Special: 10 redenen waarom wij uitkijken naar Destiny: The Taken King – Volgende week dinsdag verschijnt Destiny: The Taken King en de grote uitbreiding markeert meteen het begin van het tweede jaar voor de serie. In het eerste jaar moest er afgerekend worden met de verschillende vormen van ´The Darkness´, die de laatste resten van de mensheid te grazen wilde nemen. De Vex, Fallen en de Hive vormden het grootste gevaar; terwijl het laatste ras, de Cabal, van de zijlijn toekeek. In The Taken King zijn ze meer betrokken bij het geheel, want de nieuwe grote antagonist en de Hive baas, Oryx, gebruikt de Cabal maar al te graag voor zijn nieuwe Taken leger. De uitbreiding voor Destiny brengt niet alleen een nieuwe vijand met zich mee, maar nog veel meer nieuwe content. In de top 10 hieronder vertellen we je waarom we erg uitkijken naar Destiny: The Taken King

10. Northbot

De eerste momenten in Destiny beleef je samen met de Ghost. Hij is ontstaan door een laatste actie van de redder van de mensheid, The Traveller, om Guardians te vinden. In het origineel kon je een vervormde stem horen van Peter Dinklage, die bekend is van Game of Thrones. Vanwege zijn drukke schema had de acteur weinig tijd en Bungie zocht naar een stemacteur die sneller beschikbaar kon zijn. Dit werd Nolan North, die we kennen van de Uncharted serie. Dinklage bracht de teksten soms met wat sarcasme, maar ook wel eens ontzettend saai en zielloos. Wellicht kan North de Ghost wat meer persoonlijkheid geven. Met zijn ervaring kan dit al erg interessant worden en ook in The Taken King kun je voor het eerst objecten scannen in de wereld en meteen informatie of lore tot je te krijgen.

9. The Taken

Oryx is kwaad, want in de vorige en kleinere uitbreiding, The Dark Below, hebben veel spelers zijn zoon, Crota, meerdere keren omgelegd. Crota’s vader zint op wraak en besluit daarbij zowat iedereen uit te roeien. Hiervoor trekt hij manschappen van andere rassen naar zijn dimensie en zorgt er zo voor dat ze voor hem vechten. De Taken, zoals ze heten, hebben andere vaardigheden, zoals het vermenigvuldigen van zichzelf, teleporteren en het gebruiken van een variatie aan wapens en elementen. Een nieuw vijandelijk ras is welkom en deze lijkt voor meer afwisseling te zorgen in de gevechten. Vooral in de nieuwe Raid, King´s Fall, kunnen deze een flinke uitdaging vormen.

8. Nieuwe missies en quests

The Taken King bevat een nieuwe verhaallijn, waarin de focus vooral ligt op het gevecht tussen de Guardians en Oryx. De missies zijn een opbouw naar de nieuwe endgame content en dat hebben we eerder gezien. Dit was met wisselend succes en in The Dark Below waren de missies niet heel speciaal. De nieuwe missies moeten meer epische momenten kennen en de eerste missie die we konden spelen op de Gamescom maakte ons in ieder geval al erg enthousiast voor de andere missies. Het voelde grootser aan door de muziek, sfeer en actie. Daarnaast kun je voor elke subklasse een variatie aan quests uitvoeren, waardoor je ze allemaal onder de knie kan krijgen. Zo op het eerste zicht een leuke toevoeging voor nieuwe en ervaren spelers.

7. Gewijzigd levelsysteem

Bungie stapt ongeveer gelijktijdig met de nieuwe uitbreiding af van een nogal wazig levelsysteem dat vooral voor nieuwe spelers omslachtig en onduidelijk was. Je kon levelen tot level 20 en daarna had je armor nodig om te stijgen naar een hoger level. Hierbij was je afhankelijk van geluk en dat zal nu een stuk minder een rol spelen. Je level zal los staan van je wapens en armor, en je kunt straks tot level 40 gaan met alleen XP. Hiernaast zal er nog een apart level zijn dat ´Light Level´ heet en deze verhoog je door sterkere wapens met een hogere aanvalswaarde te verzamelen, samen met armor met een hogere verdedigingswaarde. Hier wordt vervolgens dan een gemiddelde van genomen. Dit alles klinkt een stuk logischer en is niet zoveel afhankelijk van geluk hebben in Strikes of Raids. Dit is iets waar we erg benieuwd naar zijn.

6. Nieuwe armor en wapens

Loot is een essentieel onderdeel van Destiny, want je wilt beloond worden voor alle acties die je uitvoert. Bungie heeft zelf al gezegd dat ze een stuk guller zullen zijn op dit gebied. Er zal per factie, zoals de Future War Cult, weer armor te verdienen zijn en dit kan zelfs via quests, maar ook tijdens Strikes en de nieuwe Raid. Elke keer als je een nieuw stuk krijgt, zal het van belang moeten zijn. Het arsenaal wordt ook flink uitgebreid, want qua wapens zullen er meer zijn dan in het originele Destiny, The Dark Below en House of Wolves tezamen. De armor en wapens zijn ook voorzien van een variatie aan nieuwe perks, waarvan sommige zelfs aansluiten bij je subklasse. Op die manier kun je je als speler meer aanpassen en inspelen op wat je nodig zult hebben.

5. Verse exotics om op te jagen

In Destiny heb je veel armor en wapens, maar de echt speciale items die net dat beetje extra geven aan de ervaring zijn de exotische items. Zo had je in Destiny een stuk armor voor op de borstkas van de Warlock, dat ervoor zorgde dat, als je als Sunsinger je Super uitvoerde, je nog sneller granaten kon gooien. Of doe Ruin Wings aan voor de Titan en krijg meer munitie voor je raketwerper. Niet alleen zal er nieuwe armor komen in deze categorie, maar ook aparte wapens, zoals de Telesto (zie hierboven), een Fusion Rifle. Het unieke aan dit wapen is dat deze vertraagd zijn slachtoffers van schade voorziet door een explosie, maar ook Orbs of Light kan genereren waarmee je medespelers sneller hun Super laden. Dit wapen lijkt qua karakteristieken veel op de Needler, die we kennen uit een ander product van Bungie. Het jagen op al deze items kan weer beginnen en we hebben er nu al zin in.

4. Rift, Mayhem Clash en Zone Control

Naast dat Destiny wordt uitgebreid met de nodige PvE content, zal er ook voor de multiplayer nieuwe content komen. De Crucible krijgt namelijk drie nieuwe modi met Rift, Mayhem Clash en Zone Control. In de eerste heb je eigenlijk een variant op Capture the Flag en in de tweede nieuwe modus laden je granaten, mêlee en Super heel snel. Zone Control is een nieuwe versie van Control, waarin je alleen punten verdient bij het beheren van de zones. Klinkt allemaal erg tof. Verder zullen er acht nieuwe maps worden toegevoegd, waarvan Sector 618 een PlayStation exclusive is voor een jaar. De Trials of Osiris zullen later dit jaar weer terugkomen en dan zul je nieuwe wapens en armor kunnen verdienen. Aan de Crucible is dus ook gedacht.

3. De nieuwe subklassen

In The Taken King krijgt elk type Guardian een nieuwe subklasse en zo een set aan nieuwe vaardigheden. De Warlock zal eindelijk stroom kunnen gebruiken met Stormcaller en vanuit zijn palmen vijanden laten flitsen. Voor de Hunter zal er een meer ondersteunende subklasse komen met Nightstalker en de Super, welke Shadowshot heet. Hiermee kun je vijanden kortstondig vastpinnen zodat ze kwetsbaar worden. De Titan krijgt een Super die vanop afstand effectief zal zijn en dat werd tijd. Je zult als Thor een hamer kunnen gooien. En nee, niet één keer, maar meerdere keren en we kunnen al zeggen dat dit geweldig is om te doen. Je voelt je werkelijk als een eindbaas als je de hamers aan het gooien bent. De overige subklassen lijken ook zeer vermakelijk te worden en een fraaie toevoeging aan de al soepele gameplay van Destiny.

2. Court of Oryx

De Patrol missies in Destiny stellen momenteel niet zoveel voor, maar met The Taken King gaat dit veranderen. In de nieuwe locatie, The Dreadnaught, kun je namelijk de Court of Oryx betreden, een arenamodus waarin je skills op de proef worden gesteld in ruil voor flink wat loot. Je zult vijanden moeten verslaan die aardig wat tactiek van je vragen. Zo dien je twee vijanden te doden die alleen hun schild kwijtraken wanneer ze dicht bij elkaar zijn. Communicatie is hier vereist en omdat je dit kunt betreden met een fireteam van drie, zul je met vreemden die meedoen moeten afspreken wat je doet. Bungie wil hiermee het sociale aspect van Destiny bevorderen en we zijn benieuwd hoe dit gaat uitpakken.

1. De nieuwe Raid, King´s Fall

In The Taken King ga je naar een nieuwe locatie in de Melkweg en betreed je The Dreadnaught bij de ringen van Saturnus. Niet alleen is dit een nieuwe locatie voor Patrol, Court of Oryx, missies en twee van de nieuwe Strikes, maar ook de Raid. Het is volgens Bungie de grootste Raid tot nu toe en het bevat sterke punten van Vault of Glass en Crota´s End. Zo zal je weer over platformen moeten springen, afrekenen met eindbazen en hectische situaties moeten zien te overleven. Met een fireteam van zes vraagt dit teamwork, coördinatie en vaardigheden. In King´s Fall zal de laatste confrontatie plaatsvinden tussen Oryx en de Guardians. Het zal voor spanning, frustratie en geluk zorgen, en het is het belangrijkste onderdeel van The Taken King. Waar we ook naar uitkijken met The Taken King, deze Raid staat absoluut bovenaan!

Kijk jij nog omwille van andere redenen uit naar The Taken King? Laat het dan hieronder zeker even weten! The Taken King verschijnt aanstaande dinsdag.