Review: Fallout 4 – Na jarenlange teistering van stilte, was het dan eindelijk zo ver afgelopen juni. Bethesda had een persconferentie aangekondigd en dat kon maar één ding betekenen: eindelijk nieuws over een nieuwe Fallout game. En dat bleek inderdaad het geval. De hele wereld was even stil alvorens het in juichen losbarstte. Na de onthulling van Fallout 4, werd zelfs de belofte gemaakt dat de game dit jaar nog zou gaan verschijnen. Het dak ging eraf, maar zelfs al was het nog maar enkele maanden wachten, die maanden duurden ontzettend lang. Nu is het moment bijna daar, morgen zal de game eindelijk speelbaar zijn voor iedereen. Zal het Bethesda gaan lukken om de hype van de afgelopen maanden waar te maken, of worden we blij gemaakt met een dode mus? Hoe wij hierover denken, dat kun je nu teruglezen in de onderstaande review.

Een huisrobot die je de les leest

Het jaar is 2287, zo’n 200 jaar na ‘The Great War’. Het laatste wat we ons konden herinneren was een rustig leventje in Sanctuary Hills, toen we ineens genoodzaakt naar Vault 111 werden geloosd. Net voordat we via een grote lift de grond in zakten, zagen we in de verte een grote nucleaire paddenstoel uit de grond komen en werden we nog net niet weggeblazen door de kracht ervan. Toen we ‘veilig’ beneden aan kwamen, werden we ingevroren en voilá; zo ben je ineens heel wat jaartjes ouder. Eenmaal wakker geworden en goed ontdooid, blijkt het dat niemand zich nog in de vault bevindt en we begeven ons naar buiten. Daar vinden we Sanctuary Hills terug, maar niet meer in haar oude glorie. Nog vol ongeloof vinden we onze trouwe huisrobot Codsworth terug, die gelukkig wist uit te leggen wat er allemaal gebeurd was in die tijd. Daarnaast moest hij het erin wrijven dat we 200 jaar te laat waren voor het avondeten.

Daar zetten we de eerste stap in het grote, boze Wasteland, waar om elke hoek gevaar kan loeren. Maar gelukkig heeft Bethesda voor versterking gezorgd. Naast dat we een factie kunnen joinen, zoals bijvoorbeeld de Minute Men en de welbekende Brotherhood of Steel, kunnen we voortaan ook nederzettingen bouwen. Hoewel optioneel, beslaat dit een groot gedeelte van de game en als je je erin verdiept, zul je ook bepaalde perks verkiezen boven andere. Het biedt vele voordelen, waaronder een eigen bed, voedsel om mee te koken en een gigantische opslagruimte die je kunt gebruiken voor wapens en armor, welke je allemaal centraal kunt modden. In je tijd bij de Minute Men, zul je meerdere kleine dorpjes moeten bevrijden van allerhande soorten gespuis, zoals Raiders, Ghouls en Super Mutants, en deze zullen zich dan bij jou aansluiten en je te hulp springen wanneer nodig.

Je wilt natuurlijk niet dat deze dorpen zich gedragen als een blok aan je been, want ze zullen een interessant doelwit blijken zodra er voedsel en water te halen valt. Plaats zo nodig turrets, vallen en hele forten om je waardevolle spullen te verdedigen. Om deze te bouwen zul je wel materialen nodig hebben, net als voor het modden van wapens en armor. Deze zijn door de gehele wereld te vinden, maar sommige materialen zijn enorm schaars. Dit maakt het nog belangrijker dat je geen plek overslaat waar moeilijk verkrijgbare benodigdheden te vinden zijn. Je zult je daardoor veel bewuster moeten zijn van je omgeving, dus zodra je een plek ontdaan hebt van grote aantallen vijanden, neem je best even rustig de tijd om alle hoeken en kieren te onderzoeken.

Karma is een bitch

Gelukkig is er één ding waar je je minder druk om hoeft te maken tijdens Fallout 4 wanneer je de game vergelijkt met haar voorgangers, en dat is karma. Karma was in Fallout 3 en New Vegas altijd een belangrijk punt. Het beïnvloedde welke facties jou aardig vonden of juist niet, en welke companions je met je mee kon nemen. Zelfs trophies waren afhankelijk hiervan. Het maakte de game soms onbedoeld heel ingewikkeld voor het gros van de gamers, dus in Fallout 4 is er een versimpeld karma systeem geïmplementeerd dat alleen direct effect heeft op de companions in je omgeving. Zo zal Cait, een kooivechter, het heel leuk vinden als je drugs gebruikt en als je dingen steelt. Door dingen te doen die zij leuk vindt, krijg je tijdens dialogen ook de mogelijkheid om met haar te flirten en uiteindelijk een relatie met haar te beginnen. Natuurlijk hebben andere companions weer andere normen en waarden, dus let goed op wat je doet. Als ze eenmaal genoeg hebben van je gedrag, kunnen ze ervoor kiezen om niet meer met je mee te gaan.

Flirten is één van de mogelijke dialoogopties, van welke er veel verschillende zijn. Je kunt anderen ook intimideren of juist sarcasme gebruiken om meer te krijgen voor een quest of nieuwe dialoogopties te openen. De speciale dialoog opties zijn wel wat vager, aangezien er eerder met percentages werd gewerkt (Fallout 3) en met duidelijke niveaus (New Vegas), welke gemakkelijker in te schatten waren. In Fallout 4 wordt er gewerkt met drie kleuren: geel (gemakkelijk), oranje (uitdagend) en rood (nagenoeg onmogelijk) en zodra je deze optie neemt, maar faalt, worden ze voor altijd gesloten. Persoonlijk vonden we de manier waarop het in Fallout 3 werkte een stuk makkelijker, aangezien je met een hoge ‘Speech’ eigenlijk alle dialoogopties met gemak wist te behalen. Maar we denken dat er in Fallout 4 voor is gekozen dit niet te doen, omdat de S.P.E.C.I.A.L. en Perk Chart deze manier van werken niet toelaat.

Het levelen is heel anders dan voorheen

Mocht je de voorgaande Fallout games gespeeld hebben, gooi dan alles wat je weet maar uit het raam. In Fallout 4 werkt het namelijk heel anders! Door middel van je S.P.E.C.I.A.L. (Strenght, Perception, Endurance, Charisma, Intelligence en Luck) te upgraden, krijg je toegang tot nieuwe perks. Wil je dus bijvoorbeeld de perk “Gun-Fu”, dan zul je eerst 10 punten in Agility moeten stoppen en daarnaast moet je een bepaald level hebben bereikt om deze te mogen activeren. En zo werkt dit met alle perks, om ervoor te zorgen dat je niet meteen het hoogste level van iets kunt nemen, waardoor de andere perks even relevant blijven. Wat wel hetzelfde is gebleven, dat zijn de pre-war magazines en Bobbleheads die je overal kunt terugvinden. Deze boosten je statistieken eenmalig met een vooraf bepaald gehalte.

Maar er is veel meer dat aangepast is of zelfs compleet is veranderd. Ook de vijanden zijn niet meer helemaal zoals je gewend bent. We kunnen het ons nog goed heugen dat vijanden redelijk stom waren en zich gemakkelijk als schietschijf presenteerden. Tegenwoordig gaan ze een stuk minder gewillig dood (behalve de nieuw toegevoegde Super Mutant Suicider…) en kunnen ze veel beter richten. Daarnaast heb je ook veel sterkere tegenstanders in de vorm van Legendary en Boss vijanden. Respectievelijk gemarkeerd met een ster of een doodskopje, kun je betere loot en vooral véél meer experience ontvangen wanneer je deze een kopje kleiner maakt. Degene met een doodskop zijn vaak een aanzienlijk hoger level dan jij en zijn daardoor niet zomaar te verslaan. Een quicksave alvorens je je wapens tevoorschijn haalt, is je beste vriend!

Ook VATS (Vault-Tec Assisted Targeting System, je portable ‘menu’) heeft een complete overhaul gehad. De tijd wordt slechts vertraagd in plaats van volledig stilgezet wanneer je VATS gebruikt om op een bepaald lichaamsdeel te richten. Dit vergt dus een iets sneller denken en het maken van een besluit. Het is voortaan ook niet meer zo gemakkelijk om op het hoofd te richten in VATS, tenzij je dichtbij staat. Er is op die manier veel meer de focus gelegd op het verstandig kiezen van perks, die dit allemaal verbeteren en op den duur simpeler maken – hoewel je door de verwijderde level cap tegenwoordig eigenlijk alles op maximum kunt halen, als je maar lang genoeg gespeeld hebt. Daarnaast heb je ook de mogelijkheid om gewoon vanuit de losse hand te schieten, iets wat je in Fallout 4 veel vaker doet dan voorheen. De game is over het algemeen iets actievoller geworden hierdoor en VATS voelt minder aan als een verplichting.

Een grote wereld met gigantisch veel quests

Ben jij zo iemand die alle sidequests ook wil doen? Maak dan je borst maar nat. Fallout 4 heeft door de overvloed aan factie gerelateerde quests een enorm aantal quests die je kunt doen. Dit varieert van het mensen redden uit de klauwen van Super Mutants of Raiders, steden weer veilig maken en soms de simpele ‘zoek en breng terug’ quests. Dit kan wat repetitief worden, maar het zijn vaak de eenvoudige quests die je niet moet onderschatten. Dit zijn regelmatig de introductie quests naar de belangrijkere quests, welke je weer van goede wapens, armor en caps voorzien. Tevens blijkt het verhaal achter de quests vaak de aanmoedigende factor om toch even door de zure appel heen te bijten.

Grafisch niet te meten met first party titels

Hoewel Fallout 4 een immens grote stap vooruit is op Fallout 3 en New Vegas, kan de game zich grafisch niet meten met andere grote titels, welke voornamelijk uit Sony’s first party selectie komen. Doordat de wereld zo groot is, zul je niet veel variatie tegenkomen in het landschap, maar dit siert de game en haar sfeer wel. Het is dan ook een post-nucleair landschap en we mogen er vanuit gaan dat je daarin niet geweldig veel moois tegen zult komen. Daardoor kun je het ook niet vergelijken met een game als The Witcher 3: Wild Hunt, welke inderdaad ook een grote open wereld heeft, maar – in tegenstelling tot Fallout 4 – vol zit met kleur en ander soort pracht en praal. Het is ook nooit de bedoeling geweest om een pareltje van een game neer te zetten, dat zou de hele game tegenspreken.

De Fallout franchise ademt dan ook ‘oud en versleten’, iets dat de game maakt tot wat het is. Dit wordt ook aangevuld met oubollige muziek van onder andere The Ink Spots, Skeeter Davis en Dion, die leuk genoeg is om af en toe eens lekker mee te blèren. Ook als je niet het type bent dat de radio dag in, dag uit hebt aanstaan, dan zul je af en toe nog verrast worden met sfeergeluiden in de overwegend stille wereld van Fallout 4. Gelukkig valt het dan extra goed op als er in de verte wordt geschoten op elkaar, zodat je weet welke richting je op moet om je te bemoeien met het gevecht en een goede portie XP mee te pikken. Als je over surround sound beschikt, dan maakt dit het opzoeken van vijanden alleen maar makkelijker, doordat je exact kunt horen waar geluiden vandaan komen.

Fallout 4 is weer als vanouds een enorm begeerlijke game met een berg aan content waar je geruime tijd mee bezig bent voordat je alles hebt gedaan. De toevoeging van nieuwe, sterkere vijanden in zowel de main- als sidequests maken de ervaring een stuk pittiger op welke moeilijkheidsgraad je het ook speelt. Tevens geeft het veel voldoening. Daarnaast is er ook voldoende innovatie rondom de gameplay, welke voornamelijk te maken heeft met de benutting van VATS en het modden van je wapens en armor. We moeten ook het optionele bouwen van dorpjes niet vergeten, waar we stiekem nogal wat tijd aan kwijt waren, omdat het best wel verslavend kan zijn als je er eenmaal mee bezig bent. Hoewel we niet veel kunnen zeggen over het verhaal, aangezien je dat zelf moet ervaren, wist het ons op de gevoelige snaar te raken. De game heeft wel te kampen met wat bugs, grafische imperfecties en verdwijnende companions, die vervelend maar niet gamebreaking zijn. Sommigen van deze zullen wellicht nog opgelost worden middels een toekomstige patch.

• Aangrijpend verhaal
  • Enorm veel quests
  • Modden van armor en wapens