http://playsense.nl/images/file/img_561bb244f1b41.jpg

Forbes heeft onlangs een interessant artikel gepubliceerd over de stand van de huidige generatie gaming consoles op de markt. Dit artikel is vooral ter opvolging van de uitspraken van Xbox hoofd Phil Spencer over het inhalen van de PS4. Hij meldde een tijdje terug dat hij niet zeker is van het gegeven of de Xbox One ooit nog de PlayStation 4 in zal kunnen halen deze generatie, voornamelijk omdat Sony zo ontzettend ver voorligt.

Forbes heeft naar de cijfers gekeken en kwam al snel tot de conclusie dat het bijna ondenkbaar is dat de Xbox One de PlayStation 4 ooit nog gaat inhalen. Het is volgens Forbes momenteel zelfs al lastig voor Microsoft om überhaupt in de buurt te kunnen komen bij de verkoopaantallen die Sony noteert. De snelheid waarop Sony PS4’s verkoopt is enorm en momenteel drie keer zoveel als bij Microsoft met de Xbox One. Inhalen is dan ook zo’n enorme opgave, dat men zich beter kan concentreren op het in de buurt komen, aangezien dit zelfs al lastig is.

“Right now, the best case scenario is for Microsoft to pull even with the current rate of sales for PS4, meaning Sony is no longer outselling them two or three to one. To actually surpass them in sales is a feat so monumental it’s almost unthinkable.”

Microsoft heeft eerder aangegeven vooral in te zetten op het najaar en in die periode meer marktaandeel weg te snoepen bij Sony. Microsoft heeft een aantal exclusives die gerust ‘Triple-A’ genoemd mogen worden, met onder andere Halo, Forza en Tomb Raider. Sony daarentegen heeft geen AAA-exclusives klaarstaan voor de PS4 en concentreert zich dit najaar vooral op multiplatform games. Veel van deze multiplatform games hebben een exclusieve deal met Sony in de vorm van downloadbare content, zoals Call of Duty: Black Ops III, Destiny: The Taken King en Assassin’s Creed: Syndicate.

Veel multiplatform games draaien ook aanzienlijk beter op de PS4, zoals het nog uit te komen Star Wars Battlefront. Dit weegt ook vaak mee in de keuze van de consument, die toch zijn of haar games op de beste manier wil kunnen spelen. Het feit dat de consoles dan ook nagenoeg dezelfde prijs hebben, betekent ook dat men niet per se meer hoeft te betalen voor betere graphics. Sony’s strategie dit najaar is dan ook vooral blockbuster multiplatform games met downloadbare content deals en een prijsverlaging van $50 in de Verenigde Staten. Multiplatform games verkopen ook beter op de PS4, zo zijn de verkopen van Metal Gear Solid V en Mad Max veel hoger op de PlayStation 4 dan op de Xbox One.

Ondanks het ontbreken van echt nieuwe Triple-A titels uit de stal van Sony boeken ze wel veel succes met Rocket League dat razend populair is, mede dankzij PlayStation Plus. Evenals dat ze met Uncharted: The Nathan Drake Collection ook geen verkeerde titel in huis hebben om dit najaar mee in te stappen.

Microsoft heeft in het begin cruciale fouten gemaakt met de Xbox One waar ze eigenlijk nu nog door achtervolgt worden, zo meldt Forbes. Zo was het bundelen van Kinect een doodsteek voor de console en zat niemand te wachten op een al behoorlijke grote console met ook nog eens een overbodige camera erbij. Een interieur moet tegenwoordig zo minimaal en stijlvol mogelijk ingericht worden en de Xbox One werkt hier niet bepaald aan mee. De PS4 is dan ook vaak een console die bestempeld wordt als ‘vrouwliefvriendelijk’, omdat het in verhouding een minimale bezetting achterlaat.

Veel mensen hebben dus in het begin voor de PS4 gekozen – wat mede komt door de bredere beschikbaarheid van de console direct bij de lancering – wat er nu toe leidt dat veel mensen nu de console kopen, omdat vrienden die ook hebben. Uitgevers kiezen vaak voor de marktleider, wat op dit moment Sony is, wat zorgt voor voordelen op de PS4. Op die manier wordt het voor Microsoft erg lastig om nog te kunnen concurreren met de PS4, omdat de voorsprong al te groot is. Maar het kan altijd anders lopen dus we zijn vooral benieuwd hoe de situatie er voor staat over twee jaar.