Special: De top 5 Fallout Vaults


Special: De top 5 Fallout Vaults – De Vault is misschien wel het meeste bekende begrip als je aan Fallout denkt. De Vaults, een soort van ondergrondse nederzetting, waren in de eerste instantie bedoeld om de mensheid te redden van de nucleaire oorlog en werden afgesloten om zo de mensheid en haar kennis te preserveren. Jammer genoeg was dat niet de enige reden, zo bleek al gauw, want sociale experimenten kunnen natuurlijk het best uitgevoerd worden in afgesloten omgevingen met een kleiner aantal test subjecten. Deze werden vaak overzien door de Overseer (de leider van een Vault) en daarboven weer Vault-Tec Corporation. Zo zijn er veel verschillende Vaults in het Fallout universum die vreemde, afschuwelijke of juist hele zielige resultaten met zich meebrengen. Hieronder lees je mijn opsomming van de vijf meest memorable Vaults van de Fallout franchise, en het verhaal erachter.

5: Vault 87 – Het ontstaan van de Super Mutant

Een oorlog win je het gemakkelijkst met de soldaten van het hoogste kaliber. Om die reden werd het FEV uitgevonden, wat staat voor “Forced Evolutionary Virus”. De inwoners van Vault 87 werden opgesloten in luchtdichte kamers, met een constante toestroom van het virus in de lucht. Als je ‘geluk’ had, zorgde het virus voor een mutatie naar een Super Mutant – een uit de kluiten gewassen gigant die nog enigszins menselijke vormen aannam. Had je het geluk niet aan jouw kant, dan wachtte je een lot als een lelijke en misvormde centaur of floater.

De Overseer van de Vault in kwestie was niet op de hoogte van de schade die het FEV kon aanrichten, maar volgde slechts de orders van Vault-Tec op. De gecreëerde Super Mutants zijn allemaal steriel en zijn heel erg gericht op de preservatie van hun ras. Daarom staan ze erom bekend regelmatig mensen van het Wasteland te ontvoeren en hen ten prooi te laten vallen aan het virus. Gelukkig zijn niet alle Super Mutanten de verschrikking van de mensheid, want er zijn ook hele aardige en vooral sterke companions, zoals Fawkes.

4: Vault 112 – Fallout in VR

Eenieder die Fallout 3 heeft gespeeld, zal zich ongetwijfeld nog ‘Tranquility Lane’ herinneren; een VR simulatie in Fallout 3, welke je in hyperslaap bracht en je zo je ‘perfecte leven’ liet leiden, voor eeuwig. Althans, dat dacht je. Wat er eigenlijk met je gebeurde was dat de Overseer, Dr. Stanislaus Braun, complete controle had over wat je deed, waardoor je in feite een marionet werd en geen eigen wil meer bezat. Je kon niet uit deze simulatie ontsnappen uit vrije wil.

Het leven van al de bewoners werd gesimuleerd naar de wil van de Overseer en zodra hij genoeg had van jou of van wie jij geworden was in de simulatie, dan vond hij een wrede manier om je te vermoorden en je geheugen te wissen. Op deze manier kon je je niet herinneren wat hij met je gedaan had en begon de hele nachtmerrie weer van voren af aan.

3: Vault 11 – Wie offer je op om jezelf te redden?

In Vault 11 gaat het er niet veel beter aan toe, want ook hier dreef een sociaal experiment je tot het uiterste. In deze Vault had je alles wat je hartje begeerde, maar om zo verder te mogen leven moest je jaarlijks iemand uitkiezen om op te offeren, zodat je weer een jaar zorgeloos verder kon. Weigerde je dit, zo werd verteld, dan ging iedereen dood in plaats van slechts het enige individu. Maar eigenlijk was het de bedoeling dat de populatie het opofferen zou weigeren. Pas dan zou je als ‘het goede voorbeeld’ worden verkozen en mocht je de Vault verlaten, maar dat wisten zij natuurlijk niet!

De enige die hiervan wel weet had, was de Overseer van de Vault. Toen hij de ballen had om het zijn onderdanen te vertellen, kozen ze vanzelfsprekend om hem op te offeren, ondanks dat ze wisten dat dit eigenlijk niet meer nodig was! Toch zette ze het fenomeen gewoon jaarlijks voort, met als nieuwe toevoeging dat ze eerst een Overseer kiezen, om die daaropvolgend te executeren. Hopelijk stond je dus niet in een kwaad daglicht, want anders was je zonder blikken of blozen het volgende slachtoffer.

2: Vault 77 – Eenzame opsluiting

Vault 77 is geen fysieke Vault in een van de Fallout games, maar wordt genoemd in de webcomic “One Man and a Crate of Puppets”. Zoals altijd kon een extreem experiment niet uitblijven en ook ditmaal was het raak. Een man wordt eenzaam opgesloten met slechts een kratje vol handpoppen. Het doel is om te bekijken hoe een persoon reageert als je compleet wordt geïsoleerd zonder contact met de buitenwereld. In het begin van de opsluiting bonsde hij nog op de Vault deur om aan te geven dat ze hem er alleen in hadden gelaten en de rest van de bewoners waren vergeten, niet wetende dat dit al vanaf het begin het plan was.

Binnen een tijdsbestek van zes maanden, compleet eenzaam, kon hij niets anders meer dan huilend bij de deur zitten, hopend dat iemand hem eruit zou laten. Maar helaas voor hem is het tegendeel waarheid. Al snel werd hij helemaal gek en begon hij te communiceren met de handpoppen, alsof het verschillende personen waren. Op een gegeven moment liepen zijn hallucinaties dusdanig uit de hand dat de poppen ook terug begonnen te praten. Nadat hij ontsnapte uit de Vault, bleek hij zo krankzinnig te zijn dat interactie met anderen – goed of kwaad – nooit meer zou lukken. Hij vermoordde iedereen die hij tegenkwam tot op aan eigen sterfbed.

Een referentie naar deze meneer en zijn Vault is te vinden in Fallout 3 in Paradise Falls (kamp voor slavendrijvers), waar zijn jumpsuit ligt tezamen met een audio logboek, waarin de slavendrijvers aangeven bang te zijn van ‘hem’. Dit verwijst duidelijk naar de gestoorde ex-bewoner van Vault 77, wiens eerste moord buiten de Vault een groep slavendrijvers was.

1: Vault 22 – Niet betreden zonder groene vingers!

Mijn persoonlijke favoriet zal altijd Vault 22 blijven – een groene Vault waarvan je eigenlijk zou denken dat er niets mis zou kunnen gaan. De inwoners van de vault leven in harmonie samen met planten. Maar als de mens zich ergens mee gaat bemoeien, dan kan het ook niet lang goed gaan. Planten groeien natuurlijk niet goed zonder natuurlijk zonlicht in een afgesloten Vault. De daaropvolgende genetische manipulaties zorgden al snel voor mutaties bij de mensen in de Vault, waardoor zij muteerden in plant-monsters. In essentie werd dit “The Last of Us” in Fallout 3.

Alles wat leeft zal je aanvallen mag in dit geval enorm letterlijk genomen worden. Naast de killerplanten, moest je ook nog eens uitkijken voor een groot gaslek waardoor je je wapens niet kon gebruiken, omdat dit de complete Vault op zou blazen. Buiten Vault 22 zag je bordjes staan die Wastelanders waarschuwen om vooral niet binnen te treden, omdat de planten je zouden vermoorden. Drie keer raden wat wij gingen doen? Juist!

Hiermee sluiten we onze special reeks rondom Fallout – in aanloop naar Fallout 4 – af. Nu is het natuurlijk wachten op de game zelf, welke op 10 november verschijnt.

Fallout 4 krijgt deze maand nog mod-support op de PS4
Gepubliceerd op 8 Nov, 2016 om 16:12
Fallout 4 en The Elder Scrolls V: Skyrim krijgen alsnog mod-support op de PS4
Gepubliceerd op 6 Okt, 2016 om 12:47
Fallout 4 en Skyrim zullen geen mods meer krijgen op de PS4
Gepubliceerd op 9 Sep, 2016 om 16:37
DLC Special: Fallout 4 – Nuka-World
Gepubliceerd op 7 Sep, 2016 om 18:00
  1.    1687 XP
    peyj's avatar

    Niet mijn persoonlijke top 5. Maar leuk gedaan :).
    Mijn top 5 zou dat toch zijn:

    Vault 19 (New Vegas)
    Vault 112 (Fallout 3)
    Vault 3 (New Vegas)
    Vault 11 (New Vegas)
    Vault 108 (Gary)

  2. crew Redacteur -    2025 XP
    Sensu's avatar

    @peyj: Haha ohja de Gary clones! Maar ik vond verder die vault niet superspeciaal. Ik zat nog te denken om eventueel Vault 3 erin te stoppen, maar uiteindelijk niet gedaan. Kon me die vault nog wel heel goed herinneren.

    Ik vind wel dat Vault 77 bij iedereen in de top moet zitten, ook al is het geen fysieke vault in een van de games. Het verhaal erachter is enorm zielig.

  3.    1687 XP
    peyj's avatar

    @Sensu: Gary blijft toch vanwege alle Gary’s mijn favoriet. Vault 77 kon ik me niet zo snel meer herinneren, maar het is al even geleden dat ik Fallout 3 heb gespeeld dus alle audio logs zijn mij niet bijgebleven :P. Je hebt online wel een hele lijst met Vaults die alleen zijn genoemd in de games, zoals Vault 68 en 69 waar in beide 1000 mensen zijn gestopt maar waar in 68 maar in 1 vrouw was en 999 mannen en in 69 1 man en 999 vrouwen. Verder vond ik vault 19 leuk, omdat het de haat tussen groepen wel perfect weer geeft. Alle vaults hebben wel een speciaal moment waaraan je terug moet denken. Vault 106 vond ik in het begin super vaag.

  4. crew Redacteur -    2025 XP
    Sensu's avatar

    @peyj: Vault 106 was ook vaag, denk dat dat zeker de bedoeling was haha!

    En ja, Vault 68 en 69 ken ik natuurlijk ook. Maar wel pas na het spelen van de Fallout games (door interesse achteraf). Ik heb de Fallout Bible nooit gelezen en volgens mij worden beide Vaults ook in geen van de games genoemd (correct me if I am wrong?) – en ook geen referentie. Vandaar dat ik ze niet in deze lijst heb toegevoegd. Maar een apart experiment was het zeker.

  5.    1687 XP
    peyj's avatar

    @Sensu: Tijdens en na fallout 3 heb ik ook bijna alle wikia pagina’s door gelezen ;). Ik kan daardoor niet wachten tot Fallout 4 om te zoeken naar alle verborgen verhalen.

  6. Anoniem -   
    92.69.211..xxx's avatar

    Leuk artikel, ik kan bijna niet meer wachten.
    Zie net op de facebook pagina van gamekings dat ze de game (die pipboy editie) daar al binnen hebben, lucky bastards!

  7.    718 XP
    Justinvd's avatar

    Als (nog niet) fervent Fallout-speler werd ik nieuwsgierig na dit artikel. Haal ik hieruit dat in de Fallout-games vaults door de wereld zijn met allemaal hun eigen verhaal?

  8.    1687 XP
    peyj's avatar

    @Justinvd: Je hebt (normaal gesproken) meerdere Vaults in de game zitten. Van oorsprong is eigenlijk iedere Vault uniek en heeft het ieder een eigen gebied om mee te experimenten. Zoals in de voorbeelden hierboven ook terug te lezen is. Bij bijna iedere vault is het wel slecht afgelopen en zijn alle inwoners dood of gemuteerd. Het zeker leuk om er eens in te verdiepen en het is altijd leuk om weer een nieuwe vault binnen te lopen.

  9. Anoniem -   
    83.163.99.xxx's avatar

    Ben zo benieuwd naar de vaults van de nieuwe fallout. Wat voor sinister verhaal er nu weer afspeelt etc.

  10.    507 XP
    JaHe's avatar

    Leuk artikel, maar ik moet met Fallout op een of andere manier altijd denken aan Blast from the past. 🙂 Ik twijfel nog of ik deze game gelijk ga halen, ik moet nog zoveel games uitspelen en ook deze ben je niet in een paar uur klaar mee 🙂

  11. Anoniem -   
    84.84.116..xxx's avatar

    Laten we vaults 68 en 69 niet vergeten!

    Hoeveel vaults zijn er eigenlijl? Of kunnen ze gewoon toe blijven voegen?

  12. Anoniem -   
    77.172.159.xxx's avatar

    Ja en in de release datum kan je vault 101 en 111 terug vinden.

  13. crew Redacteur -    2025 XP
    Sensu's avatar

    @84.84.116..xxx: Uhh, ontelbaar veel! Maar je verkent ze natuurlijk pas wanneer een Fallout game je naar een andere locatie brengt. Tot die tijd heb je er niet/nauwelijks van gehoord.

  14.    718 XP
    Justinvd's avatar

    @peyj:
    Aah kijk. Dit verrijkt weer mijn kennis over de game. Hierdoor wordt het weer dubbel zo interessant. 😉 Bedankt voor het antwoord.

  15. Anoniem -   
    212.187.112..xxx's avatar

    vault 69

  16. Anoniem -   
    178.85.36..xxx's avatar

    Geduld he dames 🙂 t is maar een spel relax je krijg genoeg radiation maak je geen zorge haal diep adem x)