Review: Grand Ages: Medieval – Strategie is nog altijd een vrij klein genre op consoles en dat is op zich best jammer. De PC kent verschillende grootmachten die iedereen ooit weleens gespeeld heeft, maar nu de stap kleiner is om PC games naar de console te brengen komt dit genre langzaam maar zeker in opkomst. Kalypso is de ontwikkelaar van Grand Ages: Medieval, de studio die eerder verantwoordelijk was voor Tropico 5, een game die hier op PSX-Sense een prima score kreeg. Kortom, kwaliteit. Geldt dat ook voor Grand Ages: Medieval?

Je rijk opbouwen in de Middeleeuwen

Grand Ages: Medieval is een vervolg op Grand Ages: Rome, welke al een aantal jaar oud is. Daar waar ‘Rome’ draaide om de Romeinse tijd is het in ‘Medieval’ natuurlijk de middeleeuwen die de centrale rol opeisen. De game is hierin zo opgebouwd dat je na het starten van de campagne de keuze krijgt om een tutorial te doorlopen. We raden dit aan om te doen, want daarmee krijg je enigszins een beetje inzicht op de gameplay. Deze gameplay draait uiteindelijk domweg om het opbouwen van een machtig rijk en dat zit hem in de eerste instantie in handelen en uitbouwen van je steden.

Met name het handelen is een belangrijke factor en dit is complexer dan op het eerste oog lijkt. Je zult de juiste producten moeten produceren om winst te kunnen maken in een nabij gelegen stad. Als je willekeurig wat producten laat maken kan het namelijk goed zijn dat je hier verlies op draait en dat is een groot probleem. Economie is immers belangrijkste drijfveer van macht, want zonder centen kom je niet ver. Gelukkig weet de game je de basis principes redelijk goed uit te leggen en zo zul je al spelenderwijs achter het concept van de game komen.

De wereld waarin je los kan gaan beslaat daarbij een behoorlijk groot gebied, wat in wolken is gehuld. Pas na het passeren van een gebied zie je wat er onder die wolkenlaag te vinden is. In die zin valt er dus genoeg te ontdekken en op ten duur zul je handel gaan drijven met diverse omliggende plaatsen. Hierbij is het zaak om goed te kijken wie wat aanbiedt en waar er vraag naar is. De bedoeling is om daar adequaat op te reageren om zo een goede economie op te bouwen. Ook daar zit weer een diepere laag in, want willekeurige aantallen produceren voor de steden waar je handel mee drijft kan ook weer averechts werken. Een overschot doet immers de waarde verlagen.

Dit kost veel tijd

Het omschreven economiesysteem is natuurlijk erg oppervlakkig tot dusver, maar je kan er vanuit gaan dat dit aspect in de game dik in orde is. Het werkt, kent veel mogelijkheden en de voldoening is groot als je langzamerhand je rijk ziet groeien. Weet wel dat dit best wel wat tijd kan kosten. Allereerst is de game allesbehalve een titel voor tussendoor en daarnaast duurt het gewoonweg enige tijd totdat je een goed draaiende economie hebt en ook daadwerkelijk successen boekt in de wereld van Grand Ages: Medieval.

Hier komt ook een stukje trial & error bij kijken, want waar de game je langzaam introduceert tot diverse aspecten van de economie en gameplay, mist er ook een hoop. De tutorial is redelijk oppervlakkig en als je een foutje maakt is de game niet vergevingsgezind en dus kan je opnieuw beginnen. Deze tutorial behaagt echter niet alle elementen, waardoor je alsnog relatief veel tijd kwijt bent aan het compleet uitdokteren van de systemen met dus als gevolg dat het rustig een flink aantal uren kan kosten voordat je ook maar enigszins effectief te werk kan gaan.

In dat perspectief had de tutorial wel wat grootschaliger en diepgaander gemogen. Natuurlijk, het is een strategiegame met enorm veel opties, dus iets aan de speler overlaten is absoluut geen kwalijke zaak, maar als je een paar keer opnieuw moet beginnen voordat je alles doorhebt… tja, dat is nou ook weer niet ideaal. Maar goed, als je hier eenmaal doorheen bent en de game qua opties van binnen en buiten kent, ja, dan ga je een hoop plezier beleven in het opbouwen van je rijk. Wat dat betreft zit het allemaal prima in elkaar en naast handel drijven komt er natuurlijk meer aan te pas.

Oorlogszucht

Dat is echter niet het enige, want je krijgt ook te maken met andere kenmerkende zaken uit de middeleeuwen. Men was nogal snel op haar teentjes getrapt en dus werden kolossale legers tegenover elkaar gezet om een letterlijke krachtmeting uit te voeren. Datzelfde is een ander element binnen deze game, want naast het handelen en alles wat hierbij komt kijken zul je ook gevechten aan moeten gaan. Dit geeft de game enige vorm van authenticiteit, want koninkrijken uitbouwen, de economie draaiende houden en oorlog voeren waren belangrijke zaken waar men zich vroeger mee bezighield. Dat dit dan terugkomt in deze game maakt het tot een redelijk complete beleving.

Het probleem is echter met deze enorme veldslagen, dat het in verhouding tot de economie en het handelen nauwelijks iets voorstelt. Daar waar je met het handelen goed op moet letten wat de beste keuzes zijn om daadwerkelijk geld te verdienen volstaat een gevecht betreden in de game veelal met domweg een groter leger dan de tegenstander. Hier zit ook niet echt een strategisch element in en daarmee is dit onderdeel minder goed uitontwikkelt dan het eerder genoemde economie aspect. Dat is best jammer, want als je de game van veel diepgang voorziet en toch de nadruk op strategie legt, zorg dan dat het bij elk aspect gelijkwaardig is.

Zijn mijn ogen nu zo slecht, of…?

Qua gameplay heeft Grand Ages: Medieval zoals je hebt kunnen lezen zeker zo haar positieve kanten, maar ook valt hier wat kritiek op te uiten. Dat is helaas niet het enige wat we op de game kunnen aanmerken, want op grafisch vlak is het nogal simplistisch ingevuld waardoor het meer een ‘wel oké’ PS3 game genoemd kan worden in plaats van een visueel aantrekkelijke PS4 game. Dat het grafische aspect wat minder is daar kunnen we wel mee leven, het gaat in dergelijke games toch voornamelijk om de gameplay en die is tot op zekere hoogte goed uitgewerkt.

De grootste stoorfactor is echter toch wel de wat beperkte tutorial, waardoor er onnodige trial & error ontstaat en erger nog, de extreem kleine letters. Om je een idee te geven. Ik speelde de game op een 55″ TV waarbij ik ongeveer op een meter of drie afstand zat. De letters op het scherm van de in-game menu’s, tutorials evenals de schermen van waaruit je actie onderneemt zijn dermate klein dat het amper te lezen is. Het kan een kwestie van slechte ogen zijn, hoewel ik dat betwijfel. Sterker nog, ik heb geregeld op moeten staan en ben naar de TV gelopen om überhaupt te kunnen zien wat er nu stond. Daarbij zijn alle menu’s ook dermate klein dat het allesbehalve een prettige speelervaring wordt.

Laat ik voorop stellen dat Grand Ages: Medieval in de kern een prima game is. Het leunt vooral op het economische aspect wat vrij diepgaand is en je uren bezig kan houden. Een secundair element zijn natuurlijk de veldslagen en hoewel dit een mooie aanvulling is ontbreekt het hier aan diepgang, waardoor de game qua gameplay een beetje uit balans raakt. Desalniettemin is het alsnog een interessante game voor strategieliefhebbers, maar weet wel dat het visueel niet indrukwekkend is en dat de tutorial wat tekort schiet. Eenmaal deze tutorial voorbij, dan kom je er wel en kan je veel lol hebben. Zorg wel dat je dan dicht bij je TV zit, anders zie je amper wat er op het scherm staat door de idioot kleine letters en onduidelijke indicaties.

• Economie gaat diep
  • Lang speelbaar
  • Een strategiegame op consoles