Gespeeld: Tom Clancy’s Rainbow Six: Siege – De langlopende serie van Ubisoft staat bekend om de realistische en tactische gameplay, en door de jaren heen heeft men dit in de games op verschillende manieren benaderd. In het nieuwe deel zal vooral destructie een grote rol spelen en het juist coördineren van een plan dat je bedenkt samen met je team. Beide elementen zijn van belang en dat merkten we maar al te goed toen we op de Gamescom wederom aan de slag konden met de shooter. Het was tof, maar er zijn toch wel wat zaken die nog verbeterd kunnen worden.
Kies een Operator
Voordat je ook maar één modus opstart in Rainbow Six: Siege, is het handig om te weten dat er een verzameling Operators is waar je uit kunt kiezen. Je kunt niet even wat wapens, gadgets en meer selecteren en dan beginnen, want iedere speler speelt een eigen belangrijke rol. Door een Operator te kiezen, neem je een bepaalde rol op je. In beide teams die tegenover elkaar staan heb je verdedigende en aanvallende Operators. Van de SAS, FBI/SWAT en GIGN zijn er inmiddels tien bekendgemaakt en deze hebben allemaal unieke vaardigheden. Voor een gevecht begint, kun je er één kiezen en als team moet je hierbij nadenken, want wie neemt welke rol op zich en welke tactiek ga je hanteren?
Zo kun je voor een tactiek kiezen waarbij je het verdedigende team zo snel mogelijk probeert te overrompelen en haastig de aanval kiest. Dan is Sledge een juiste keuze, want hij draagt een grote hamer bij zich waar hij mee door barricades heen kan beuken. Of kies voor Ash, die vanop afstand Breaching Charges kan plaatsen. Deze tactiek gaat natuurlijk wel gepaard met risico´s, want de tegenpartij weet meteen waar je bent in een level. Je kunt ook een voorzichtige tactiek kiezen en Pulse nemen, die een sensor draagt waarmee je de hartslag van de tegenstander kan meten, om vervolgens te bepalen waar die zich bevindt. Deze gadget lijkt ons zelf niet echt realistisch en je wordt als verdediger makkelijk ontdekt.
Ondersteunende rollen zijn er ook, want als je voor Rook kiest, kun je in het level extra armor droppen zodat jouw teamgenoten net even wat meer schade kunnen hebben. Het systeem met de Operators is in ons opzicht prima opgezet tot dusver, want hierdoor kun je elk een rol op je nemen die bij je speelstijl past en daarbinnen kun je ook variëren. Buiten dat ze unieke vaardigheden of gadgets bij zich hebben, nemen ze ook elk hun eigen arsenaal aan wapens mee. De meer aanvallende Operators dragen een shotgun, terwijl een ander, die alleen een schild draagt, het moet doen met een pistool. De terroristen hebben net als de Operators verschillende rollen en eigenschappen met elk een eigen wapenarsenaal. Op deze manier probeert de ontwikkelaar achter Rainbow Six: Siege de balans in de game te houden.
De tactische actie blijft gaaf
Op de Gamescom konden we weer zelf een match spelen van 5 tegen 5 en voordat we konden starten, hoorden we wat opmerkelijks. We waren de aanvallende partij en moesten een locatie in een huis bereiken. Er werd verteld dat als iemand van het verdedigende team buiten het huis zou komen, deze na drie seconden meteen gemarkeerd zou worden. Aan de ene kant snappen we dit, maar je zorgt er ook voor dat je je als verdedigende team nogal opgesloten voelt en amper ruimte hebt om te kunnen flanken. Toen we moesten verdedigen, voelde het dan ook aan alsof we niet echt iets konden doen, behalve dan blijven zitten in de kamer waar het doel zich bevond. Hopelijk krijg je hier toch nog iets meer vrijheid.
Toen we uiteindelijk onze Operators hadden gekozen, was het eerst kort zoeken met de rijdende drone. Als aanvallend team kun je, zoals je wellicht eerder hebt gelezen, kort met een drone het level verkennen en vijanden plus barricades spotten. Communicatie is hierbij vanzelfsprekend erg belangrijk, want spot je een vijand, dan moet de rest dat gelijk weten. De drones kunnen trouwens kapot geschoten worden door de andere partij. Het verdedigende team kan voordat de chaos echt begint barricades, vallen (bommen) en meer obstructies plaatsen, zoals prikkeldraad op de trappen. Het opzetten van de aanval of verdediging is soms al de helft van wat je kan doen om te winnen.
Constant in spanning
Wat betreft de opzet merkten we dat hier in vergelijking met andere hands-on sessies weinig in veranderd is en het lijkt erop dat het niet uitmaakt welke modus je speelt. Het gaat er uiteindelijk om dat je het doel moet halen of elke vijand afknalt om te winnen. De actie is nog steeds onveranderd en zorgde opnieuw voor een gevoel waarbij we op het puntje van onze stoel zaten. Elke kogel telde en dat was weer merkbaar. We gingen van raam naar raam en van deur tot deur met uiterste voorzichtigheid en daar was opeens een luide knal. De tegenstander had zich verscholen achter een muurtje en kon vanuit een kleine hoek met één kogel in het hoofd de genadeklap uitdelen. Men probeert verder met Rainbow Six: Siege een erg realistische shooter neer te zetten, maar bepaalde elementen beperken voor ons het realisme wel een beetje.
Zo is het scherm nog steeds gevuld met allerlei informatie en we snappen dat dit handig kan zijn, maar het zou erg tof zijn als je dit kan minimaliseren. Daarnaast zie je door de witte lijnen om je teamgenoten heen altijd waar ze zijn, maar dit kan ook nadelig zijn, omdat het vaak door het beeld heen komt. Het zijn kleine details die beter kunnen, maar verder is het qua gameplay al erg verzorgd. De gameplay is namelijk zeer intens en de gedachte dat één kogel fataal kan zijn, zorgt ervoor dat je als team heel secuur door een level heen moet bewegen. Teamplay is cruciaal hierbij en dat is op een beurs zoals de Gamescom vrij lastig te realiseren. We zien echter al wel dat dit een game is die je echt samen met vrienden moet spelen.
Voorlopige conclusie
Rainbow Six: Siege zou oorspronkelijk in oktober verschijnen, maar is uitgesteld naar begin december en hierdoor zal de game nog verder verbeterd worden. Dit heeft de game wel nodig, want in onze hands-on sessie liep de game prima, maar voelde het zeker nog niet af aan. De tactische gameplay en het idee erachter met de Operators zal zijn uitwerking hebben, zo lijkt het. Audiovisueel is het al voldoende en de destructie van zowel muren als vloeren voegt een extra element aan de spanning toe. Het lijkt online een zeer competitieve game te worden, die je met een vast team moet gaan spelen. Dan komen de sterke kanten van Rainbow Six: Siege echt naar boven en kan het een shooter worden waarin je allerlei tactieken kunt bedenken om vervolgens zinderende matchen te spelen.
Gemiste kans ubi,uitsel is niet goed.Ze fixe het toch niet meer,dan maar bops3.Enige goede shooter op ps4
.
jammer van de uitstel, maar misschien is het ook gewoon beter om de game uit te stellen heb liever goed werkende game. bops 3 enige goede shooter op ps4 nou niet echt. ik vind gewoon dat ze iets nieuws erin moeten doen en niet op die oude shit blijven zitten.
maar verder goeie topic over rainbow heb er echt veel zin in.
Uitstel is een goede zaak! Laat ze de game maar even goed testen en bijstellen totdat we een lekkere game hebben. Ubi heeft misschien fouten gemaakt met een aantal games maar ik ben de gouden tijd van Rainbow Six en Ghost Recon nog lang niet vergeten! Kan niet wachten op de beta!!!
Dit zijn de betere shooters in plaats van dat ongeïnspireerde call of duty franchise.
Ubisoft probeert tenminste z’n games steeds te vernieuwen.
@195.240.206..xxx: groot gelijk Ubisoft doet tenminste moeite voor iets
Deze game valt en staat met het team. Als je dit niet met je vaste maten kan spelen, blijft er waarschijnlijk weinig van over..
@TwysT: ik denk dar het wel mee valt er zijn wel meerdere games waar teamwork noodzakelijk is dota2 LoL project reality paar voorbeelden
dit noem ik geen RAINBOW SIX …
De instructies geven?
Een team bevelen geven.?
Tactisch benaderen:Hier kan je enkel luid gaan.
Alle operators zijn gewoon marketing voor een betere verkoop. Ze konden even goed eender welk npc een uiterlijk geven voor vervolgens het te kunnen besturen ..
Ubisoft heeft gewoon patriots moeten cancelen. Dus hadden ze de gedachte een RAINBOW SIX multiplayer te creëren ipv een volwaardige game?
Geen singleplayer
Geen characters bevelen geven
Gewoon lossen door knallen of defenden…
Later hebben ze een potentieel gezien voor e sport. Wel deze game lijkt me meer een e sport spinn off ipv een echte RAINBOW SIX game…
Ik mis vooral de mogelijkheid om mensen te arresteren zoals in een S.W.A.T 3 game van vroeger. Het is alleen maar knallen knallen knallen, het zou juist zo vet zijn om een vijand te laten surrenderen en dan met tie-rips vast te binden.
@TwysT: Beetje net als Evolve en de kans bestaat dat de game alleen al door dit een soort van niche wordt.