al genoemde speciale personages die elk een uniek wapen of een speciale vaardigheid hebben.

De Specialist Draft zorgt voor meer balans in de game, want iedereen binnen een team moet een andere Specialist kiezen. Je mag dus niet met hetzelfde personage spelen als één van je collega’s. Dan is er nog de Live Event Viewer waarmee je mee kan kijken naar grote eSports evenementen. Dit hierboven gaat zoals je wel merkt meer over de eSports kant van de game; nu gaan we over naar de verschillende modi die aanwezig zullen zijn. Modi die wij en jullie wellicht al voorbij hebben zien komen, zijn onder andere Uplink, Search & Destroy, Hardpoint en Team Deathmatch. Inmiddels is ook al bevestigd dat Ground War weer terug zal keren.

Dat zijn alvast een aantal van de meest populaire modi in de community en het is dan ook goed om te vernemen dat deze modi in Call of Duty: Black Ops III weer hun opwachting zullen maken. Games spelen in verschillende modi hangt natuurlijk samen met het stijgen in level en dat hangt weer samen met het onderwerp ‘Prestige’. Voor zover we nu hebben begrepen, zal het Prestige-systeem helemaal op de schop gaan en dus flink veranderen. Wat we daar precies van mogen verwachten, weten we nu nog niet; dit zal in komende periode ongetwijfeld duidelijk gaan worden. Het klinkt echter wel positief dat Treyarch hier kiest voor verandering. Spelers per Prestige speciale beloningen (denk bijvoorbeeld aan wapens) geven zou wat ons betreft al zo’n welkome verandering kunnen zijn.

Voorlopige conclusie

Wat we tot nu toe hebben gezien en gespeeld van Call of Duty: Black Ops III stemt ons tevreden. Treyarch lijkt met Call of Duty: Black Ops III een shooter af te gaan leveren die vooral niet als ‘meer van hetzelfde’ aanvoelt. Dat laatste zit hem in een flink aantal veranderingen die zijn doorgevoerd in de gameplay. De gameplay zelf voelt zeer gebalanceerd aan, wat tevens geldt voor de compacte maps die we tot zover hebben kunnen spelen. Het in deze preview niet genoemde wall-running systeem is wat ons betreft ook een fijne toevoeging die er weer voor zorgt dat de gameplay nog dynamischer wordt. Tevens zijn we benieuwd naar het ‘nieuwe Prestigesysteem’ dat nog uit de doeken gedaan moet worden. Dit samen met de omvangrijke ondersteuning voor eSports én de Zombiemodus maakt dat we op dit moment positief gestemd zijn.