http://playsense.nl/images/file/img_5620ee4982cae.jpg

iPhone’s, iPad’s, videokaarten, je koopt er één en na een paar maanden is er alweer een nieuwere betere versie op de markt. Frustrerend, maar dat is nu eenmaal de maatschappij waarin we leven. Bijna alle categorieën in de elektronicamarkt hebben te maken met het constant uitkomen van vernieuwde versies van een bepaald product. Waar dit alleen nog altijd niet het geval bij is, dat zijn consoles.

De PS3 is na ruim 6 jaar trouwe dienst uiteindelijk opgevolgd door de PS4 in 2013, een behoorlijk lange levenscyclus die redelijk uniek is op de huidige markt. De PS4 heeft naar verwachting ook een redelijk lange levenscyclus voordat de PS5 uitkomt. We verwachten wel dat er een PS5 komt, misschien wel in andere vorm dan we gewend zijn, maar dit zal ongetwijfeld niet eerder worden dan 2018.

PlayStation VR, Sony’s virtual reality headset die eerder bekend stond als Project Morpheus, deelt behoorlijk wat gelijkenissen met deze levenscyclus, zo meldt Sony. Niet alleen krijgt de ‘accessoire’ dezelfde prijs als die van een nieuwe console, ook de levenscyclus zal redelijk gelijk zijn. PlayStation Magic Lab Director, Richard Marks, sprak onlangs met Tom’s Hardware en hier sprak hij over de levenscyclus van de accessoire, de consument is immers terecht een beetje angstig dat er al snel een nieuwe versie uitkomt die veel beter is dan de vorige. Volgens Richard Marks moet je de PS VR vergelijken met de PS4; “Als er een nieuwe console uitkomt roept iedereen dat deze toch snel overbodig is, want PC’s halen het toch vrij snel in.”

Verder vertelde hij; “dit is vaak niet het geval, dat PC’s het inhalen en de consoles overbodig worden, aangezien ontwikkelaars steeds meer uit de consoles weten te halen. Aan het einde van de levenscyclus van de console zie je dan ook dat er nog steeds hele hoogwaardige games uitkomen.” Hiermee doelt hij ongetwijfeld op bijvoorbeeld GTA V en The Last of Us, die aan het einde van levenscyclus van de PS3 uitkwamen en er nog steeds ontzettend goed uitzagen. Volgens Richard Marks moet je de PlayStation VR ook zien als een console en dat de levenscyclus van zowel de PS4 als de PS VR behoorlijk gematcht zullen zijn. Hij zei dat wanneer men meer uit de console weet te halen, de VR-ervaring ook progressie boekt.

Je hoeft dus niet bang te zijn dat Sony elk jaar een nieuwe VR-headset uit gaat brengen, ze gaan de VR-headset echt zien als een bijbehorende accessoire voor de PS4 met een gematchte adviesprijs en levenscyclus. De PlayStation VR is eigenlijk ook meer dan een simpele accessoire, het is daadwerkelijk een substantiële uitbreiding voor de ervaringen die je hebt met de PS4.

“It’s not the case, so consoles come out and they’re pretty powerful and then the game developers figure out how to get more and more out of them as it goes. And so, by the end of the life cycle, that’s when you’re still seeing the best games possible. I think the PlayStation VR is very well matched to the PlayStation 4. So it will really kind of follow its life cycle quite well. And I think you’ll see as people get more out of the console the VR experiences will similarly get better and make the PlayStation VR seem like it’s getting better. I think that same kind of thing will happen with the headset as is happening with the console.”