Review: Chivalry: Medieval Warfare – Chivalry: MedievalWarfare is jaren geleden ontstaan als een Half-Life 2 mod en het concept werd dermate populair dat Torn Banner Studios werd opgericht en er een volledige game van gemaakt werd. Eind 2012 verscheen de game exclusief voor de PC en het was toen een bescheiden hit. Vooral het fysieke online knokken scoorde hoge punten. Vorig jaar werden we door de game getrakteerd op de PlayStation 3, maar helaas betrof dat een slechte port. Eind 2015 probeert Torn Banner Studios de game opnieuw succesvol te lanceren op een console, dit keer de PlayStation 4 en Xbox One. Of dat gelukt is, lees je in deze review.

Virtueel elkaar de hersenpan inslaan

Ken je die veldslagen uit spektakelfilms als 300, Troy en Kingdom of Heaven? Persoonlijk vind ik dat fantastisch en mijn vreugde was dan ook groot dat Chivalry: Medieval Warfare eindelijk naar de PlayStation 4 zou komen. Natuurlijk is dit niet zo grootschalig als in de bovengenoemde films, maar met 24 man op elkaar in rennen met middeleeuwse wapens is iets wat veel gamers wel zien zitten. De opzet van de game zit ook uitstekend in elkaar en geeft je in ieder geval ruimte om diverse veldslagen uit te knokken in verschillende modi.

Zo heb je bijvoorbeeld de bekende (Team) Deathmatch, Capture the Flag, Free for All en King of the Hill modi. Je hebt echter nog veel meer interessante modi, want zo heb je bijvoorbeeld ook Team Objective, waarbij je een aanvallend en een verdedigend team hebt. Het aanvallende team krijgt dan een aantal opdrachten, zoals het vernietigen van een boerderij, een muur naar beneden halen en uiteindelijk een hele stad overnemen. Het verdedigende team probeert dit uiteraard te voorkomen en een leuke twist is hier dat alle opdrachten tijdsgebonden zijn.

In Duel speel je allemaal één tegen één in een arena, waarna de winnaar een ronde opschuift. Uiteindelijk vindt er een grote finale plaats waarbij de twee laatst overgebleven ridders het tegen elkaar opnemen. In Last Team Standing krijgt iedereen slechts één leven en kun je dus niet respawnen. Het team dat het vijandelijke team helemaal weet uit te roeien, wint dan de ronde. Een hectische en zenuwslopende modus, waarbij je wel drie keer nadenkt voordat je begint te hakken.

Diverse classes

Tijdens de verhitte duels heb je de keuze uit een boogschutter, een licht gepantserde ridder of een Man-at-Arms, die het vooral van snelheid moet hebben. Verder kan je nog kiezen uit een Vanguard die gebruik maakt van tweehandige wapens en daardoor sterkere aanvallen heeft, maar daardoor wel trager is. Als laatste heb je nog de Knight en deze is veruit de sterkste class en is in staat om met een goede haal meteen een hoofd eraf te hakken, maar aanvallen zijn traag en kosten veel stamina. Elke class heeft ook diverse wapens, zoals een speer, goedemorgen of zelfs een oorlogsbijl.

Chivalry: Medieval Warfare is bij uitstek een multiplayer game, je hebt een korte singleplayer tutorial die je basis aanleert. Zo kun je bijvoorbeeld drie verschillende aanvallen doen, kun je aan de slag met katapulten en leren om fakkels juist te gooien. Je bent hier met een minuutje of 20 doorheen en vanuit daar is het enkel online. Met teams van maximaal 12 tegen 12 spelers ga je vervolgens de strijd aan. Een mooie optie is dat je kunt communiceren met je medespelers via een headset. Maar in de praktijk blijkt echter dat bijna niemand dit doet.

Wat oppervlakkige maps en matige presentatie

Wanneer een ronde start kan elke speler stemmen voor een bepaalde map die hij of zij prefereert. De maps variëren qua setting van een vulkanisch gebied tot bos en van woestijn tot rivierengebied. Er zit echter vrij weinig diepgang in de levels. Het zijn meer grote arena’s dan echt doordachte gebieden met diverse routes, hoogteverschillen en strategische voordelen. Dit is jammer en zorgt er al snel voor dat de omgeving je eigenlijk niet zo gek veel doet, omdat alles hetzelfde speelt.

Daarnaast is de presentatie van Chivalry: Medieval Warfare ook vrij belabberd, zeker als je bedenkt dat er in drie jaar tijd gewoon helemaal niets is verbeterd. Natuurlijk, voor een Kickstarter project is het oneerlijk om het grafisch te vergelijken met grote titels, maar het klopt vaak ook technisch niet. Personages die vreemd heen en weer trillen, gewoon in de lucht staan of gedeeltes van de maps waar je ineens doorheen valt of gewoon doorheen kunt schieten. Positief is dan dat de game draait wel op 60 frames per seconde draait, maar nadelig is wel weer dat het weleens wil stotteren.

Dit is ook voor de gameplay niet echt heel erg bevorderlijk. Je wordt soms door een muur heen geraakt en de hit detection is vaak twijfelachtig. Je hebt soms situaties waarin je duidelijk eerder uithaalt, maar om de een of andere reden wordt de klap niet geregistreerd en gaat die dwars door je tegenstander heen. Vervolgens word je dan zelf even van een arm beroofd, jammer. De besturing voelt ook best wel ruw en grof aan, waardoor je veel moeite moet doen om goed te mikken. Zeker met de zwaardere classes voelt het verschrikkelijk lomp en ongecoördineerd.

Kick teamhakkers

Wat ik persoonlijk erg realistisch vind is dat je schade kunt toebrengen aan je teamgenoten, je ziet het tegenwoordig niet zoveel meer, maar het zorgt toch voor die extra oplettendheid. Door de clunky controls hengst je echter misschien net wat vaker dan je lief is een medespeler tegen zijn hoofd. Daaropvolgend heeft Chivalry: Medieval Warfare een handig kick-systeem geïmplementeerd, maar zoals je al kunt verwachten word je direct verkiesbaar gesteld om gekickt te worden als je een speler per ongeluk raakt. Een goed idee, maar slechte uitvoering. Wederom, het is een zooitje.

Tot slot wat betreft de gameplay is het niet heel erg handig hoe Torn Banner Studios de teamverdeling heeft opgezet. Je hebt een blauw en een rood team, maar in de ogen van veel spelers is blauw altijd goed en rood de vijand. Het gevolg is dus ook nog eens vaak dat spelers in de chaos per ongeluk hun eigen mensen van het rode team onthoofden. Houd dus niet alleen je vijanden in de gaten, maar ook die onoplettende teamgenoten.

Chivalry: Medieval Warfare werkte op de PC, maar werkt gewoon niet op de console. Het is iets wat we zullen moeten accepteren. Er zitten goede factoren in, zoals de diverse ingenieuze modi en de opzet van de classes, maar anderzijds is de game technisch allesbehalve in orde en werkt het knokken gewoonweg niet lekker. Het is wel lekker bloederig en heeft zo nu en dan z’n momenten, maar het weegt niet op tegen de frustratie. Tot slot is 20 euro ook een tamelijk hoge prijs voor wat je krijgt. Voor de mensen die graag een goede veldslag willen spelen raad ik aan For Honor af te wachten, daar lijkt meer potentie in te zitten.

• Veel verschillende modi
  • Goede opzet van classes
  • Met 24 spelers online