Driveclub PlayStation VR prototype heeft grafisch minder details, maar draait wel op 120 FPS


Evolution Studios is het afgelopen jaar flink bezig geweest. Eerst hebben ze alle problemen met de servers voor Driveclub opgelost, ondertussen zijn ze bezig geweest met Driveclub Bikes en tevens hebben ze de oorspronkelijke game speelbaar gemaakt voor PlayStation VR, zij het een prototype.

Driveclub voor PlayStation VR is achter gesloten deuren beschikbaar op de Paris Games Week en hier zijn nu wat nieuwe details over bekendgemaakt. De game is voor PlayStation VR wat gedegradeerd in visuele details, dit om de game speelbaar te krijgen op de best mogelijke manier.

Dat lijkt aanvankelijk ‘slecht’ nieuws, maar wat hier voor terugkomt is dat de game op 60 frames per seconde draait. Dat is niet alles, want door de reprojectie technologie van PlayStation VR is de game in virtual reality zelfs met 120 frames per seconde te beleven.

Reprojectie technologie betekent dat er tussen de eerste en tweede frame een tussenframe wordt getoond, waardoor het er nog soepeler en strakker uitziet. De ervaring zal dus optimaal zijn, maar onder de visuele concessies valt wel het terugbrengen van 12 naar 8 auto’s, het weersysteem is wat beperkter en de achteruitkijkspiegels zijn uitgeschakeld.

Op dit moment verkeert Driveclub voor PlayStation VR in een prototype status, maar Evolution Studios kijkt naar een toekomstige definitieve build. Het kan dus zijn dat deze racer straks volledige PlayStation VR ondersteuning krijgt al is dat momenteel nog geen zekerheid.

“DriveClub is rendering at a smooth 60fps, but the output is essentially ‘upscaled’ to 120fps on transmission to the VR headset. Those additional, interpolated frames are calculated based on updated sensor information supplied by the PlayStation VR headset. In effect, the game itself is running at 60fps, but the sense of movement and response looks and feels twice as smooth.
It’s a technique used by all the major VR solutions, where it’s commonly referred to as ‘asynchronous time-warp’. In fact, applying reprojection to all frames – not just the interpolated ones – is common too, as it ensures that the very latest positional tracking data is applied to every image beamed to the headset.”

  1. Anoniem -   
    89.146.19..xxx's avatar

    ‘terugbrengen van 12 naar 8 auto’s, het weersysteem is wat beperkter en de achteruitkijkspiegels zijn uitgeschakeld’
    Dat zijn nou net de dingen waar ik prima zonder kan.

  2. Anoniem -   
    82.74.151..xxx's avatar

    lekker hoor.

  3.    44 XP
    RangerSFax's avatar

    En blijft maar VR nieuws regenen, goed nieuws!
    Eerst zien hoe het eruit ziet natuurlijk, maar de concessies die hier genoemd worden lijken reuze mee te vallen….
    Kom maar op met die VR ondersteuning

  4.    1013 XP
    A Gamer's avatar

    Zie daar het probleem van VR op de PlayStation. Het ding is niet krachtig genoeg hiervoor. Wil je VR moet je voorlopig je heil zoeken op de PC. VR gaat op consoles pas de volgende gen een échte rol van betekenis spelen.

  5.    233 XP
    Metalrobin's avatar

    Ik ben bang dat alle games in kwaliteit zullen moeten dalen voor VR. Het is onmogelijk dat de ps4 360 graden kan renderen zoals de games er nu uit zien.

  6. Anoniem -   
    82.101.224..xxx's avatar

    Driveclub was sowieso al een niet echt mooie game.

  7.    233 XP
    Metalrobin's avatar

    @82.101.224..xxx: mafkees

  8. Anoniem -   
    86.83.197..xxx's avatar

    @82.101.224..xxx: w

    Denk dat je toe bent aan een brilletje of een andere tv

  9. Anoniem -   
    212.204.174..xxx's avatar

    @Metalrobin:
    ‘slecht nieuws’???
    ik zie graag meerdere fps dan pixels in een game, dat is voor de gameplay.

    jurgenstil

  10.    1139 XP
    gamexl's avatar

    @82.101.224..xxx: Hahaha… ik heb jou door… Jij schreeuwt om aandacht. Hierbij dan. Maar wellicht een andere reactie dan je had verwacht. 😀

  11.    66 XP
    Pemat66's avatar

    VR gaat toch allereerst om de ervaring wat mij betreft. Iets minder details zal mij dan een zorg zijn.