http://playsense.nl/images/file/img_5665d076df7e7.jpg

Dit artikel met onze mededeling dat we wilden wachten met de review van Just Cause 3, tot een patch de performance problemen oplost, deed een hoop stof opwaaien. Jullie deelden massaal jullie mening over onze beslissing, dat we naar aanleiding daarvan besloten hebben de review alsnog te publiceren, zonder de nog te verschijnen en beloofde performance patch voor de game. We willen jullie hier allereerst voor bedanken, de input van lezers is iets waar wij heel veel waarde aan hechten.

Met name bij de huidige generatie consoles lopen we vaak tegen het euvel aan dat games bij de release niet helemaal goed werken. Het meest beruchte en ook extreme voorbeeld is natuurlijk Driveclub, een game waarbij online functionaliteiten fundamenteel waren, maar maandenlang niet correct werkten. Soms is het iets kleiner, zoals bij de recente Need for Speed waar op de releasedag de servers het niet deden en soms weer wat erger, zoals bij Assassin’s Creed: Unity.

Jullie hebben in ieder geval allemaal één ding duidelijk gemaakt, wanneer wij een review publiceren verwachten jullie dat deze geschreven is op basis van hoe de game is uitgekomen bij release. Hier mag natuurlijk een day-one patch bij meegenomen worden, maar wanneer deze na de release nog niet beschikbaar is, moeten we deze eventuele patch buiten beschouwing laten. Dit nemen we voortaan dan ook mee in onze policy en we zullen reviews niet meer uit gaan stellen tot een patch die technologische verbeteringen met zich meebrengt. Wellicht spijtig en soms zonde, maar wel zo eerlijk.

De mededeling en beslissing voor Just Cause 3 kwam voornamelijk voort uit het feit dat we het zonde vinden om een in theorie goede game een laag cijfer te geven, puur omdat er technische problemen zijn die men momenteel aan het oplossen is. Zoals jullie al aangaven, is dit wellicht iets te coulant en moeten we ontwikkelaars hier gewoon op aanspreken; een wat dat betreft valide punt gemaakt door onze community.

Ons frustreert het ook enorm dat het telkens opnieuw gebeurt dat games worden uitgebracht met talloze problemen, die vervolgens een paar maanden na de release gepatcht worden, mits we mazzel hebben. Dit gebeurde bijvoorbeeld met The Witcher 3, die later een patch kreeg welke de performance erg verbeterde. De ontwikkelaar snijdt zichzelf bovendien in de vingers, want eerlijk is eerlijk, buiten de problemen om is Just Cause 3 echt heel goed en had het dikke voldoendes kunnen scoren. Het is dan ook om te schamen dat de technische problemen het zo moeten verpesten, erg zonde.

Hoe streng vinden jullie dat je moet zijn rondom deze kwestie? Moet je het ontwikkelaars echt kwalijk nemen en de volgende keer een game bijvoorbeeld niet meer pre-orderen? Moet het mogelijk zijn om bijvoorbeeld een game terug te kunnen brengen wanneer deze niet naar behoren werkt? Stel je koopt game X in de PlayStation Store en de game heeft veel last van framedrops waardoor het spelen ervan in sommige gevallen onmogelijk wordt. Wat dan? Moet je dan de mogelijkheid hebben om je geld terug te kunnen krijgen, of is dit gewoon een risico dat je moet accepteren?

Eén ding is in ieder geval duidelijk, ontwikkelaars moeten stoppen met het te vroeg uitbrengen van games, puur omdat het een gunstige periode is om de verkoop te starten (zoals nu, vlak voor de kerst). Het is immers ook frustrerend wanneer je heel veel uren in een game gestopt hebt om deze uit te spelen en framedrops hebt geaccepteerd, om later een patch te zien verschijnen. Dan had je natuurlijk een fijnere ervaring willen hebben met die patch, maar op dat moment is het al mosterd na de maaltijd.

Normaliter is een Jouw mening eigenlijk enkel toebedeeld aan de zondag, maar gezien de actualiteit is dit een mooi moment om weer een discussie te starten. We zijn daarom erg benieuwd naar jullie ervaringen met games die bij de release niet naar behoren werk(t)en, laat het ons weten in de reacties hieronder.