Review: Star Wars Battlefront – Fans van Star Wars hebben dit jaar niet alleen een nieuwe film om naar uit te kijken, maar ook de release van Star Wars Battlefront was op papier voor veel mensen één van de hoogtepunten van 2015. Na een lange afwezigheid is het de beurt aan de Zweedse ontwikkelaar DICE om de franchise weer opnieuw leven in te blazen. De studio stond voor een vrij lastige opgave, want de verwachtingen waren erg hoog en de game moet natuurlijk ook bij shooterfanaten die niet zo veel met Star Wars hebben aanslaan. Of dit gelukt is, leg ik je in deze review uit.

Adembenemend

Wanneer je Star Wars Battlefront voor de eerste keer opstart, valt één ding direct op: alles ademt Star Wars. De sfeer die DICE in deze game heeft neergezet, is echt briljant. De muziek is herkenbaar, het geknal van de blasters waarmee je schiet klinkt ontzettend lekker en de game is grafisch van een erg hoog niveau. Ik heb meerdere keren stilgestaan en om me heen gekeken, puur omdat het uitzicht op de verschillende planeten zo indrukwekkend is.

Daarbij komt ook nog eens het oog voor detail, want dat is zeker aanwezig. Of het nou gaat om hoe de Stormtroopers eruitzien, hoe gedetailleerd de omgevingen zijn vormgegeven of hoe de impact van een explosie wordt weergegeven, alles wat er op het scherm gebeurt zorgt ervoor dat je helemaal in de game wordt gezogen. Dat gevoel wordt al helemaal versterkt wanneer je enkele iconische personages voorbij ziet komen, iets waar ik later in deze review op terug zal komen. Er zijn weinig games die qua beleving mij dusdanig hebben kunnen meeslepen als Star Wars Battlefront.

De multiplayer

Star Wars Battlefront is een multiplayer shooter in hart en nieren. De game laat je kiezen uit negen verschillende modi waarin je het tegen andere spelers opneemt. Voor alles wat je in de game doet, van het maken van een kill tot het voltooien van een bepaalde objective, krijg je XP en credits als beloning. Met de XP die je verdient stijgt je level en elke keer dat je weer een level omhoog gaat unlock je nieuwe zaken, zoals wapens of andere uitrusting. De credits die je opspaart kun je gebruiken om deze vrijgespeelde items ook daadwerkelijk aan te schaffen en in de strijd te gebruiken.

Je kunt items vrijspelen in drie verschillende categorieën: blasters (de wapens waarmee je speelt), Star Cards (extra perks voor je uitrusting, zoals een granaat of een jetpack) en aanpassingen voor het uiterlijk van je personage. Maar hier zit gelijk een probleem. De verschillende wapens die je kunt unlocken verschillen niet erg veel van elkaar en bovendien zijn het er ook niet al te veel. Bij de Star Cards is meer variatie te vinden, maar daarentegen is het het eigenlijk niet waard om je credits uit te geven aan het uiterlijk van je personage. Al met al is het progressiesysteem dus vrij teleurstellend, want erg veel diepgang is er niet.

Datzelfde valt ook te zeggen over de daadwerkelijke gameplay. Er zijn geen verschillende classes en iedereen spawnt dus met één, zelf uitgekozen wapen, dat zoals eerder gemeld erg lijkt op de meeste andere wapens. Hierdoor kan je al snel het gevoel hebben dat de gameplay vrij repetitief wordt. Ondanks dit kan ik echter niet ontkennen dat ik enorm veel plezier heb gehad tijdens het spelen. Het spel steekt wel degelijk goed in elkaar en knalt erg lekker weg en dit komt ook doordat alles zeer soepel loopt op een hoge framerate. Leuk is ook dat je zowel in een first person- als een third person-perspectief kan spelen, iets dat je tegenwoordig eigenlijk nooit meer ziet in een shooter. Het is alleen wat jammer dat er nog een hoop slechte spawnpoints zijn, waardoor je soms pal voor of achter een tegenstander terecht kan komen. Een klein puntje van kritiek, wat soms wel voor de nodige frustratie kan zorgen.

Een aspect van de gameplay dat overigens ook nog het benoemen waard is, zijn de verschillende power-ups die te vinden zijn tijdens het spelen. Er zijn simpele power-ups in de vorm van een airstrike of een turret, terwijl andere je laten vliegen in bijvoorbeeld een X-Wing of een TIE Fighter. De tofste power-ups zijn echter degenen die je als een iconisch Star Wars personage laten spelen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Darth Vader of Luke Skywalker. Elke Hero of Villain, zoals ze in de game genoemd worden, heeft een eigen uitrusting van wapens en vaardigheden, die net wat sterker zijn dan die van een ‘standaard’ speler. Het spelen als een bekend personage kan ontzettend leuke momenten opleveren en het geeft altijd weer een fijn gevoel als je een dergelijke power-up oppakt.

Gevarieerde modi, maar…

De variatie die in de gameplay enigszins ontbreekt vinden we gelukkig wel terug in het aanbod aan modi. Star Wars Battlefront bevat negen modi die vrij uiteenlopend zijn. Zo zijn er twee speelstanden die volledig gericht zijn op de iconische Star Wars personages en er zijn de nodige bekende modi als Team Deathmatch en Capture the Flag, die in een Star Wars jasje zijn gestoken. Ook is er Fighter Squadron, een modus die zich volledig afspeelt in de lucht. Deze modus levert ontzettend toffe gevechten op en pakt naar mijn mening verrassend leuk uit.

Er zijn echter twee modi waar het echt om draait in Star Wars Battlefront en dat zijn Walker Assault en Supremacy. Walker Assault draait om het begeleiden van twee enorme AT-AT’s, iets dat de Rebels moeten zien te voorkomen. Supremacy is een variant op de bekende Conquest modus uit Battlefield, waarin er wordt gestreden om vijf controlepunten op de map. Beide modi ondersteunen veertig spelers en voertuigen. Ook is het in deze modi mogelijk om power-ups te vinden waarmee je een Hero of Villain kunt worden. Al met al bieden Walker Assault en Supremacy dus de meest complete ervaring als het gaat om gameplay.

Bij de meer standaard modi ligt dit echter anders. Deze zijn met een stuk minder spelers speelbaar en ondersteunen de voertuigen en bekende personages niet. Hierdoor komen deze modi een stuk minder goed uit de verf, want mede door de vrij simpele gameplay is Star Wars Battlefront dan ineens helemaal niet meer zo speciaal en voelt de game aan als een zeer simpele shooter die niets nieuws doet. De game is op haar best tijdens de grootschalige gevechten in de eerder genoemde modi. Hoewel er veel variatie is qua modi, zijn er dus eigenlijk maar twee waarin de game echt schittert en dat is jammer.

Maps

Je zou dus een vraagteken kunnen zetten bij de hoeveelheid modi en hetzelfde geldt voor de maps. Er zijn slechts vier planeten waarop de maps zijn gesitueerd, dus erg veel verschillende omgevingen zal je niet tegenkomen. Gelukkig zijn er wel meerdere maps per planeet. Het grote nadeel is echter wel dat de verschillende modi niet allemaal speelbaar zijn op hetzelfde aantal maps. De kleinere modi ondersteunen vaak acht en soms wel negen maps. Het probleem is dat juist de twee leukste modi, Walker Assault en Supremacy, speelbaar zijn op maar vier maps en ook dat is toch vrij teleurstellend. Ook hierdoor begint dat gevoel van herhaling al snel op te komen, samen met de gedachte dat we waarschijnlijk pas na enkele DLC-pakketten een game hebben die als ‘compleet’ aanvoelt. Weer een aspect waarop Star Wars Battlefront enkele dure punten laat liggen.

En verder dan?

Heeft Star Wars Battlefront dan buiten de traditionele multiplayer om niets anders te bieden? Helaas ontbreekt er een singleplayer campagne, iets wat naar mijn mening toch wel erg tof was geweest. Wel bevat de game ‘Missions’, een speelstand die weer onderverdeeld is in de modi Training, Battles en Survival. In Training krijg je enkele korte missies voorgeschoteld die je laten wennen aan de verschillende gameplay aspecten. Battles stellen niet meer voor dan een variant van Team Deathmatch tegen computergestuurde tegenstanders spelen en in Survival neem je het op tegen steeds moeilijkere golven aan vijanden.

Missions is speelbaar in je eentje, maar kan je echter ook met een vriend spelen, zowel online als offline via split-screen. Of het echt het spelen waard is, dat is een beetje de vraag. De Training missies zijn namelijk niet zo bijzonder, de online multiplayer is bovendien een stuk leuker om te spelen dan de Battles en ook de Survival modus biedt niets nieuws onder de zon.

Ik kom in deze review misschien wel erg negatief over, maar ik wil hierbij nogmaals benadrukken dat ik ontzettend veel plezier heb gehad tijdens het spelen van Star Wars Battlefront. De game ziet er werkelijk waar prachtig uit en wanneer je één van de grotere modi speelt, schotelt de game hele toffe en intense gevechten voor. Het is alleen erg jammer dat deze modi op weinig maps speelbaar zijn en de andere modi niet zo interessant zijn. Ook de gameplay is niet erg diepgaand, maar dat heeft geen hele grote impact op het speelplezier. Al met al is Star Wars Battlefront een bloedmooie, maar ietwat karige shooter die voor zowel Star Wars fans als iedere andere shooterfan het spelen waard is.

• Adembenemende sfeer en graphics
  • Geluid is dik in orde
  • Game loopt bijzonder soepel