Topper van 2016: Street Fighter V – Sony heeft samen met Capcom een leuke deal gesloten, waardoor we dit jaar exclusief op de PS4 de game Street Fighter V mogen verwachten. De game komt ook uit op de PC, maar is voor de PS4 een dikke console exclusive. Met Street Fighter IV heeft Capcom laten zien dat men nog altijd geweldige games kan afleveren binnen de franchise en ook de ondersteuning na de release was immens goed. Nu staat voor dit jaar Street Fighter V op de planning en we hebben inmiddels uitgebreid de beta kunnen spelen Na het spelen van de beta werd het al snel duidelijk: dit wordt weer een geweldige Street Fighter.

Street Fighter V – Grafisch gezien ziet deze game er echt prachtig uit; omgevingen zijn gedetailleerd en de grafische stijl komt perfect tot haar recht. Het meest indrukwekkend zijn nog wel de animaties; deze lijken soepeler dan ooit tevoren en weer op het niveau van het derde deel. Het vierde deel in de franchise kampte een beetje met de veelgehoorde klacht dat de animaties af en toe wat stijfjes waren en niet geheel soepel gingen; dit lijkt men met het vijfde deel volledig opgelost hebben. Dit uit zich niet alleen in mooiere gevechten, maar ook de collision detection is verbeterd. De impact van je slagen is veel beter uitgewerkt en merkbaar dankzij de feedback die je krijgt in het geluid en de rumble in je controller. Hierdoor voelt de game meteen aan als een solide fighter.

Toch is er iets wat misschien oudgedienden tegen de borst kan stuiten, maar nieuwe spelers zullen gaan waarderen. Het instapniveau voor de game is enigszins verlaagd, want combo’s zijn bijvoorbeeld minder gevoelig als het gaat om timing. Het is makkelijker om een combo uit te voeren doordat men hier wat losser in is geworden. Dit was in het vierde deel wel anders, waarbij snellere combo’s mislukten als je deze niet goed wist te timen.

Tijdens de beta werd ook duidelijk dat sommige personages nog wat meer balans nodig hebben, met name een personage als Charlie. Maar dat is juist waarom het houden van verschillende beta’s juist zo goed is en een positief effect kan hebben op het uiteindelijke resultaat. Deze Street Fighter voelt veel meer aan als de oudere delen, daar waar Street Fighter IV redelijk streng was en erg leunde op de ‘ultra/super’-gameplay. De combo’s in deel vijf zijn een stuk minder uitgebreid en makkelijker uit te voeren, waardoor je in veel gevallen zonder extreem te trainen al hele vette gevechten kunt neerzetten.

Waarom gaat dit een topper worden? Hoe men de balans voor casual spelers en pro spelers gaat verzorgen is nog de vraag, maar vooralsnog lijkt Street Fighter V een hele goede game te worden. Het leunt meer op de oude Street Fighter games dan ooit tevoren en de animaties zijn gelukkig weer net zo soepel als in het derde deel. Het zal, afgaande op eerdere speelsessies en de beta’s, de fans van het eerste uur alsook nieuwkomers erg blij gaan maken. Capcom weet als geen ander hoe ze een goede fighter moeten maken en dat is precies wat Street Fighter V weer bewijst.

Meer over Street Fighter V:
Gespeeld: Street Fighter V
Opening cinematic trailer van Street Fighter V
Capcom kondigt Day One Steelbook edition voor Street Fighter V aan
Video van Street Fighter V toont de tutorial