Special: Recap van Bungie’s livestream over vernieuwingen in Destiny – Vanavond hield Bungie een livestream van Destiny om meer te vertellen over wat er gaat veranderen vanaf 15 september. Die dag luidt niet alleen de lancering van de nieuwe uitbreiding, The Taken King, in, maar ook het tweede jaar van de game. In het afgelopen jaar heeft Bungie aan Destiny lopen sleutelen en twee uitbreidingen ervoor uitgebracht, maar voor het tweede jaar gaan we veel veranderingen zien op het gebied van de economie, het progressiesysteem, de wapens en het armor. De livestream is al even geleden en wellicht heb je deze gemist. Vandaar dat we een speciale recap voor je hebben met alle hoogtepunten uit de livestream.

Level en Light Level worden gescheiden

Als The Taken King verschijnt, zul je het level zijn dat je nu bent. Ben je het nu maximale level 34, dan zul je dat zijn, maar er is wel wat veranderd. Eerst werd je level bepaald door je armor, dat een Light Level had, maar nu wordt er een gemiddelde genomen van je Defense en Attack waarde, dat bij je armor en wapens staat aangegeven. Het Light Level zal bepalen of je activiteiten wel of niet kan doen. Om een hogere Defense waarde te krijgen, zul je beter armor moeten krijgen met een hogere waarde en dit werkt hetzelfde bij wapnes. Je Light Level wordt dus uiteindelijk bepaald door het gemiddelde van al je items.

Wat verder nieuw is dat je op de stukken armor nu kan zien hoeveel Intellect, Discipline of Strength iets heeft. In het menu kun je dan zien dat je bijvoorbeeld 78% Intellect (het laden van je Super) hebt, maar met The Taken King zal dit veranderen, want dan zie je hoelang de cooldown duurt voordat je jouw Super kunt gebruiken. Stel, je koopt Destiny pas wanneer The Taken King verschijnt, dan kun je met een Spark of Light, waarvan je er eentje krijgt, je karakter meteen van level 0 naar level 25 brengen zodat je het minimale level dat vereist is voor de nieuwe uitbreiding hebt bereikt. Op deze manier kun je gelijk met vrienden meedoen die al wat verder zijn.

Nieuwe bounties, quests, class items en introductie van Ghost Shells

In het eerste jaar van Destiny, waar we nog inzitten, kun je bounties doen van de Vanguard, Crucible, Eris en Petra. Deze zijn handig om facties te ranken en XP te verzamelen om zo je gear te levelen, maar deze worden op een gegeven moment eentonig en daarnaast moet je elke keer naar een sociale ruimte om ze in te leveren. Met The Taken King kun je nu niet 10, maar 16 bounties meenemen en ze ook gewoon in de ruimte of tijdens een missie inleveren. De bounties zullen meer variatie bevatten om de afwisseling erin te houden. Verder werden ook quests geïntroduceerd, welke voor je subklasse, Vanguard, Crucible, of zelfs de Gunsmith kunnen zijn. Zo zul je een quest moeten doen om de nieuwe subklasse vrij te spelen.

Bij de Gunsmith kun je straks dus ook quests doen en deze houden in dat je zijn wapens op het slachtveld gaat testen. Deze leveren weer reputatie op en dan kun je uiteindelijk op Armsday een nieuwe legendary wapen ophalen. Je kunt bij deze verkoper reputatie verdienen wat al kon bij de facties. Hiervoor moest je class items dragen, zoals de cape bij de Hunter, maar deze leveren nu ook extra´s op, zoals extra XP voor een bepaald wapentype. Vanaf The Taken King hoef je niet meer een class item te dragen, want je kunt voor wat Glimmer je aansluiten bij een factie. Ghost Shells werden verder geïntroduceerd en zo kun je de Ghost in meerdere kleuren hebben, maar deze hebben nu ook een nut, zoals in de Crucible wanneer je Titans doodt, krijg je meer Glimmer wanneer je die ene Ghost hebt.

Meer ruimte in de Vault

More Vault Space! Dat was een aantal keer te horen in de livestream en Bungie heeft een aantal slimme acties uitgehaald om hier wat aan te doen. Zo zijn er straks de Exotic Blueprints, waarmee je exotics die je weinig gebruikt kunt verwijderen. Nee, ze verdwijnen niet compleet, want ze belanden dan in een speciale terminal waar je ze weer kunt ophalen. Het toffe hieraan is dat bepaalde exotische wapens worden voorzien van een cosmetische upgrade, maar ook qua eigenschappen. Zo werd de Suros Regime getoond in het zwart terwijl die normaal wit was en de perks zijn dan ook anders. Wapens zoals Hawkmoon, Bad Juju, The Last Word zullen ook deze route volgen. Niet alle wapens zullen verder gaan zo lijkt. Met de exotische armor is het eigenlijk hetzelfde verhaal. Deze krijgen wat nieuwe perks en de kenmerkende zullen meteen beschikbaar zijn zonder te levelen.

Emblemen, shaders en scheppen zullen ook terug te vinden zijn in een andere terminal waar ze worden opgeslagen als je ze verwijderd. Je kunt ook de class items die je altijd nodig had voor facties verwijderen, want je kunt je nu aansluiten bij een factie. Je rank bij een factie zal trouwens hetzelfde blijven. De beloningen uit de pakketjes die je krijgt van de facties zullen beter zijn en altijd iets legendarisch bevatten. De droprate voor shaders is ook verhoogd. Niet meer eindeloos level en hopen op die shader van Dead Orbit om vervolgens begroet te worden door twee Motes of Light. De algehele ruimte in de kluis wordt op een aantal manieren groter gemaakt, maar Bungie liet ook nog weten dat de ruimte wordt verdubbeld.

Nog wat laatste punten

Hieronder nog wat laatste veranderingen die plaats zullen vinden vanaf The Taken King. Volgende week zal Bungie weer een livestream houden en dan tonen ze een nieuwe Strike. We zullen dan weer verslag doen hiervan. Wil je meer weten over Destiny: The Taken King, lees dan onze hands-on.

  • Shax, de verkoper van de Crucible vendor heeft nu ook bounties voor de multiplayer. Als je deze allemaal voltooid krijg je een grote beloning wat hetzelfde kan zijn wat je in de Nightfall Strikes krijgt. Dit kunnen legendarische of zelfs exotische wapens zijn.
  • Vanguard en Crucible Marks worden Legendary Marks en zijn net als Glimmer één geheel over je hele account en drie karakters. Je kunt maximaal 200 Legendary Marks verzamelen, maar er zit geen wekelijkse plafond meer op. Je kan ook armor verwijderen waar je legendary Marks voor krijgt. Zo kun je iets verwijderen zodat je armor wilt kopen wat je wel wilt.
  • Je kunt bij de Cryptarch legendary engrams kopen, welke aardig wat Legendary Marks kosten.
  • Infusion wordt geïntroduceerd. Hierbij kan je de nieuwe wapens verwijderen en zo het wapen wat je dan draagt verbeteren. Je verhoogt de Attack waarde en dit kan bij legendary en exotic wapens. De aanvalswaarde verhogen kan alleen maar bij wapens van het tweede jaar. Ditzelfde is ook van toepassing bij armor. Hoe hoger je verdedigingswaarde hoe meer je kunt hebben. Je kunt hierbij blauwe gear gebruiken om de legendarye en exotic gear sterker te maken als deze een hogere waarde hebben.
  • Er was een zwaard met de naam Arc Edge te zien tijdens de livestream. Een nieuw wapentype is hiermee bevestigd. Wellicht dat dit onderdeel is van de nieuwe Raid, King´s Fall.