Evolution Studios is het afgelopen jaar flink bezig geweest. Eerst hebben ze alle problemen met de servers voor Driveclub opgelost, ondertussen zijn ze bezig geweest met Driveclub Bikes en tevens hebben ze de oorspronkelijke game speelbaar gemaakt voor PlayStation VR, zij het een prototype.

Driveclub voor PlayStation VR is achter gesloten deuren beschikbaar op de Paris Games Week en hier zijn nu wat nieuwe details over bekendgemaakt. De game is voor PlayStation VR wat gedegradeerd in visuele details, dit om de game speelbaar te krijgen op de best mogelijke manier.

Dat lijkt aanvankelijk ‘slecht’ nieuws, maar wat hier voor terugkomt is dat de game op 60 frames per seconde draait. Dat is niet alles, want door de reprojectie technologie van PlayStation VR is de game in virtual reality zelfs met 120 frames per seconde te beleven.

Reprojectie technologie betekent dat er tussen de eerste en tweede frame een tussenframe wordt getoond, waardoor het er nog soepeler en strakker uitziet. De ervaring zal dus optimaal zijn, maar onder de visuele concessies valt wel het terugbrengen van 12 naar 8 auto’s, het weersysteem is wat beperkter en de achteruitkijkspiegels zijn uitgeschakeld.

Op dit moment verkeert Driveclub voor PlayStation VR in een prototype status, maar Evolution Studios kijkt naar een toekomstige definitieve build. Het kan dus zijn dat deze racer straks volledige PlayStation VR ondersteuning krijgt al is dat momenteel nog geen zekerheid.

“DriveClub is rendering at a smooth 60fps, but the output is essentially ‘upscaled’ to 120fps on transmission to the VR headset. Those additional, interpolated frames are calculated based on updated sensor information supplied by the PlayStation VR headset. In effect, the game itself is running at 60fps, but the sense of movement and response looks and feels twice as smooth.
It’s a technique used by all the major VR solutions, where it’s commonly referred to as ‘asynchronous time-warp’. In fact, applying reprojection to all frames – not just the interpolated ones – is common too, as it ensures that the very latest positional tracking data is applied to every image beamed to the headset.”