In een gesprek met Eurogamer heeft Shuhei Yoshida kort gesproken over Driveclub en het lange uitstel waar de racer mee te maken kreeg. Eén van de redenen waarom de game werd uitgesteld, met name de PlayStation Plus Edition, had te maken met het succes van de PlayStation 4.

Wat? Hoor ik je denken… Ja, maar daar is op zich een logische verklaring voor hoewel iets beter anticiperen ook niet zou hebben misstaan. Sony en Evolution Studios hadden niet verwacht dat bij de release van de game zoveel mensen een PlayStation 4 zouden hebben met daarbij een PlayStation Plus abonnement.

In de eerste instantie zou de game een launch titel zijn, waarbij het aantal mensen die de titel dan gratis zouden downloaden aanzienlijk lager zou liggen. Omdat de toestroom overweldigend was is Evolution Studios terug naar de tekentafel gegaan om alle software voor de server te herschrijven en dat heeft een hoop tijd gekost.

“DriveClub has sustained its momentum. They needed to spend time to really rewrite the server-side of the game. We weren’t expecting this many people would buy a PlayStation 4, and have PlayStation Plus membership. Because the title was originally titled for the launch of the system, the number of potential people to download for free for the PS Plus version would be much smaller than two years after the launch. We realised the daunting task of supporting potentially millions and millions of people to download and play. The team needed to go back to the drawing board and re-engineer the server-side.”

Wel, gelukkig werkt het nu allemaal als een zonnetje. De PlayStation Plus Edition nog niet binnengehaald? Zorg dat je dit snel doet, want de game verlaat de Instant Game Collection aanstaande dinsdag.