In actie gezien: Divinity: Original Sin – Enhanced Edition – In 2014 kwam Divinity: Original Sin voor de PC uit en die game werd ontzettend goed ontvangen – zelfs beter dan de voorgaande delen en games in hetzelfde genre. Dit was voor uitgever Focus Home Interactive de trigger om door te gaan met de ontwikkeling, maar dan voor de consoles. Een game als Divinity leent zich enorm goed voor de PS4 en daarom heeft ontwikkelaar Larian zich extra gefocust op punten waarop consolegames altijd hoog scoren, waaronder split-screen multiplayer! Divinity wordt daarmee de eerste volwaardige actie/avonturen-RPG op PS4 die deze optie bezit en daarmee het perfecte excuus is om lekker met je beste vriend of vriendin thuis te blijven en een avondje voor de TV te spenderen in plaats van de hort op te gaan.

Een ‘relaxte Diablo’ met een vleugje XCOM

Ben jij nog van de oude stempel als het gaat om games, maar wil je wel her en der wat innovatie terugzien? Dan is Divinity: Original Sin voor de PS4 wellicht een game om in de gaten te houden. Het is namelijk een turn-based game, die de nadruk legt op strategie boven vlugge vingers. In de game zul je tijdens gevechten altijd gebruik maken van Attack Points – beter bekend als AP – waarmee je stappen kunt zetten, kunt aanvallen en verdedigen. Zodra je AP de nul bereikt, is het tijd voor de vijand om zijn zet te doen. Je zult je AP wijselijk moeten besteden, want om de vijand te kunnen raken, zul je – afhankelijk van welke klasse je gebruikt – je op korte afstand moeten bevinden of de vijand in het gezichtsveld moeten hebben. Als magiër kun je bijvoorbeeld vanop een afstand je spells casten, maar als warrior zul je dichterbij moeten staan en dan mogen er geen objecten de weg versperren.

Dit bovenstaande doet je wellicht denken aan XCOM, maar het Diablo-gedeelte heeft vooral te maken met de werelden waarin je loot kunt vinden en de enorme verscheidenheid aan armor en wapens, met elk hun eigen kenmerken. Diablo is meer een actie/hack ‘n slash game, en zeker geen slechte in dat genre. Maar als je liever een strategie vooruit bedenkt in plaats van het meedogenloos inhakken op vijanden (maar dan met gelijkaardige loot als in Diablo), dan draagt Larian jullie zeker een warm hart toe met Divinity: Original Sin.

Speel hoe jij wilt, waarmee je wilt

Je hebt in de gemiddelde RPG sowieso al veel keuze als het gaat om hoe je wilt spelen en natuurlijk is dit in de Enhanced Edition van Divinity: Original Sin ook het geval. Je kunt in je party setup veel veranderen en aanpassen, dit alles door middel van gear, wapens en de welbekende skill tree. Je kunt de punten die je krijgt naar wens spenderen, hoewel er aangegeven wordt dat je soms gebruik zult moeten maken van ‘zwakheden’ van vijanden, dus ‘gooi niet al je eieren in één mandje’ is de aanrader. Je kunt met de magiër bijvoorbeeld regen oproepen, zodat vuur gedoofd wordt en datzelfde water kun je ook elektrocuteren… vooral gemakkelijk wanneer je vijanden er toevallig in staan! Met je rogue kun je de zwakheden van vijanden ontdekken, wanneer je in een tonnetje of compleet in stealth naar je vijanden toe sneakt. Deze optie zal je beste vriend worden bij de wat moeilijke eindbazen, dus geneer je niet!

Wat ook handig is – en dan vooral tijdens moeilijke gevechten – is dat je party niet te allen tijde bij elkaar hoeft te zijn. Zo kan één iemand uit je party in een stadje iets opzoeken of het verhaal vorderen, terwijl de anderen zich ergens in het heetst van de strijd begeven. Zo kun je zelfs dingen over je vijand te weten komen, wat het gevecht makkelijker maakt. Maar niet alleen dat; je kunt ook spullen doorsturen naar je groepsgenoten, die zij dan kunnen gebruiken zodra het hun beurt daarvoor is. Vergeet deze optie niet, want dit kan meer dan één leven redden in de juiste situatie. Je krijgt daarnaast ook de mogelijkheid de game moeilijker te maken in de ‘Tactician mode’ en makkelijker in de ‘Explorer Mode’.

Consoles krijgen de ‘special treatment’

We zijn tegenwoordig wel wat gewend als het gaat om ports, maar met de console als hoofdplatform voor ontwikkeling moeten vaker wel dan niet de PC-gamers het ontgelden. Een goed voorbeeld hiervan is de volledig geflopte release van Batman: Arkham Knight. Die fout wil Focus Home niet maken en dus hebben zij extra veel tijd en vooral liefde besteed aan de consoleversie van Divinity: Original Sin. Zo krijgt deze game heuse voice-acting, extra cut-scènes, meerdere aanpassingen aan het verhaal en zal het verhaal in de consoleversie anders eindigen dan in de PC-uitgave. Daar blijft het echter niet bij; speciaal voor de consoles hebben ze ook nieuwe items en zelfs nieuwe skills voor je party toegevoegd.

Als klap op de vuurpijl hebben ze ook nog een enorm gewilde feature die vooral voor consolegames in trek is, namelijk de split-screen coöp modus. Je kunt gebruik maken van drop in/drop out split-screen, die één scherm wordt wanneer je personages dicht bij elkaar zijn en effectief een split-screen zodra je van elkaar wegloopt. We mogen niet vergeten dat de community van groot belang is geweest voor een gedeelte van de ontwikkeling, namelijk voor het doorgeven van bugs en het specifiek vragen voor veranderingen in de PC-versie. Naast dat deze aanpassingen zijn doorgevoerd (of nog worden doorgevoerd) in de originele game, zullen deze (indien nodig) ook in de consoleversie terugkomen.

Voorlopige conclusie

Divinity: Original Sin – Enhanced Edition is zeker een game die onze interesse heeft weten te wekken. Het is voor de verandering eens niet een exacte port en dat maakt het toch speciaal. We hebben het genoegen om een tal van nieuwe features te mogen ontvangen in de consoleversie, waaronder één enorm gewilde: de split-screen optie. Die kan er wel eens voor zorgen dat de game beter gaat scoren dan ooit, aangezien er tegenwoordig niet meer zoveel (lees: bijna geen) games zijn met een mogelijkheid tot split-screen gameplay. De game zelf lijkt tot dusver enorm uitgebreid te zijn, met genoeg mogelijkheden tot eigen inbreng en content te over. De game ontleent zich door de gameplay ook nog eens ontzettend goed voor console en die besturing is dan ook piekfijn afgewerkt. Wij kijken alvast uit naar de release van de game en het aantal uren dat wij ermee zoet zullen zijn.