http://playsense.nl/images/file/img_5601301aef0ba.jpg

PlayStation VR is erg veel in het nieuws de laatste tijd en dan vooral sinds de naamsverandering van Project Morpheus naar PlayStation VR. Zo weten we onder andere wat de headset ongeveer gaat kosten, namelijk ongeveer hetzelfde als een nieuwe console, dus zo’n 350 euro. Shuhei Yoshida liet zich gisteren ook al uit over het feit dat het met PS VR erg gemakkelijk is om games leuk te maken en geweldige ervaringen te creëren en vandaag meldt hij dat er nog erg veel onaangekondigde games klaarliggen. Deze games zijn niet allemaal specifiek voor PS VR, het gaat ook om sommige grote games met VR-ondersteuning, waarvan de meeste in ontwikkeling zijn bij Japanse ontwikkelaars.

Toen Shuhei Yoshida werd gevraagd over software support voor de PS VR, meldde hij dan ook het volgende:

“Mmmmm, that’s a good question. Of course, we know exactly what we are developing, and we are developing a variety of titles. Many, we have not disclosed as yet. In showing games from different studios, there are games for core gamers for VR. We could show more from first party, but luckily, third party is very active now, and I’m very happy to see that almost all Japanese publishers are working on VR versions of their IPs like Final Fantasy XIV and Danganronpa and Hatsune Miku.”

Zoals je kunt lezen zijn er dus nog een hoop titels die men nog niet heeft laten zien, hij meldt verder dat men ook games in ontwikkeling heeft voor de hardcore gamers. De third-party ontwikkelaars zijn erg druk in de weer met PS VR en bijna alle Japanse ontwikkelaars werken aan een VR-versie van hun games, zoals Final Fantasy XIV, Danganronpa en Hatsune Miku.

Nu betrof het bij Final Fantasy XIV wel slechts een TGS-demo en heeft Square Enix zelfs toegegeven dat ze nog geen plannen hebben om de VR-versie van de game ook daadwerkelijk uit te brengen. Dit kan natuurlijk nog veranderen, maar ze hebben tijdens de TGS enkel een demo getoond om te laten zien wat er eventueel mogelijk zou zijn met PS VR.

Shuhei vertelt verder dat het heel belangrijk is om kleinere ontwikkelaars te ondersteunen met PS VR. Ook hier haalt hij weer Headmaster naar voren, een game van een indiestudio die iedereen kan waarderen volgens Shuhei. Ze zijn momenteel druk bezig om meer kleinere ontwikkelaars te overtuigen van de kracht van PS VR en dat je met het juiste idee de game nu zelfs nog klaar kunt krijgen alvorens de release. Shuhei is dan ook erg overtuigd van de variatie aan games tijdens de lancering van de PS VR.

“Looking at it, because it’s so new, you can create a really totally amazing experience with small resources if you have the right idea. One example is a game called Head Master, it’s a soccer game I’m sure you remember from E3. This game was developed by small indie development, but everybody really enjoys that game. You have your headset and you see the goal and the ball and you practice heading the ball. So, from now to launch, we still have lots of time and I’m encouraging small developers that even if you start now, with the right idea, you can get the game done for the launch of PlayStation VR. Some developers are reacting to that. I have a very optimistic view of the variety of games and experiences available at launch.”