Topper van 2016: Hitman – Hitman: Absolution deed een paar dingen anders dan de liefhebbers van de franchise gewend waren. Zo was de laatste Hitman tamelijk lineair, kon je niet op elk gewenst moment saven en kregen we een redelijk Amerikaans B-film scenario voorgeschoteld. Niet dat dat een slechte zaak was, maar we kunnen ons goed voorstellen dat doorgewinterde Agent 47 fans het graag toch ietwat anders hadden gezien – iets dat men met Hitman gaat proberen te bewerkstelligen.

Hitman – Deze nieuwe telg, die geen subtitel draagt, geldt als een nieuwe reboot van de serie, waarin het teruggrijpt naar de opzet van Hitman: Blood Money. Dat deel wordt door de fans als het beste deel van de gehele serie gezien, waarin je een open omgeving krijgt, kan opslaan wanneer je wilt en volop de vrijheid hebt om meerdere routes te nemen tot je doel. Wat Hitman maakt tot Hitman komt ook met een paar obstakels voor nieuwkomers, want trial & error is iets waar je tegen moet kunnen. Je rent immers niet zomaar door een level heen. Daarnaast is de serie altijd tergend moeilijk als je er echt alles uit wilt halen, maar als het dan lukt, dan voelt dat toch als een fantastische overwinning en dat is precies waarom je blijft doorspelen.

Nieuw voor de serie is dat Hitman in delen zal worden uitgebracht. Bij de release zal er enkel een basisversie verschijnen die na verloop van tijd verder uitgebreid zal worden met nieuwe levels en doelstellingen, waarvan sommigen tijdelijk zijn. Het opknippen van games zonder het episodisch te maken is wat ongebruikelijk, maar het geeft IO Interactive wel veel meer ruimte om te spelen met het concept en dus ook om je nog grotere scenario’s voor te schotelen, zodat je des te creatiever uit de voeten kan.

Natuurlijk, dit is en blijft een gewaagde zet, maar de filosofie van de ontwikkelaar gecombineerd met wat we nu van de game hebben gezien, lijkt misschien net die juiste stap vooruit te zijn. Hitman: Absolution was een toffe game, maar eentje die bij fans wellicht niet helemaal het juiste gevoel wist te brengen. De in 2015 verschenen film was wat minder, dus de ultieme Hitman ervaring is de afgelopen jaren eigenlijk een beetje uitgebleven. Het is dus aan deze game om dat voor eens en voor altijd goed te maken, zij het in een wat aparte en unieke opzet.

Waarom gaat dit een topper worden? Omdat wat er tot nu toe is gepresenteerd sterk doet denken aan Hitman: Blood Money, alleen dan ‘bigger and better’. Als de game ook maar een beetje in de buurt van die game komt, dan betekent het dat we weer de ouderwets goede sluiper mogen spelen waarin de vele wegen tot succes een centrale rol spelen. Vermommingen bemachtigen, straatjes verkennen, wapens uitproberen en uiteindelijk je doel succesvol en in stilte uitschakelen; dat is wat Hitman is en dat is wat deze titel ons zal brengen. Bovendien geeft de open aanpak van het toevoegen van content de ontwikkelaar veel meer vrijheid om nog creatiever met scenario’s om te gaan en hoe creatiever, hoe beter – zeker in het geval van Hitman.

Meer over Hitman:
In actie gezien: Hitman
De nieuwe Hitman gaat van start met 7 missies in het eerste seizoen
Hitman trailer
De box-art van Hitman