Review: Tales from the Borderlands – Episode 5: The Vault of the Traveler – Gearbox Software heeft met Borderlands een sterke franchise neergezet, welke een flinke fanbase heeft. Wijzelf zijn ook liefhebber en om die reden keken we uit naar Tales from the Borderlands van Telltale Games. Toch waren we wat sceptisch, want werkt een episodische titel wel in het universum van Borderlands? De eerste vier afleveringen hebben inmiddels bewezen dat dit een succes is en zelfs voor diegenen die nooit Borderlands hebben gespeeld, is dit de moeite waard. De vijfde en tevens laatste aflevering verscheen zeer recent en sluit zo het seizoen af, maar is dit een afsluiter die voldoening geeft of juist voor meer vragen zorgt? Daarop geven we antwoord in deze review.

Het werd af en toe emotioneel

Vanaf de eerste aflevering is het bekend dat de beroepsoplichtster Fiona en Hyperion medewerker Rhys de hoofdpersonen zijn. Per aflevering werden nieuwe personages geïntroduceerd, waardoor het verhaal in zijn geheel meer diepte kreeg en daardoor interessanter werd. Bij de ene aflevering draaide het meer om actie, terwijl de andere meer om de ontwikkeling ging qua relaties die er waren tussen bepaalde personages. Zo ontstond er genoeg afwisseling, maar het emotionele aspect dat goed gepresenteerd werd door Telltale Games en het schrijfwerk, evenals de fijne voice-acting, bleven belangrijk. Dit is ook niet anders in The Vault of the Traveler, zoals de laatste episode heet.

In deze episode worden veel vragen beantwoord en zie je de effecten van de keuzes die je eerder hebt gemaakt. Het duurt alleen even voordat je dit zal zien, want de episode komt wat langzaam op gang. Het gaat verder op het punt dat Rhys nog in de clinch ligt met Handsome Jack en met hem moet afrekenen. Hoe dat precies gaat, vertellen we liever niet vanwege spoilers, maar de kenmerkende humor en gameplay zagen we hier uiteraard in terug. Deze aflevering staat vooral in het teken van snelle beslissingen nemen, waarbij alles stapsgewijs steeds meer op een hoger tempo gaat. De meerdere ontknopingen die volgen aan het einde zorgden bij ons voor veel duidelijkheid en voldoening. Opnieuw weet Telltale Games het op zo´n manier te brengen dat we ons geen moment verveelden.

Reflectie van keuzes

Nu draait het allemaal om The Vault of the Traveler, waar Rhys en Fiona al sinds de eerste episode naar op zoek zijn. Het is echter niet de loot die zorgt voor geluk, maar het feit dat beide personages tijdens hun avontuur nieuwe vrienden hebben gemaakt en veel geleerd hebben over zichzelf. Je ziet als speler de personages echt groeien en hierdoor raak je ook aan ze gehecht. Dat is het emotionele aspect wat zo sterk is. De keuzes die je hebt gemaakt zie je voornamelijk aan het einde in beeld, maar ook tijdens een groot gevecht waarbij je andere personages kiest voor het team dat een onderneming succesvol moet afronden. Het gave hieraan is dat de keuzes die je hebt gemaakt in combinatie met de verschillende personages gevolgen hebben. Bepaalde personages konden we namelijk wel selecteren voor die speciale missie en anderen weer niet.

Hoewel het begin wat traag op gang komt, neemt het tempo op een gegeven moment gelukkig wel toe. Ook ontbreekt het aan langere gesprekken, dus de conversaties zijn wat kort, waarbij je natuurlijk snel op de face buttons moet drukken om je antwoord te geven, zoals we dat eerder hebben gezien in de vorige episodes. Wat dat betreft, is hier weinig nieuws, maar de acties die je moet uitvoeren, zijn gevarieerd. Soms moet je kort even wat onderzoeken of Rhys heeft wederom een boeiende confrontatie met Handsome Jack; ook zul je weer snel moeten handelen om te overleven. Door de opzet van de episode lijkt ook elk moment van groot belang en merk je dat er naar een einde wordt opgebouwd die in onze optiek vrij spannend genoemd mag worden. We dachten dan ook op een punt dat het klaar was, maar toen kwam Telltale Games wederom met een aantal twists in het verhaal aanzetten, welke overigens logisch en goed uitgedacht zijn.

De chronologie van de verschillende ontknopingen kloppen namelijk als een bus. Zo zien we Fiona en Rhys verdeeld over de episodes aan een vreemdeling die hen gevangen houdt uitleggen wat ze hebben meegemaakt. De dame en heer hebben hier hun eigen visie op, wat voor de nodige humor zorgt, maar in deze aflevering is de toon een stuk serieuzer. Uiteindelijk bleken deze scènes aan het einde gekoppeld te zijn en dat op een slimme wijze, waardoor voor ons alles op z’n plek viel en het verhaal nog meer glans kreeg. Het heeft allemaal te maken met de gevolgen naar aanleiding van de zoektocht naar de grote schat. Hier leek in de eerste instantie het einde te zijn, maar dat blijkt dan toch niet zo te zijn. Dat zijn momenten waarop de charme van Tales from the Borderlands echt goed naar voren komt.

Het is lastig om aan te geven hoe geslaagd deze episode is zonder te spoilen, maar Telltale Games heeft op een fraaie wijze het verhaal van Fiona en Rhys tot een mooi slot gebracht, terwijl ze de andere personages niet zijn vergeten. Deze hebben namelijk een groot aandeel en je leert ze als speler eigenlijk allemaal vrij goed kennen. De keuzes die je tot nu toe hebt gemaakt, komen tot een prima vormgegeven conclusie vol actie en plotwendingen, welke vooral voor veel voldoening zullen zorgen. Het sluit op elkaar aan, al zijn er wel wat zaken waar we ons aan stoorden. Zo loopt de game af en toe niet erg soepel en komen er wat laadschermen voorbij die de flow uit de beleving haalde. Dat mag de pret niet drukken, want als we naar deze en de andere episodes kijken, is Tales from the Borderlands echt geweldig. Het bevat humor, actie, spanning, romantiek en is een episodische titel die je dit jaar gespeeld moet hebben. Kom maar op met dat tweede seizoen!

• Mooie afronding van het verhaal
  • Gevolg van keuzes
  • Humor en actie