Review: LEGO Dimensions – Door de jaren heen zijn er al een hoop LEGO games verschenen voor verschillende consoles. Star Wars, The Lord of the Rings en Marvel zijn een paar voorbeelden van de werelden waarin we aan de slag konden gaan met de bekende Deense steentjes. Zelf ben ik een groot liefhebber van de LEGO games en mijn enthousiasme was dan ook enorm groot toen LEGO Dimensions werd aangekondigd. Nu is de game uit en het is dus tijd voor de definitieve beoordeling van deze nieuwe stap binnen de LEGO franchise.

Het opbouwen

Het principe van LEGO Dimensions als toy-to-life game is niet origineel. Eerder waren er immers al de Skylanders en Disney Infinity games die zo elk hun eigen benadering kennen. Toch is LEGO Dimensions een leuke toevoeging aan het toys-to-life genre, al is het alleen al dat je nu je eigen portal, personages en voertuigen in elkaar moet zetten, wat toch een extra dimensie aan games binnen dit genre geeft. Het begint allemaal met het starterspakket, waarmee je je avonturen in de werelden van LEGO Dimensions kunt beginnen.

Het starterspakket bevat drie zakjes met LEGO onderdelen. In het eerste zakje tref je de fysieke personages aan, zoals Gandalf uit de The Lord of the Ring films, Wyldstyle uit LEGO The Movie (game en film) en Batman, die verder geen introductie nodig heeft. Verder dien je met de andere zakjes aan LEGO blokken het portaal af te bouwen en een Batmobiel in elkaar te zetten. Het bouwen van dat portaal kan trouwens op twee manieren. Of de klassieke manier met een instructieboekje of in-game met digitale instructies, geheel in stijl van oudere LEGO games.

Eenmaal klaar met bouwen…

Nadat je klaar bent met bouwen is het tijd om aan de slag te gaan met de game. Het portaal licht met de vrolijke kleurtjes prima op, wat goed overeen met de stijl en de humor van de game komt. Tijd om te beginnen dus en dat krijgen we voorgeschoteld in de vorm van een filmpje waarin we de opperschurk Lord Vortech zien. Hij is op zoek naar macht en heerschappij over de gehele wereld en hierin wordt hij bijgestaan door andere slechterikken als Saruman, Gollem, Lex Luthor en The Joker. Hierbij is het vooral erg grappig om personages uit 14 verschillende werelden te zien samensmelten in één game.

De humor die hiermee gepaard gaat, wordt bovendien op een typische LEGO manier fantastisch tot uiting gebracht. Zo kent iedereen vast wel de scène uit The Lord of the Rings, waar Gandalf tegen de Balrog schreeuwt: ‘You Shall not Pass…’, om vervolgens met het grote gedrocht de diepte in te storten. Dit keer valt de oude grijze tovenaar niet alleen naar beneden, maar wordt hij geholpen door Batman. Dit levert knotsgekke taferelen op en dit is dan slechts één van de vele grappige momenten in de game waarin meerdere werelden samenkomen. Met de drie eerder genoemde actiehelden zul je diverse werelden aan gaan doen, waaronder die van The Wizard of Oz, The Simpsons, LEGO Ninjago, Docter Who en nog veel meer, wat voor behoorlijk veel variatie zorgt.

Het portaal

Het portaal is een ‘magische accessoire’ en deze bevat meerdere kleuren die ook zo hun effect hebben op het spelen van de game. Het portaal en deze kleine, maar extra functionaliteit voegt echt iets unieks toe aan de manier van spelen. Daarbij komt nog dat het portaal uit meerdere vakken bestaat wat terugkomt in de gameplay. Zo bevat ieder level magische stenen waarmee je je van de ene kant van het level naar een andere kan transporteren. Dit zijn soms stukken in een level die normaal niet toegankelijk zijn, maar waar het portaal dan als aanduiding dient welke kant je op gaat.

Ook kan het voorkomen dat je jouw personages op het portaal moet verplaatsen, zodat dit effect in de game heeft. Om een voorbeeld te geven, Wyldstyle heeft een speciale move waarmee je haar drie keer over het portaal moet verplaatsen aan de hand van een volgorde die op het scherm wordt aangegeven. Doe je dit goed, dan zal de move tot uitvoer gebracht worden. Wat ons betreft een erg leuke en vooral vernieuwende manier van spelen, maar tegelijk komt hier ook het eerste minpunt van deze opzet naar boven.

Je moet namelijk altijd binnen een straal van een meter van je console afzitten, want de interacties volgen elkaar soms in een rap tempo op waardoor je dus continu interactiviteit met het portaal hebt. Als je dan liever op de bank ver van je TV vandaan zit of eventueel zelfs vanuit bed games speelt, dan moet je telkens opstaan om de personages te verplaatsen. Aan de andere kant is het misschien ook een beetje een luxeprobleem, maar in vergelijking met Skylanders of Disney Infinity ligt de interactie nu eenmaal wat hoger.

Duur geintje

Als LEGO games ergens om bekend staan is het wel dat ze veel content huisvesten om je tientallen uren mee bezig te houden. Hier staan natuurlijk trophies tegenover en een bekende trophy is het voltooien van de game op 100%. In LEGO Dimensions is deze trophy echter afwezig en dat is maar goed ook, voor je portemonnee althans. De game is namelijk zo opgezet dat je het einde kan bereiken en eventueel zelfs een platinum trophy kan halen met het starters pakket. Traveller’s Tales doet dit wat ons betreft netjes, want bij de concurrenten heb je namelijk wel een goed gevulde knip nodig om alle trophies te halen.

Aan de andere kant zul je sowieso moeten investeren wil je alles uit de game halen. Dus ookal geef je niets om de trophies, alsnog zul je dingen tegenkomen die met enkel het starters pakket niet toegankelijk zijn. Om een idee te geven, het is onmogelijk om alle gouden LEGO blokken te verzamelen zonder hier flink voor in de buidel te tasten. In Springfield, de wereld van de Simpsons, is een gouden blok verstopt onder een hondenhok. Deze kan je enkel bereiken met een personage dat kan graven, zoals Scooby Doo. Deze hond is echter niet vrij te spelen, zoals je gewend bent van andere LEGO games. Nee, je dient de hond fysiek aan te schaffen.

Het prijskaartje van deze losse personages ligt om en nabij de achttien euro en je krijgt hiervoor een bekend figuur uit een film of serie inclusief een bijbehorende attribuut. Voor ruim dertig euro kun je level pakketten kopen, welke nieuwe personages bevatten, items en meer. Aanvullend hierop krijg je een verhaallijn plus een sandbox modus waarin je allerlei leuke mini games kunt spelen in de stijl van de drie films. Wij zijn aan de slag gegaan met het Back to the Future levelpakket, welke helaas nogal aan de korte kant was.

Na ruim een half uur waren we al aan het einde van het level. De personages en items kan je vervolgens weer gebruiken in andere levels, zoals Middle-Earth of OZ, maar dan nog valt de prijs in verhouding tot wat je ervoor krijgt vrij hoog uit. Ook de losse personages zijn nogal fors geprijsd en dat maakt het toch tot een enorm dure uitgave als je alles wilt hebben. Een feit waar je sowieso mee te maken krijgt met toy-to-life games, maar iets goedkoper had het geheel wel gemogen, want de prijzen liggen nu naar onze mening domweg te hoog voor wat je ervoor krijgt.

Technische onvolkomenheden

Wat de game zelf betreft, ook aan de mensen die graag in coöp spelen is gedacht door middel van een dynamische split-screen modus. Niet heel nieuw voor de franchise, want dit zat in eerder delen ook al. Het werkt in ieder geval prima en maakt het nog wat gezelliger om te spelen. Daarbij blijft de game audiovisueel ook netjes hoewel het wel regelmatig voorkomt dat het beeld even gaat haperen bij baas gevechten wat een beetje irritant kan zijn. Ook is het wat onhandig dat het driehoekje zowel functioneert voor personages wisselen als in een auto springen, wat soms net niet het gewenste effect geeft. Dit zijn kleine foutjes en onhandigheden, waarvan Traveller’s Tales het maar verzuimt om op te lossen en dat is slordig. Toch zijn de grootste minpunten van het geheel dat je erg dichtbij het portaal moet blijven en dat het een dure aangelegenheid is.

De humor, het interactieve stuk met het portaal, de absurde verhaallijen die dwars door elkaar heen lopen en de herkenbaarheid van films en series toveren een glimlach op je gezicht. De game telt meerdere bekende stemacteurs, zoals Dan Ackroyd, Michael J. Fox, Christopher Lee en meer die het enigszins een authentieke vibe geven ondanks dat het een mengelmoes van franchises is. De mix van maar liefst 14 werelden met allen hun herkenbare muziek en melodietjes uit de films en meer maken het tot een zeer unieke LEGO game. Eén van de betere die tot op heden is verschenen wat mij betreft. Wel moet je bereid zijn dichtbij het portaal en de console te zitten en tevens reizen de kosten de pan uit als je alles wilt verzamelen. Maar, eerlijk is eerlijk, het blijft leuk om met LEGO te spelen en al helemaal als je zelf je personages, voertuigen en het portaal in elkaar moet zetten.

• Typische LEGO humor
  • 14 verschillende werelden
  • Diverse personages