Gespeeld: Severed – Als je de naam Drinkbox Studios hoort, zal er wellicht een belletje gaan rinkelen. De game die je waarschijnlijk herkend van hun hand is het redelijk populaire Guacamelee. Deze game is een PS Plus game geweest, dus de kans is aanwezig dat je deze hebt gespeeld. Hun nieuwste game, genaamd Severed, zal totaal niets van Guacamelee weg hebben en zal een wat serieuzere ondertoon aanhouden. Desalniettemin vertrouwen we erop dat Drinkbox weet waar ze mee bezig zijn en al snel begeven we ons in de donkere, mysterieuze wereld van Severed. Hierin is een vrouw op nog onverklaarbare wijze gescheiden van haar onderarm (vandaar de naam) en daarom gaat ze gaat op zoek naar antwoorden. Wat ze vindt, is helaas niet wat ze gehoopt had, zo blijkt, en dus is het tijd voor wraak!

Het touchscreen staat roodgloeiend

De PlayStation Vita heeft een touchscreen dat in weinig games volledig tot zijn recht komt. In Severed staat de gameplay met het touchscreen juist voorop en het meeste wordt dan ook via touchscreen teweeggebracht. De game is als een point & click avonturengame, waarin je met enige regelmaat vijanden tegen het lijf loopt die het niet al te best met je voorhebben. De combat start simpel, maar wordt al snel uitgebreid en daardoor moeilijker. Je moet namelijk de ‘zwakke punten’ van vijanden blootstellen en daarna doorhakken, en dat vergt soms een stipte timing – vooral als je met meerdere vijanden te doen hebt. Als je de vijand niet goed raakt, en dus zijn zwakke punten niet kan doorhakken, krijg je een korte time-out waarin je niet kan aanvallen. Zo heeft de vijand dus vrij spel om een tegenaanval uit te voeren, dus onthoud: haastige spoed is zelden goed!

De game is wel verhalend opgebouwd, wat dus wil zeggen dat de combat in de game een secundair onderdeel is. Desondanks is de combat wel interessant en degelijk uitgewerkt, waardoor het niet tergend is om steeds je touch screen te moeten gebruiken. We merkten wel dat het in veel gevallen makkelijker is wanneer je je PS Vita neerlegt in plaats van (met twee handen) vasthoudt, aangezien je bepaalde delen van je touchscreen op de juiste manier moet raken om de combat te laten werken. Hoe dan ook is dat niet waar de focus op ligt, want dat ligt bij het duistere verhaal en een mooie artstijl om de kwaliteit van de game te ondersteunen.

Upgraden doe je zo

Het hoofdpersonage in de game wordt naarmate de game vordert steeds bloeddorstiger en – zo lijkt het – ook een stuk meedogenlozer. Bij elke eindbaas die ze verslaat, pikt ze armor (Totems) op van deze baas en zo gaat ze er uiteindelijk een stuk indrukwekkender uitzien, maar dat is natuurlijk niet alles. Naast armor, neemt ze ook de speciale aanvallen van voorgenoemde eindbazen over, welke je dan tijdens je volgende gevechten kan gebruiken. Je hebt tevens ook de mogelijkheid om te investeren in de upgrades die jij zelf het fijnste vindt – je hebt geen standaard pad dat je daarin moet volgen.

Om antwoorden te vinden, zul je lange wegen moeten begaan en op deze wegen zul je ook veel puzzels vinden. Voor de puzzels zul je ook weer gretig gebruik moeten maken van het touchscreen, maar dit zorgt voor een goede afwisseling. Met het voltooien van de puzzels kom je weer verder in het verhaal en daarmee ontketen je opnieuw nieuwe en moeilijkere, maar vooral méér vijanden. Houdt het dan nooit op? De puzzels in de game zijn ook niet zomaar opgelost. Om bij bepaalde geheime passages te komen, zul je (bijvoorbeeld) gebruik moeten maken van de dag- en nachtcyclus. De ene deur zal enkel openen tijdens de nacht, waar anderen het licht van de dag behoeven. Je zult dus regelmatig vooruit moeten denken als je je doel wilt bereiken.

Voorlopige conclusie

Hoewel we normaal gezien minder onder de indruk zijn van games die zowat volledig gebruik maken van het touchscreen voor bijna letterlijk alles, wist Severed toch een indruk achter te laten door het verhaal. De combat is in combinatie met het touchscreen goed uitgewerkt en wordt na een korte introductie steeds moeilijker. De grafische stijl is erg mooi en vooral passend bij deze game, welke vrij donker lijkt, maar het werd ons nog niet duidelijk waarom. Hiervoor zullen we de hele game moeten spelen, maar door onze korte maar krachtige speelsessie krijgen we daar wel steeds meer zin in.