In actie gezien: Need for Speed – Need for Speed komt dit najaar weer aanracen en EA noemt het een reboot, een stempel die tegenwoordig erg makkelijk op een game of franchise geplakt wordt en iets dat ook niet direct zegt of dat iets nu beter is of niet. Need for Speed is echter een titel die naar onze mening deze omschrijving wel mag gebruiken, want EA heeft met deze racer een titel in petto die alles brengt wat je van een Need for Speed verwacht, maar ook wil.

De grote mix

Een aantal basiskenmerken voor Need for Speed zijn naast het racen de politie, het tunen en de ruimte krijgen. Zeker dat laatste is flink toegenomen de afgelopen jaren, maar altijd had één van deze punten wel de nadruk. In Need for Speed: Rivals kreeg je erg veel ruimte en had je twee routes, de kant van de races en de kant van de politie. In Need for Speed: Hot Pursuit en Most Wanted draaide het dan weer meer om het gevecht met de politie. Een kort uitstapje naar semi-sim was er in de vorm van Need for Speed: Shift en het tunen, dat blijft nog altijd hoofdzaak in de inmiddels legendarische Underground subfranchise.

De Need for Speed van dit jaar bevat van alles wel wat, maar dan zonder het door je strot te duwen. De game is erg verhalend opgesteld, waardoor je veel meer betrokken wordt bij de acties die je onderneemt in plaats van dat je de ene race na de andere afwerkt. Zo zul je verschillende personages tegenkomen en je reputatie op moeten bouwen in de underground scene van het straatracen dat leeft in de fictieve invulling van Los Angeles. Deze personages, en dus de manier waarop het gebracht wordt, zijn nu ook anders, want het zijn allemaal echte acteurs.

De cut-scènes die je voorgeschoteld krijgt, zijn allemaal altijd hetzelfde, maar EA krijgt het wel voor elkaar om je auto – in welke status dan ook – in de video weer te geven, mocht daar aanleiding toe zijn. Dat is natuurlijk een klein detail, maar wat hierbij vooral opviel toen de ontwikkelaar met de auto de garage in reed, was dat de overgang van gameplay naar een cut-scène naadloos ging, alsof je in een echte levende wereld verkeert en dat samen met ogenschijnlijk goed acteerwerk maakt het meer tot een belevenis, waarbij je je echt betrokken kan voelen bij de wereld van Need for Speed.

Het verhaal en specifieke designkeuzes

Het verhaal speelt een belangrijke rol en hierin kun je per belangrijke personage kiezen voor een bepaalde rijstijl. Meer daarover kun je teruglezen in de preview van Tarek. Wat we je wel kunnen vertellen als een nieuwe feit is dat het verhaal een dermate grote rol speelt dat de hele game hier min of meer op is gebouwd, waardoor je vooral een indrukwekkende ervaring moet krijgen en een kijkje in de keuken van deze racingscene, die groter is dan je denkt, alleen erg verstopt omwille van het feit dat je hier overdag niets van meekrijgt.

Of het allemaal op realiteit is gebaseerd, valt te betwijfelen, want EA heeft er nogal een handje van dingen spectaculairder te maken dan ze zijn, maar dat neemt niet weg dat het verhaal zo op het eerste gezicht best wel eens erg leuk kan zijn. Dit is dus een specifieke keuze van de ontwikkelaar – de integratie van het verhaal in de gameplay – maar er zijn meer specifieke keuzes gemaakt die de spelervaring ten goede moeten komen. Zo viel het op dat de stad waarin je aan het racen bent best wel leeg is, waar een goede reden voor is.

Teveel voertuigen op de weg zouden je als speler teveel belemmeren in je eigen ervaring en omwille van die reden heeft men ervoor gekozen om het zo goed als uitgestorven te laten lijken. Of dat de gameplay heel erg ten goede komt, valt nog te bezien, want eens in de vijf minuten een auto zien is wel erg weinig. Doe het dan gewoon helemaal niet, denk ik dan, maar goed, het was een momentopname. De keerzijde is wel dat het racen echt de focus is en dat je daartoe in ieder geval alle ruimte krijgt, wat de kans op botsingen met andere auto’s waardoor je een race verliest doet verkleinen.

De mensen in het blauw

De politie speelt echter wel een belangrijke rol en die is dan ook goed aanwezig in de game. Dit beperkt zich echter tot gewone politieauto’s dus je zult geen helikopters, spijkermatten of andere soorten ongein aantreffen. De politie heeft ook een andere aanpak, want als je nu een verkeersovertreding begaat, zul je een bekeuring krijgen. Je kunt dan stoppen en de bekeuring betalen, maar ook gewoon doorrijden. Het risico hierbij is wel dat als je in een later stadium gepakt wordt, de bekeuring vele malen hoger is en dat is zonde, want je geld kan je juist goed gebruiken voor het tunen van je auto. Wel levert dit veel reputatie op, dus het is een beetje aan jou om te beslissen wat je het beste acht.

Overigens zal als je weg blijft rijden van de politie ook steeds meer man jacht op je gaan maken, maar het is altijd vrij om te bepalen hoe je ermee om gaat. De reden voor deze geleidelijk aan opbouwende kracht is dat als je per ongeluk een foutje maakt en de politie achter je aankrijgt, je dit gemakkelijk af kan handelen in plaats van dat je frustrerende geforceerde races tot gevolg hebt om er vanaf te komen. Even remmen en betalen is voldoende in dit geval en daarmee is de kous af. Overigens reageert de politie op meer dan alleen hard rijden, want ook gevaarlijk rijden en driften kunnen een bekeuring opleveren.

Een leuk detail wat de politie betreft is dat als je in de bergen buiten de stad aan het racen bent, de kans op politie aanzienlijk kleiner is. In de stad is de politie natuurlijk in grotere getale aanwezig en dus is enige voorzichtigheid hierbij wel geboden. Het kan tevens voorkomen dat je bezig bent met een verhaalmissie en dat de politie zich hiermee gaat bemoeien. Dit kan zowel van te voren zo bepaald zijn, evenals dat het willekeurig gebeurt, waardoor de ervaring meer divers wordt. Aanvullend op deze diverse ervaring is dat je naast verhaalmissies ook zijmissies aan zult treffen en dat je ook andere (online en AI) gestuurde racers kunt aantreffen die je kunnen uitdagen voor een race.

Tuning gaat diep

Als laatste toch nog even naar het tuning-aspect van de game kijken, want hoewel het niet de primaire focus is, is het wel een belangrijk onderdeel van de gameplay. Je kunt je auto tot in detail opleuken en dat varieert van een nieuw likje verf tot zelfs verschillende velgen op je auto zetten en het plaatsen van een enorme spoiler. Je kunt het ‘stock’ model dermate aanpassen dat je het amper herkent als je klaar bent, dus daarmee biedt de game je sowieso veel opties om het geheel te customizen. Je moet echter wel goed opletten in de keuzes die je maakt, want de onderdelen zijn duur en het geld ligt niet voor het oprapen.

Dat je de vrijheid krijgt om je auto helemaal om te bouwen naar je eigen smaak staat in ieder geval boven water en naast cosmetische aanpassingen kun je ook inwendig tunen. Je krijgt diverse mogelijkheden om de motorische factoren aan te passen, die bijdragen aan je rijstijl. Voornamelijk komt het op de ‘handling’ van de auto’s neer, waarbij je het bijvoorbeeld heel erg kan afstellen op het driften. Liever een meer stabiele bak voor de snelheid? Dan pas je het aan naar de zogenoemde ‘grip style’. Je bent hier vrij in en je kunt het altijd weer aanpassen als je dat wilt.

Voorlopige conclusie

De Gamescom presentatie van Need for Speed was voor mij de eerste kennismaking en voor het eerst in jaren heb ik weer echt zin in deze franchise. De benadering die Ghost Games hanteert, bevalt mij wel en de genoemde punten lijken de juiste Need for Speed ervaring te bieden die het beste van alles pakt. Hier krijg je dan nog een grote open wereld bij waar het puur om het racen draait en waarvoor je dan ook diverse opties krijgt in de vorm van zijmissies, uitdagers en meer. Om het geheel mooi te verpakken, krijg je gelikte graphics, veel details en bijpassende cut-scènes die mij wel bevielen.