Special: De top 5 Fallout Vaults – De Vault is misschien wel het meeste bekende begrip als je aan Fallout denkt. De Vaults, een soort van ondergrondse nederzetting, waren in de eerste instantie bedoeld om de mensheid te redden van de nucleaire oorlog en werden afgesloten om zo de mensheid en haar kennis te preserveren. Jammer genoeg was dat niet de enige reden, zo bleek al gauw, want sociale experimenten kunnen natuurlijk het best uitgevoerd worden in afgesloten omgevingen met een kleiner aantal test subjecten. Deze werden vaak overzien door de Overseer (de leider van een Vault) en daarboven weer Vault-Tec Corporation. Zo zijn er veel verschillende Vaults in het Fallout universum die vreemde, afschuwelijke of juist hele zielige resultaten met zich meebrengen. Hieronder lees je mijn opsomming van de vijf meest memorable Vaults van de Fallout franchise, en het verhaal erachter.

5: Vault 87 – Het ontstaan van de Super Mutant

Een oorlog win je het gemakkelijkst met de soldaten van het hoogste kaliber. Om die reden werd het FEV uitgevonden, wat staat voor “Forced Evolutionary Virus”. De inwoners van Vault 87 werden opgesloten in luchtdichte kamers, met een constante toestroom van het virus in de lucht. Als je ‘geluk’ had, zorgde het virus voor een mutatie naar een Super Mutant – een uit de kluiten gewassen gigant die nog enigszins menselijke vormen aannam. Had je het geluk niet aan jouw kant, dan wachtte je een lot als een lelijke en misvormde centaur of floater.

De Overseer van de Vault in kwestie was niet op de hoogte van de schade die het FEV kon aanrichten, maar volgde slechts de orders van Vault-Tec op. De gecreëerde Super Mutants zijn allemaal steriel en zijn heel erg gericht op de preservatie van hun ras. Daarom staan ze erom bekend regelmatig mensen van het Wasteland te ontvoeren en hen ten prooi te laten vallen aan het virus. Gelukkig zijn niet alle Super Mutanten de verschrikking van de mensheid, want er zijn ook hele aardige en vooral sterke companions, zoals Fawkes.

4: Vault 112 – Fallout in VR

Eenieder die Fallout 3 heeft gespeeld, zal zich ongetwijfeld nog ‘Tranquility Lane’ herinneren; een VR simulatie in Fallout 3, welke je in hyperslaap bracht en je zo je ‘perfecte leven’ liet leiden, voor eeuwig. Althans, dat dacht je. Wat er eigenlijk met je gebeurde was dat de Overseer, Dr. Stanislaus Braun, complete controle had over wat je deed, waardoor je in feite een marionet werd en geen eigen wil meer bezat. Je kon niet uit deze simulatie ontsnappen uit vrije wil.

Het leven van al de bewoners werd gesimuleerd naar de wil van de Overseer en zodra hij genoeg had van jou of van wie jij geworden was in de simulatie, dan vond hij een wrede manier om je te vermoorden en je geheugen te wissen. Op deze manier kon je je niet herinneren wat hij met je gedaan had en begon de hele nachtmerrie weer van voren af aan.

3: Vault 11 – Wie offer je op om jezelf te redden?

In Vault 11 gaat het er niet veel beter aan toe, want ook hier dreef een sociaal experiment je tot het uiterste. In deze Vault had je alles wat je hartje begeerde, maar om zo verder te mogen leven moest je jaarlijks iemand uitkiezen om op te offeren, zodat je weer een jaar zorgeloos verder kon. Weigerde je dit, zo werd verteld, dan ging iedereen dood in plaats van slechts het enige individu. Maar eigenlijk was het de bedoeling dat de populatie het opofferen zou weigeren. Pas dan zou je als ‘het goede voorbeeld’ worden verkozen en mocht je de Vault verlaten, maar dat wisten zij natuurlijk niet!

De enige die hiervan wel weet had, was de Overseer van de Vault. Toen hij de ballen had om het zijn onderdanen te vertellen, kozen ze vanzelfsprekend om hem op te offeren, ondanks dat ze wisten dat dit eigenlijk niet meer nodig was! Toch zette ze het fenomeen gewoon jaarlijks voort, met als nieuwe toevoeging dat ze eerst een Overseer kiezen, om die daaropvolgend te executeren. Hopelijk stond je dus niet in een kwaad daglicht, want anders was je zonder blikken of blozen het volgende slachtoffer.

2: Vault 77 – Eenzame opsluiting

Vault 77 is geen fysieke Vault in een van de Fallout games, maar wordt genoemd in de webcomic “One Man and a Crate of Puppets”. Zoals altijd kon een extreem experiment niet uitblijven en ook ditmaal was het raak. Een man wordt eenzaam opgesloten met slechts een kratje vol handpoppen. Het doel is om te bekijken hoe een persoon reageert als je compleet wordt geïsoleerd zonder contact met de buitenwereld. In het begin van de opsluiting bonsde hij nog op de Vault deur om aan te geven dat ze hem er alleen in hadden gelaten en de rest van de bewoners waren vergeten, niet wetende dat dit al vanaf het begin het plan was.

Binnen een tijdsbestek van zes maanden, compleet eenzaam, kon hij niets anders meer dan huilend bij de deur zitten, hopend dat iemand hem eruit zou laten. Maar helaas voor hem is het tegendeel waarheid. Al snel werd hij helemaal gek en begon hij te communiceren met de handpoppen, alsof het verschillende personen waren. Op een gegeven moment liepen zijn hallucinaties dusdanig uit de hand dat de poppen ook terug begonnen te praten. Nadat hij ontsnapte uit de Vault, bleek hij zo krankzinnig te zijn dat interactie met anderen – goed of kwaad – nooit meer zou lukken. Hij vermoordde iedereen die hij tegenkwam tot op aan eigen sterfbed.

Een referentie naar deze meneer en zijn Vault is te vinden in Fallout 3 in Paradise Falls (kamp voor slavendrijvers), waar zijn jumpsuit ligt tezamen met een audio logboek, waarin de slavendrijvers aangeven bang te zijn van ‘hem’. Dit verwijst duidelijk naar de gestoorde ex-bewoner van Vault 77, wiens eerste moord buiten de Vault een groep slavendrijvers was.

1: Vault 22 – Niet betreden zonder groene vingers!

Mijn persoonlijke favoriet zal altijd Vault 22 blijven – een groene Vault waarvan je eigenlijk zou denken dat er niets mis zou kunnen gaan. De inwoners van de vault leven in harmonie samen met planten. Maar als de mens zich ergens mee gaat bemoeien, dan kan het ook niet lang goed gaan. Planten groeien natuurlijk niet goed zonder natuurlijk zonlicht in een afgesloten Vault. De daaropvolgende genetische manipulaties zorgden al snel voor mutaties bij de mensen in de Vault, waardoor zij muteerden in plant-monsters. In essentie werd dit “The Last of Us” in Fallout 3.

Alles wat leeft zal je aanvallen mag in dit geval enorm letterlijk genomen worden. Naast de killerplanten, moest je ook nog eens uitkijken voor een groot gaslek waardoor je je wapens niet kon gebruiken, omdat dit de complete Vault op zou blazen. Buiten Vault 22 zag je bordjes staan die Wastelanders waarschuwen om vooral niet binnen te treden, omdat de planten je zouden vermoorden. Drie keer raden wat wij gingen doen? Juist!

Hiermee sluiten we onze special reeks rondom Fallout – in aanloop naar Fallout 4 – af. Nu is het natuurlijk wachten op de game zelf, welke op 10 november verschijnt.