Review: NHL 16 – IJshockey is en blijft een sport in de Benelux die niet echt veel populariteit geniet. Dat is en blijft zonde, want het mag als een erg spectaculaire sport gezien worden. Dat zit hem natuurlijk in het hockeyen op schaatsen zelf, maar ook in alles wat hierbij komt kijken. De NHL is een waar feest voor iedereen, keer op keer, en dat is ook weer erg goed te merken aan NHL 16, de nieuwste telg in de inmiddels langlopende franchise.

Propvol content

EA is een meester als het gaat om het maken van sportgames, hoewel ze af en toe ook falen. NHL 15 hebben we destijds niet gereviewed op PSX-Sense, domweg omdat er geen exemplaar werd bezorgd, maar los van dat is de algemene indruk van deze game toch wat gematigd omdat één van de belangrijkste speerpunten uit een EA sportgame wat karig werd vertegenwoordigd, namelijk diversiteit in modi. NHL 16 is wat dat betreft een godsgeschenk, want EA heeft dit nieuwe deel helemaal volgepropt met nieuwe content.

Voordat je echter in het diepe gegooid wordt, krijg je bij de eerste keer opstarten gelijk de keuze in een besturingsschema, wat opgedeeld is in gemakkelijk, gemiddeld en moeilijk. Dat is natuurlijk afhankelijk van hoe fanatiek je de NHL games speelt en dat is in dit geval erg weinig. Gemakkelijk was de optie om voor te gaan en direct werden we in een wedstrijd gegooid om zo niet alleen de eerste overwinning te claimen, maar ook gelijk om aan de besturing te wennen. Dat is iets wat in dit nieuwe deel meer dan goed in elkaar steekt, aangezien het simpel van opzet is (op makkelijk) en daarin bijzonder goed werkt.

Eenmaal deze wedstrijd gespeeld, krijg je het hoofdmenu voor je kiezen en ja, dan zie je wat voor overweldigende hoeveelheid content EA in de game heeft gestopt. Het zijn over het algemeen herkenbare modi, welke we bijvoorbeeld ook in een FIFA zien. Dit alles is opgedeeld in een online segment, een offline segment en een overig onderdeel. In dit laatste zien we mogelijkheden om schoten te trainen, hoogtepunten te herbeleven en meer. Interessanter is natuurlijk het stukje online en offline, waarin je een heuse carrière kan opbouwen.

Speel een compleet seizoen

Een ijshockey competitie is van een andere grootte dan bijvoorbeeld een voetbalcompetitie en in dat opzicht ben je ook aanzienlijk langer bezig om dit af te werken. Met maar liefst 82 wedstrijden in de NHL ben je een geruime tijd bezig, maar als je geen zin hebt om je team via deze traditionele weg naar de titel te helpen, dan kun je ook gelijk in de play-offs duiken, waar het er een stuk spannender aan toegaat. Daar spelen immers de teams die kans maken op de titel en daar geldt dus de regel ‘alles of niets’. De opzet hiervan is verder zoals je het verwacht, dus aan de ene kant krijg je een shitload aan functies en alles wat hierbij komt kijken, aan de andere kant is het verder in bepaalde opzichten weinig innovatief.

Dat is in het geval van een sportgame niet echt een hekelpunt; daar wordt immers de natuurlijke lijn van het dagelijkse sportleven gevuld en ja, dat is wel iets wat je gewoon zonder blikken of blozen aan EA kan overlaten. Naast de twee genoemde modi kan je ook nog als manager van een team aan de slag. Dat is echter meer een modus waarin je aan de zijlijn staat, dus dat is wel iets wat je moet liggen. In dit geval meer iets voor de doorgewinterde NHL fan. Ook al boeit deze modus je niet, dan nog heeft de game enorm veel te bieden, waardoor je kan spreken van ‘voor ieder wat wils’.

Online aan de slag, maar…

Naast het singleplayer element in NHL 16 is er ook nog een online segment en hierin tref je ook traditionele modi aan. Je kunt het met een team van verschillende menselijke spelers tegen elkaar opnemen. Daarnaast kan je ook met daadwerkelijke doelen aan de slag in de EASHL, wat staat voor EA Sports Hockey League. Hierin zal je aan een daadwerkelijk kampioenschap meedoen, wat natuurlijk voor meer uitdaging zorgt. Deze modus keert na afwezigheid in NHL 15 weer terug, waardoor het aanbod aan content des te meer is uitgebreid.

Verder tref je hierbinnen nog standaard modi als willekeurige matches online aan en natuurlijk HUT, het equivalent van FUT, dat we kennen uit FIFA. Als ijshockey kenner is dit natuurlijk een uitstekende modus om uren in te vertoeven en wat dat betreft is het qua structuur vergelijkbaar als een FUT, waardoor ook dat segment als compleet en doordacht omschreven mag worden. Toch heeft de game wel een probleem dat wat storend is. Het kan namelijk voorkomen dat er online lag optreedt, waardoor de speelbaarheid van een match gecompromitteerd wordt. Funest voor de online ervaring en hoewel het niet keer op keer voorkomt, is het als het voorkomt wel knap irritant.

Besturing en sfeer

Het mag wel duidelijk zijn dat NHL 16 genoeg te bieden heeft om in ieder geval een jaar vooruit te kunnen. Dit hele pakket zit daarbij in een prachtige verpakking, want het commentaar sluit goed aan, de sfeer in het publiek zit er goed in en de aanwezigheid van mascottes tovert geregeld een glimlach op je mond. Daarbij krijg je extra realisme in de vorm van twee echte presentatoren die op video wedstrijden bijvoorbeeld inleiden. Hierdoor krijg je het gevoel je op te maken voor een echte wedstrijd die je vervolgens zelf speelt.

Visueel mag NHL 16 dan ook een nette game genoemd worden. Het ziet er sfeervol uit, het ziet er mooi uit en de typisch Amerikaanse vibe en aankleding die hierbij komt kijken maakt het af. Wel is het jammer om te zien dat er regelmatig rare animaties te zien zijn bij het spel, wat een beetje afbreuk doet aan de verder tot in de puntjes verzorgde visuele presentatie. Een ander punt dat een beetje afbreuk kan doen, is de AI die soms iets te veel tijd nodig heeft om te bedenken dat er iets gedaan moet worden. Dat resulteert dan in een puck die blijft liggen, een puck die voorbij vliegt, of erger nog: een speler die teveel achterblijft, waardoor de defensiemacht groter is dan de aanvalsmacht zodra je de puck in bezit hebt.

In dat opzicht is er zeker nog werk aan de winkel, maar als een geheel kunnen we er niet anders dan NHL 16 een verzorgde en goede game noemen. Dat zit hem in de content, maar ook inde goede sfeer die er hangt en de fijne besturing. Deze besturing is daarbij voorzien van suggesties (genaamd: ‘On-Ice Trainer’), waardoor het voor nieuwkomers ideaal is om dit onder de knie te krijgen. Ga je passen, dan zie je welke lijn veilig is en welke een risico brengt. Kom je in de buurt van een tegenstander? Dan zie je welke actie je kan uithalen, aangezien dat allemaal op het scherm gesuggereerd wordt. Het zijn suggesties, dus je zult hier nooit enige verplichting in terugvinden, maar desondanks is het verdomd handig om het spelletje goed onder de knie te krijgen.

NHL 16 is een meer dan verzorgde game, zoals we dat eigenlijk van EA gewend zijn. De game zit boordevol modi en content, met daarbij verschillende competities waaraan je ontzettend veel tijd kan spenderen. Online wil het echter niet altijd even vlot werken en ook de animaties tezamen met de AI zijn soms wat onrealistisch en onhandig. Dat zijn toch wat slordigheden en dat is jammer. Toch blijft NHL 16 als je langs deze punten heen kijkt een prima ijshockey game die vooral uitblinkt in haar toegankelijkheid. Nieuwkomer of veteraan, de game biedt beide type spelers evenals wat er tussenin zit genoeg speelplezier door de fijne instapdrempel die gemoeid gaat met de besturing en dus ook daadwerkelijk speelplezier voortbrengt.

• Veel modi
  • Sfeervolle presentatie
  • Speelt heerlijke soepel