Special: De uitgebreide competitieve multiplayer van Destiny – Destiny is een erg vermakelijke game om samen te spelen, want met een fireteam missies, quests, Strikes of een Raid spelen werkt prima en je kunt daarin elkaar helpen met de vaardigheden die je als Guardian hebt. Destiny bevat echter ook een competitieve multiplayer sinds de lancering, welke steeds meer uitgebreid wordt. Bungie wil dit segment meer aandacht geven, omdat sommige spelers namelijk niet heel erg geïnteresseerd zijn in PvE, maar juist wel in de multiplayer of ook wel PvP. Het afgelopen jaar dat Destiny uit is heeft de studio al flink gesleuteld aan PvP en dan vooral de balans, want zo waren autorifles en daarna hand cannons nogal dominant aanwezig. Net voor de release van The Taken King is daar weer een aanpassing in geweest met de 2.0 update.

Meer balans in wapens

Deze update heeft ervoor gezorgd dat hand cannons minder van waarde zijn en dat hebben we zelf gemerkt. Wapens zoals Thorn en The Last Word waren erg effectief en soms te goed, maar deze zijn aangepast, zodat ze alleen van dichtbij of net daarbuiten sterk zijn. Om die reden zijn nieuwe type wapens aantrekkelijker geworden, zoals Pulse Rifles en denk dan aan de exotische versies Bad Juju en Red Death, maar ook Auto Rifles en Scout Rifles zijn nu een stuk dodelijker en om die reden leuker om te gebruiken online. De hele meta, zoals dat heet, is veranderd en dat is in onze ogen in positieve zin, omdat bepaalde wapens niet overmatig gebruikt worden. We kwamen weleens in potjes waar 10 van de 12 spelers Thorn hanteerden. Nu kun je als speler meerdere wapens gebruiken en er succes mee hebben.

Chaos in Mayhem, tactiek in Zone Control en teamplay in Rift

Oké, dat was even over hoe we de balans in de huidige PvP beleven, maar we willen het nu hebben over wat er nieuw is. Met Destiny: The Taken King werden drie nieuwe modi geïntroduceerd: Mayhem, Zone Control en Rift. In Mayhem laden je granaten, mêlee en Super ontzettend snel en is speciale en heavy ammo veel vaker beschikbaar. Zo heb je dus je Super heel snel, kun je granaten gooien wanneer je wilt en kan je helemaal los gaan met de zwaarste wapens. Mayhem is tot nu toe verbonden geweest aan Clash (team deathmatch) en Rumble, wat free for all is. In beide is het echt geweldige chaos, want overal gaan Supers af en het is ideaal voor nieuwe spelers om leren om te gaan met alle unieke vaardigheden van elk type Guardian. Op deze manier kun je bijvoorbeeld het gooien van een Nova Bomb (Warlock) goed onder controle krijgen.

Mayhem is dus volledige chaos en vooral erg amusant, maar je moet het niet te serieus nemen. Het is echt een modus waarin je ontspannen te werk kunt gaan en waarin je je niet al te druk hoeft te maken over hoe vaak je doodgaat. Je kunt gewoon lekker los gaan met je granaten, mêlee en Super. Zone Control is weer andere koek, want dit is een meer tactische modus. Het is eigenlijk Control, maar dan net even anders. Je moet ook drie punten beheren op de map, maar je moet echt in de zones zelf staan om punten te scoren. Kills geven geen punten en voor sommigen is dit al een reden om het niet te spelen. Toch is het voor spelers die meer tactiek en teamplay wensen in een modus wel leuk om te spelen. Zelf vinden we deze modus nogal saai en je komt vooral veel campers tegen die op de hurken zitten, want dan zijn ze namelijk niet zichtbaar op de radar. Als je dan passeert, dan blazen ze je zo naar het hiernamaals met hun shotgun waardoor van actieve actie niet echt sprake is.

De laatste modus die we bespreken ligt meer in onze straat, want Rift is een modus wat je enigszins een variant kunt noemen op Capture the Flag, wat we kennen uit veel andere shooters. In het midden van elke map laadt een Spark zich op en zodra deze geladen is kan hij opgepakt worden door beide teams. Je zult als je de Spark hebt deze moeten dunken in de Rift van de andere partij. Als team moet je dus de drager van de Spark zien te verdedigen. Hier komt teamplay, communicatie en tactiek bij kijken. De meeste wedstrijden werden qua punten echt in de laatste seconden beslist en waren erg spannend. Alleen is het wel aan te raden om dit met bekenden te spelen vanwege de communicatie en tactiek. Met het dunken van de Spark kun je trouwens kills maken als tegenstanders zich vlak bij de Rift bevinden. Dit geeft het afronden van een geslaagde aanval en dunk extra glans en beloning.

Nieuwe maps zijn een combinatie van groot en klein

Destiny: The Taken King bevat 8 nieuwe maps voor PvP en dit zijn combinaties van groot en klein. De grotere maps zijn; Bannerfall, Frontier, Crossroads en Vertigo. Bannerfall bevindt zich in de Tower en is een vrij open en gebalanceerde map. Het bevat kleine gangen, maar ook open gebieden, zoals waar in Rift de Spark beschikbaar komt. Frontier is veel wijder en meer open waar een brug met treinwagons als ´chokepoint´ fungeert, waar veel confrontaties plaatsvinden. Doordat de map zich op Aarde bevindt, zijn er flink wat heuvels waar je achter kunt schuilen. Crossroads is een map waar we veruit het meest enthousiast over zijn. Deze map bevindt zich op Mars en bevat portalen waar je doorheen kunt gaan evenals kanonnen waardoor je afgeschoten wordt, zodat je snel naar de andere kant van de map toe kan gaan. De map bevat verder kleinere locaties voor close combat, maar ook snipers kunnen aan de slag door spelers die van de ene kant naar de andere kant springen neer te halen.

Vertigo is de laatste van de grotere maps al valt deze er tussenin qua grootte. Het is geen kleine map, maar de confrontaties zijn vaak van dichtbij. Het is vooral een verticale map met aardig wat hoogteverschillen. De kleinere maps zijn; Sector 618, The Drifter, Memento en The Dungeons. De eerste map is exclusief voor PlayStation en is gebaseerd op het gebied wat je als eerste betreedt in Destiny. Niet echt een toffe map naar onze mening, want het is te klein en onoverzichtelijk. Als je vaak neergeschoten wilt worden door shotguns is dit een map voor jou. The Drifter is ook een map met veel close combat, waarbij de lijken in de lucht blijven hangen door het gebrek aan zwaartekracht, wat een grappig accent is. De map is eigenlijk één grote cirkel met aan de buitenkant gangen waar de actie vaak plaatsvindt met middenin een meer open gebied.

Memento lijkt er totaal niet op, want dit is een straat met aan beide kanten huizen. Aan de ene kant is een gang voor close quarters combat en aan de andere kant is het meer open. Het is een map waar sniperfanaten los kunnen gaan, maar eigenlijk is elk wapentype hier wel handig. The Dungeons is de enige map die zich bevindt op de nieuwe locatie, The Dreadnaught, en dit is de grootste van de kleinere maps. Net zoals The Drifter voelt deze map als een cirkel aan, waarbij er aan de buitenkant veel gangen voor gevechten zijn met daarbij natuurlijk ook de nodige open ruimtes. Nieuwe maps zijn er dus genoeg en verder heeft Bungie nieuwe bounties voor PvP ontwikkeld en zelfs een questline speciaal voor dit onderdeel. Voltooi je deze vrij lange en uitdagende questline, dan kun je wekelijkse bounties accepteren. Heb je deze in een week gedaan? Dan krijg je een beloning vergelijkbaar met wat je in de Nightfall Strike normaal kunt krijgen.

Iron Banner en Trials of Osiris keren terug

De nieuwe maps zijn over het algemeen een mooie toevoeging al is Sector 618 net wat te klein en onoverzichtelijk. Met de nieuwe modi op de maps is er voldoende verfrissing in het PvP segment. Bungie brengt daarnaast ook oude evenementen terug. Iron Banner, waarin je aanvalswaarde en verdedigingswaarde telt, komt vandaag terug en Trials of Osiris aanstaande vrijdag. De zeer competitieve eliminatiemodus Trials of Osiris bevat ook wat veranderingen. Zo zul je als je acht overwinningen hebt behaald het op moeten nemen tegen een ander team met hetzelfde aantal zeges. Dit moet voor meer spanning gaan zorgen. De beloningen voor beide evenementen zullen wederom armor en wapens zijn. Zo komen dus twee bestaande evenementen in wat gewijzigde vorm terug en zijn er weer wat nieuwe modi en maps bijgekomen die het PvP gedeelte van Destiny op een geslaagde wijze uitbreiden.