Review: Minecraft: Story Mode – Episode 3: The Last Place You Look – Na de eerste (leuke) episode, waarvan de review hier te lezen is, en een teleurstellende tweede episode, is het nu tijd voor de derde aflevering van Minecraft: Story Mode, die de naam ‘The Last Place You Look’ heeft meegekregen. Na het uitspelen van deze aflevering zijn we weer net zo enthousiast als na de eerste episode en daarmee is de teleurstelling die het tweede deel ons bracht volledig weggespoeld. Hieronder is te lezen wat de derde aflevering van Minecraft: Story Mode zo leuk maakt.

Gelukkig meer uitdaging!

Het begint al gelijk goed: tijdens het afspelen van de opening credits moet jij je met het team van Jesse een weg banen langs allerlei hindernissen en obstakels. Dit gaat met de bekende quick time events en hierbij is al gelijk na het eerste gedeelte van deze derde episode duidelijk dat het nieuwe hoofdstuk in de serie actievoller en uitdagender zal worden dan de teleurstellende tweede episode van enkele weken terug. Op het goede moment op de juiste knop drukken zorgt ervoor dat Jesse en zijn metgezellen zombies uitschakelen, over kliffen heen springen of pijlen ontwijken die jouw vijanden op je afvuren.

Na een intensief eerste gedeelte gaat het team verder met de zoektocht naar het laatst overgebleven lid van de Order of the Stone, namelijk Soren. Hij kan met zijn recepten en ingrediënten een bom produceren die de helden nodig hebben in de strijd tegen het gigantische monster dat langzaam maar zeker de wereld opslokt en vernietigt. Deze reis brengt jou als speler naar de meest kleurrijke gebieden en zelfs een wereld waarin alles van wol is, komt voorbij. De kleurrijke levels zijn al eerder een positief aspect geweest aan deze game, maar de makers weten ons keer op keer te verrassen met nieuwe locaties. Zo zal je op een gegeven moment zelfs onder water moeten zien te overleven.

Interessanter wordend verhaal

Het verhaal wordt ook steeds dieper en interessanter. Zo zal een lid van je team ziek worden gedurende de hele reis en het is aan jouw keuzes om te bepalen hoe je met deze situatie omgaat. Die keuzes laten je later ook bepalen of je je vrienden wilt redden of het magische amulet, welke je al vanaf de eerste episode bij je draagt. Je begrijpt het al, de keuze die je dan maakt kan je later de nodige kopzorgen opleveren, omdat niet iedereen het eens is met jouw gemaakte keuzes. Verder zal Lukas een belangrijke rol gaan spelen in het verhaal. Dit personage wordt steeds chagrijniger richting jou als hoofdpersoon en wij denken dat deze eigenwijze metgezel nog niet het achterste van zijn tong heeft laten zien.

Zelfs de keuzes die je in de eerste episode hebt gemaakt, kunnen bepalend zijn in deze episode. Ben je bijvoorbeeld altijd sikkeneurig geweest tegen een bepaald personage uit je groep en probeer je nu de lolbroek uit te hangen? Dan wordt dat opgemerkt. Telltale heeft op deze manier de game een hogere replaywaarde meegegeven voor de trophy jagers, want wil je alle trofeeën vrij spelen, dan zal je de game echt opnieuw moeten spelen en andere keuzes moeten maken. Iets wat ook gelijk het verhaal anders maakt, waardoor de diepere laag van de verhaalvertelling nu boven komt drijven. Dat is tevens terug te zien aan het einde van elke episode, aangezien je dan – zoals tegenwoordig min of meer gebruikelijk – een opsomming te zien krijgt van de keuzes die je hebt gemaakt.

Soren, Endermen en typische Minecraft elementen

Mocht je eindelijk na een duister avontuur tussen de vijanden Soren ontmoeten, dan zal je ontdekken dat dit laatste lid van de ‘Order’ gelijk ons favoriete lid van het kwartet is. Zijn humor is absurd en hij laat je meerdere malen hardop lachen. Zijn studie door de jaren heen kan je goed gebruiken in de strijd tegen de Endermen. Deze boomlange zombie-achtige wezens zijn bekend in het Minecraft universum en zolang Jesse en de groep ze niet in de ogen aankijken, maakt ons gezelschap een goede kans. Door het juiste recept aan Jesse te geven, kan je gaan bouwen aan de absolute superbom, om die vervolgens te gebruiken tegen het gigantische monster. Uiteraard doen de Endermen er alles aan om jou te stoppen, wat leuke en spannende situaties oplevert.

Met het terugbrengen van de Crafttable, waar je wapens en attributen kunt smeden, keert ook een belangrijk element terug uit de Minecraft reeks. Bouwen en craften komt veelvuldig voor in deze derde episode en we misten dit behoorlijk in de tweede, want Minecraft staat hier immers al jaren om bekend. Hoe het allemaal afloopt, zullen we niet verklappen, maar wat we wel kunnen vertellen, is dat Jesse steeds meer de leidersrol op zich neemt en dat is positief. Jesse is een leider met klasse en stijl en heeft in de groep geen vijanden, Lukas uitgezonderd. Dit stukje verhaal komt mogelijk in de volgende episodes meer aan het licht. Gelukkig keren ook de mijnkarretjes weer terug voor een ware achtbaanrit en deze term is ook toepasselijk om de episode in z’n geheel te omschrijven.

Wilde achtbaanrit

Het is een wilde achtbaanrit van ongeveer honderd minuten, wat eigenlijk nog altijd te kort is, maar wat door de toegenomen uitdagingen een stuk lekkerder weg speelt dan de eerste twee episodes. Deze uitdagingen zijn over het algemeen niet echt moeilijk, maar volgen elkaar wel in snel tempo op, wat het leuk maakt. De speelduur is eigenlijk het enige echte grote minpunt aan deze episode, plus dat we een paar keer een hapering voor onze kiezen kregen, waarbij het scherm bevroor, maar de tekst wel doorliep. Buiten dat, als Telltale op deze voet verder gaat, kijken we reikhalzend uit naar de laatste twee episodes, waarin nog wel een hele hoop duidelijk moet worden gezien het lopende verhaal.

Deze derde episode is de beste tot nu toe. Er wordt dieper ingegaan op het verhaal, de uitdagingen zijn eindelijk een stuk uitdagender en ook de humor waar de eerste episode bol van stond keert in deze aflevering weer terug. Soren is een leuke toevoeging aan het al knotsgekke team waarmee je de wereld moet redden. Jesse ontpopt zich steeds meer als de leider van de groep, omdat je nu in de verhaallijn ook te maken krijgt met emotionele beslissingen die effect gaan krijgen op de sfeer binnen de groep. Dat maakt het hele verhaal alleen maar boeiender. Ook bekende elementen uit de originele Minecraft game keren terug in deze episode, waaronder de gevaarlijke Enderman vijanden en het craften van meerdere items. Kortom, deze episode zorgt ervoor dat we niet kunnen wachten op het volgende deel om te beleven hoe het Jesse en de anderen verder vergaat. Wij hebben er in ieder geval zin in!

• Uitdagender dan de vorige delen
  • Soren is echt grappig
  • Verhaal wordt steeds beter