http://playsense.nl/images/file/img_56053e047a401.jpg

Het uitstellen van games is altijd moeilijk voor een ontwikkelaar, helemaal als er heel veel mensen uitkijken naar de betreffende game. Dan moet je ze helaas alsnog teleurstellen. Een uitgestelde game is echter fijner dan een slechte game, neem bijvoorbeeld Driveclub, die hadden ze wellicht beter kunnen uitstellen in plaats van er talloze patches tegenaan te gooien om het geheel te fixen.

Neil Druckmann, de director van Uncharted en werkzaam bij Naughty Dog, vertelt iets meer over zijn ervaringen met het uitstellen van games en dan met name de uitstel van Uncharted 4: A Thief’s End. Volgens hem was de beslissing om Uncharted 4 uit te stellen een hele moeilijke. The Last of Us was de eerste game die Naughty Dog ooit heeft moeten uitstellen en dat was al pijnlijk genoeg volgens Neil. Als je dan bedenkt dat The Last of Us slechts een maandje uitgesteld werd, kun je zelf wel bedenken hoe men zich voelde bij het uitstellen van bijna een half jaar met Uncharted 4.

Toch voelt een game de deur uitsturen die niet helemaal volgens de visie van Naughty Dog is nog slechter dan uitstel, dus die keuze was erg voor de hand liggend. De ontwikkeling van een game is vandaag de dag lastig te voorspellen en is heel dynamisch. Zo kan het later ineens blijken dat je bepaalde dingen wilt schrappen of veranderen, omdat ze in de realiteit niet zo leuk blijken als eerder op papier.

“The Last Of Us was the first game we ever delayed – by a month – and we felt so guilty and so horrible having to do that, and yet shipping a game that wasn’t up to our vision would have felt worse. Much of the development and figuring things out happens as we go,” legt Neil uit. “There were certain sequences where we were like ‘Okay, this is a pretty ambitious sequence, we will probably have to cut this…’

De voornaamste reden voor het uitstellen van Uncharted 4: A Thief’s End was het einde van de game. Dit is natuurlijk de laatste Uncharted met Nathan Drake in de hoofdrol en dus wil Naughty Dog dit afsluiten met een knaller, iets wat fans ook verwachten. Het einde bleek alleen behoorlijk ambitieus en dus wilde Naughty Dog meer tijd nemen om het einde precies zo te krijgen zoals men voor ogen had.

“Even when I’m describing the ending, it’s a pretty… Well, I guess this is a little bit of a spoil… Nah, I’m not going to say it! But there is something that happens that requires quite a bit of work for what we want it to do, and again we would have had to reduce that scope and reduce that ambition to meet that [original] deadline”.

“We were weighing those choices between fans and their expectations,” explain Neil. “It was going to disappoint them to push this thing back, but this is the last chapter for Nathan Drake, so let’s give ourselves as much time as possible and go all-out for this series.”