Al sinds de eerste review die gepubliceerd werd op PSX-Sense maken we gebruik van een scoresysteem dat bestaat uit plus- en minpunten, deelcijfers en een algemeen cijfer. Nu zijn we van mening dat dit vandaag de dag ietwat achterhaald is en mogelijk ook verwarrend voor de lezer.
Vandaar dat we dan ook het één en ander gaan omgooien, niet heel ingrijpend, maar wel noemenswaardig. Hieronder zie je een vergelijking tussen het oude en nieuwe systeem. Nu valt het ongetwijfeld meteen op dat de ’thermometer’ is verdwenen samen met de deelcijfers. Voor het voorbeeld hieronder hebben we de review van Tales from the Borderlands gebruikt. Dit is tevens ook de enige review die we alvorens het invoeren van dit systeem veranderen, alle reviews die voor vandaag gepost zijn zullen ongewijzigd blijven.
Het wegvallen van deelcijfers betekent natuurlijk niet dat we niet meer kijken naar de replaywaarde of grafische prestaties van een game, dit blijft nog steeds meewegen in het eindoordeel, maar staat nu niet meer in beeld. We hopen op deze manier – met gewoon één totaalcijfer – een beter en meer algemeen beeld te schetsen. Het eindcijfer geeft namelijk het gevoel weer van de desbetreffende reviewer.
Let op: De scores die aan games worden toegekend zijn op basis van het moment van spelen en prestaties binnen het genre.
9-10
Een game die niet perfect hoeft te zijn, maar die wel heel dicht in de buurt komt. Een aanrader voor eenieder die het enigszins interesseert.
8-9
De game kent zo hier en daar nog wat slordigheden, maar daar valt vrij gemakkelijk langs te kijken. In feite is deze game nog steeds een aanrader.
7-8
Een goede game, maar deze kent wel de nodige tekortkomingen waar je rekening mee moet houden.
6-7
Een aardige game, maar dit is er één met veel ruwe randen en de nodige nadelen. Het is in dit geval afwegen of deze tekortkomingen het plezier van de geïnteresseerde in de weg staat.
5-6
Een kantelpunt. De game die richting een 5 gaat is behoorlijk matig en kan fans wellicht wel interesseren, maar daar blijft het bij. Neigt de score meer naar de 6? Dan is het nog steeds aan de matige kant, maar eventueel nog het overwegen waard. Laat je wel goed informeren.
4-5
Een game waar de minpunten de positieve punten flink overschaduwen. Het is niet veel soeps, maar het kan er op bepaalde vlakken nog mee door. Alleen aanschaffen als je het echt heel zeker weet, maar hou dan wel rekening met eenteleurstelling, want het is allesbehalve van hoge kwaliteit.
3-4
Een game die veel slechte punten en irritaties kent, waardoor de goede kanten moeilijk te waarderen zijn. Een wanproduct, maar wel één die de allergrootste fan misschien nog iets kan bekoren. Hoewel dat ook onwaarschijnlijk is.
1-3
Alles wat tussen een 1 en 3 scoort moet je niet eens proberen. Sterker nog, blijf er ver van uit de buurt.
Het verschil is minimaal. Prima aanpassing 😉
Dit is imo idd veel beter
Ik vond het oude systeem eigenlijk beter. Dan kon je zien hoe goed de game scoorde op de verschillende onderdelen. Nu niet meer 🙁
Jammer! Ik ben iemand van de statistieken, meestal omdat ik de meeste games nauwlettend volg heb ik vooraf al een aardig idee wat ik van de game ga vinden. Hierdoor lees ik vaak niet de volledige review maar kijk ik enkel naar de cijfers en wat ze scoren op de verschillende onderdelen, vooral van de games waarvan ik verwacht dat het niks voor mij zal zijn. Toch waren graphics en sound vaak erg ondergeschikt aan replay en gameplay voor mij (en ik denk ook wel voor de meeste). Graphics kan je meestal al aan de trailer van een game zien. Wel goed dat de bullet-points blijven! Ik hou van een kort en krachtige samenvatting. Ik hoop wel dat jullie sound nog steeds gaan gebruiken als een onderdeel in de review, ik vind dit namelijk een van de meest onderschatte toevoeging aan de ervaring van een game. Een goede game is voor mij een game met een prachtige soundtrack die de ervaring stukken beter maken; Hotline miami en dragon age incquisition zijn voor mij de laatste games die ik mij kan herinneren met een hele sterke soundtrack.
Het grote verschil is dat ik nu een hele lap aan tekst moet lezen 🙁
Ik ben er dus minder blij mee. Erg jammer.. er was totaal niks mis met het oude systeem. Ben nu genoodzaakt om op andere sites te gaan kijken omdat dit systeem me totaal niet aanspreekt.
Ik vergelijk toch het liefste de reacties van gamers, dit komt vaak dichterbij mijn mening in de buurt, dan van game sites.
Maar dat is een mening natuurlijk.
Oké
Een review met een cijfer is geen review.
@ps3dennis: Zie ook mijn reactie op Killbillspier, overigens vraag ik me af welke sites nog deelcijfers doen, weet alleen dat de PU dit vroeger deed, maar ook al lang niet meer volgens mij.
@Mrduckie88: Snap ik, wellicht dat we nog een gebruikersscore toevoegen, mits hier animo voor is.
@91.181.121..xxx: Dat kan uiteraard nog steeds, alleen dan in de tekst. Dit geeft ons de kans om onszelf beter uit te drukken wat we bijvoorbeeld van de graphics vinden.
@killbilspier: We beoordelen alle onderdelen nog steeds, alleen niet meer met een cijfer. Het is bij sommige titels gewoon heel lastig de deelcijfers toe te passen. Als een indiegame met geweldige gameplay bijvoorbeeld echt een irritant deuntje heeft, zet je dan een 1 bij sound neer? Of hou je het een voldoende? Dan is het fijner om in de tekst te schrijven, het deuntje is irritant.
stop gewoon met cijfers!
@M4GN3T: Maakt mij niet uit hoe jullie reviewen, als jullie de cijfers, maar behouden. Cijfers zijn belangrijk !
(Ik heb het natuurlijk over het eind cijfer)
@Zuko: Die gaat nergens heen ;-).
Ik vind het wel een upgrade! Een stukje subtieler en netter, prima imo
@M4GN3T: erg jammer dat de thermometer is weggehaald 🙁 vond hem erg handig…
Ik weet niet wat de rest aangeeft dat ze klagen over het moeten lezen van de hele review, gezien het de samengevatte punten blijven staan. De losse cijfers (voor geluid, replay, etc.) vond ik sowieso niet erg iets wat me aansprak in de reviews. Daarbij zijn de meeste reviews hier leuk om te lezen :). Meestal vergelijk ik 2 of 3 reviews bij games waarbij ik twijfel. Bij games die ik toch graag wil laat ik meestal toch de review links liggen :P.
@M4GN3T: Ik lees alleen maar de cijfers en de conclusie. Het hele artikel bevat vaak na mijn mening te veel tekst, heb er bijna nooit zin in om alles te gaan lezen.
Ziet er netjes uit.
Ik vind het wel een goede aanpassing. Ik vond die extra cijfers die bijvoorbeeld gegeven werden op graphics en sound ook al wat overbodig worden. Vandaag de dag zie je steeds meer diversiteit in stijlen. Games zoals Tales from the Borderlands, Assassin’s Creed Syndicate en Life is Strange lijken grafisch totaal niet op elkaar, maar ik vind wel dat ze er op hun eigen manier heel mooi uit zien.
Hoe moet je graphics ook echt een cijfer geven, waar baseer je dit tegenwoordig nog op? De game met de meeste polygons wint? Mijn persoonlijke interpretatie was eigenlijk altijd dat een game die er “mooier en realistischer” uitzag een hoog cijfer moest krijgen. Maar Sfeer en stijl is de afgelopen jaren veel belangrijker en groter geworden als je het mij vraagt.
Als een game er echt heel lelijk of slecht uit ziet (zie bijvoorbeeld even al die slechte Steam Greenlight games die uitgepoept worden door onervaren ontwikkelaars) kun je er altijd, zoals Roy al aangeeft, apart op ingaan.
Dit is de setting die www.coolblue.nl gebruikt 😛
Ik laat me niet beïnvloeden door een cijfer en vind het altijd leuk om iemand anders zijn ervaring te lezen. Prima zo 😉
Voor mij Is het nu even goed !!!
@JaHe: Dus als een game gemiddeld een 6 krijgt of lager, krab jij je nog niet even achter je oren?
Ik vind het jammer dat de deelcijfers weg zijn, omdat je dan niet snel een kijkje kunt nemen op welke punten de game goed scoord en welke punten niet. Ik houd wel van detail, echter het nieuwe systeem is ook prima 🙂
@killbilspier: Je kunt nog wel degelijk zien hoe goed bepaalde onderdelen scoren, maar daarvoor zul je dan de review moeten lezen, want we bespreken het vanzelfsprekend wel. Het is niet alsof we dat compleet achterwege laten natuurlijk 🙂
@Sensu: mooizo! keep up the good work.
@ps3dennis: Zeker weten niet!
Ik ben sowieso niet van de cijfers. Ben ik nooit geweest, omdat het in mijn optiek allemaal appels met peren vergelijken is. Iemand die van zoet houdt, vind zout vaak minder lekker en vice versa.
Bij games komt een hoop voorkeur kijken en met alle respect voor de reviewers, een game objectief beoordelen is zeker in deze tijd niet meer te doen. Je zet het altijd af tegen wat je kent, gewend bent en wat je al eens eerder gezien hebt of juist niet.
Alleen je eigen ervaring telt in games en ik heb genoeg games gespeeld die ik heel gaaf en uitdagend vond, ookal waren de cijfers overwegend negatief. Een cijfer bij een game zegt meer iets over de persoon die het cijfer heeft gegeven, er zijn nu eenmaal geen duidelijke regels om een game te beoordelen 🙂
@killbilspier: Komt helemaal goed! 😀