Gespeeld: Star Wars Battlefront – Het is een belangrijk jaar voor de roemruchte filmserie, want later dit jaar verschijnt de nieuwste film, maar een maand voordat de nieuwe film op het witte doek verschijnt, kun je al een flinke dosis Star Wars krijgen. Electronics Arts en het Zweedse DICE komen dan namelijk met Star Wars Battlefront. De shooter, die vooral gericht is op het multiplayersegment, lijkt al perfect de sfeer van Star Wars weer te geven en dit zagen we opnieuw tijdens de Gamescom in Keulen. We gingen met de coöp modus aan de slag en raasden door de lucht in hectische dogfights.

Geen singleplayer, maar wel coöp

Star Wars Battlefront zal, zoals je wellicht al gehoord of gelezen hebt, geen singleplayer bevatten en dat is in onze ogen toch al bij voorbaat een gemiste kans. We willen niet meteen negatief beginnen, maar DICE weet tot nu toe perfect de sfeer en vibe van Star Wars zo authentiek mogelijk te brengen als je kijkt naar de graphics en het geluid. Het is dan jammer dat er geen singleplayer is, want hier zijn zeker kansen aanwezig. Je zult wel in coöp de game kunnen spelen in een aantal modi. Achter de schermen bij Electronic Arts gingen we zelf even aan de slag met de coöp van Star Wars Battlefront. Hierin speelden we als rebellen en moesten we golven aan vijanden zien te overleven.

In coöp overleven

In deze modus had je een select aantal levens die je kunt inzetten als je dood bent, maar ook een aantal vaardigheden die werken op een cooldown, zoals een schild, een boost voor het jumpen en een airstrike. Dit werkte allemaal prima en was typisch Star Wars, net als de actie. Het is zo ontzettend authentiek en hierdoor zaten we meteen in de sfeer van de game. In de modus moesten we niet alleen zien te overleven, maar ook een aantal doelen halen, waaronder het verdedigen van een locatie. Qua gameplay werkt het schieten netjes en responsief, waarbij het schakelen tussen third person en first person vlot werkte.

De coöp was zonder meer vermakelijk en we hopen dan ook dat we meer van dit soort missies gaan zien in de game, want je kan zo echt een gevecht beleven zoals in de films. Het is nog wel de vraag hoeveel er zo zullen zijn in de game, maar we hopen dat dit niet als een veredelde tutorial aan gaat voelen voor de multiplayer, zoals we het eerder hebben gezien in een net iets andere vorm in eerdere games van DICE. De focus van DICE ligt in Star Wars Battlefront toch echt op de multiplayer en deze lijkt degelijk te worden. Zo zal er voldoende actie zijn op de grond, met de verschillende planeten uit de films als slagveld, waarbij je als speler ook het luchtruim kan kiezen.

Felle luchtgevechten in Fighter Squadron

Je kunt ook het luchtruim opzoeken in een aparte multiplayer modus die Fighter Squadron heet. Hier konden we kort mee aan de slag. Deze modus valt te vergelijken met Air Superiority uit Battlefield. Je bedient hier alleen maar vliegtuigen en op basis van een aantal punten komt er een winnaar uit de bus. De punten verdien je door tegenstanders uit de lucht te schieten en je kunt extra punten verdienen door bijvoorbeeld een groot schip van de andere partij – dat door het level vliegt – te vernietigen. In onze hands-on met de modus Fighter Squadron konden we aan het begin een X-Wing of Tie Fighter kiezen, afhankelijk van in welk team we zaten. Beiden zijn zeer wendbaar en je kunt snel aanvallen ontwijken.

Het doel is dus om zoveel mogelijk vijandelijke jagers af te knallen en je zult 10 jagers zien die door spelers worden bestuurd en 10 andere die door de AI gecontroleerd worden. De jagers waar een speler achter het stuur zit leveren meer punten op en in totaal kan het slagveld in de lucht bestaan uit 40 jagers. Het oogt dan vol en hectisch, maar dat maakte voor ons tijdens de hands-on de actie juist tof. We waren zelf constant op zoek naar vijanden om uit de lucht te halen, om vervolgens op te letten of er nog grote doelen waren die extra punten zouden opleveren. De actie vindt trouwens niet alleen maar hoog in de lucht plaats, maar ook vlak boven de grond.

Net iets te arcade en daardoor eentonig

Hier kun je namelijk pick-ups verzamelen die bijvoorbeeld de duur van de cooldown van je raketten aanzienlijk verkorten. Daarnaast zijn er ook speciale power-ups waardoor je kan vliegen in de Millennium Falcon en meer iconische vliegtuigen. Deze hebben meer perks en zijn sterker. De power-ups voor die vliegtuigen zijn wel op lastige locaties gestopt, zodat je meer risico moet nemen om ze op te pakken. Verder bestaat een match in Fighter Squadron vooral uit rondvliegen, knallen en ontwijken, wat op den duur wel wat eentonig werd. Dit kwam vooral doordat deze modus zeer arcade aanvoelde en tot dusver weinig diepgang had. Bij het schieten word je veel geassisteerd en het ontwijken van raketten is heel simpel door gewoon even een boost te gebruiken.

Het level design hielp hier ook niet bij, want op de grond waren wel wat bergen, maar de meeste pick-ups zijn makkelijk te verzamelen. Als je nu veel gebouwen had of wat uitdagingen in de omgeving, dan creëert dat al wat meer diepgang tijdens de gevechten. Fighter Squadron wordt hopelijk nog verder uitgebreid bij de release, want het stelt momenteel niet veel voor. Het kan een leuke afwisseling zijn tussen de normale actie door en een soort tutorial zijn voor het vliegen, maar of je dit lang zal spelen, dat is nog maar de vraag. Na een paar minuten hadden we zelf het idee dat we het wel hadden gezien en dat is geen goed teken. Je mag gelukkig wel meer variatie en actie verwachten in de normale multiplayer, want daarin heb je gevechten op de grond, in de lucht en met voertuigen.

Voorlopige conclusie

Persoonlijk kijk ik uit naar Star Wars Battlefront, omdat ik de films meerdere keren heb gezien en de stijl erg tof vind, maar ik heb echt nog wat vraagtekens bij de game. In de multiplayer heb ik veel vertrouwen en DICE is merkbaar een liefhebber van Star Wars, maar of het totale pakket als geheel mij gaat bekoren, dat weet ik nog niet. De coöp-actie was vermakelijk, maar hoeveel krijgen we daarvan en is het afwisselend genoeg? Fighter Squadron was even leuk, al werd het snel eentonig en maakte het een wat simpele indruk. Wellicht was het dan ook handiger dat de normale multiplayer volledig speelbaar was, want daar zit namelijk de meeste potentie in. Ik heb zelf nog goede hoop voor Star Wars Battlefront en DICE kan het echt bewerkstelligen. Ze weten namelijk heel fraai de setting neer te zetten en met de gameplay lijkt het wel goed te komen.