Review: Minecraft: Story Mode – Episode 4: A Block And A Hard Place – Na een supergrappig eerste deel, een zwaar teleurstellende tweede episode en een fantastisch derde hoofdstuk is het nu alweer tijd voor de vierde en tevens voorlaatste aflevering van Minecraft: Story Mode. Is deze net zo tof als het vorige deel of stelt het weer teleur? Je weet het immers maar nooit met deze serie tot dusver. Hieronder kan je onze bevindingen met dit knotsgekke vierde avontuur van Jesse en zijn vrienden teruglezen.

Opnieuw een knallend begin…

De game gaat precies verder waar de vorige episode ophield. De ‘Wither Storm’ leek verslagen en uitgeschakeld te zijn door onze helden, maar niets bleek minder waar en deze allesvernietigende vijand is nu sterker en grootser dan voorheen. Zoals we tot nu toe vaker hebben gezien met de vorige episodes van deze game, begint het hoofdstuk ijzersterk met leuke uitdagingen, gevechten en quick-time events.

Dit keer ga je onder andere op een paard de strijd aan met de zombies en de Endermen, en probeer je met halsbrekende toeren uit de lichtstralen van de Wither Storm te blijven. Het is erg grappig om te zien hoe jij met je varken op een paard zit en in sommige gevallen komt de leuke humor uit de eerste episode weer volledig terug. Na het eerste gedeelte van deze nieuwe episode neemt de snelheid en de uitdaging voor een groot gedeelte af en dat is best jammer.

Veel dialogen, weinig actie

Wat volgt, is een hele reeks met dialogen die noodzakelijk zijn voor het verhaal, maar die de actie volledig uit de game halen. Het verhaal is echter één van de sterke punten van deze game en moet nu eenmaal, gaandeweg richting het einde van het spel, verder uitgewerkt worden. Je hebt nog altijd te maken met verschillende metgezellen, ieder met zijn eigen zorgen en verhalen. Zo is je vrouwelijke kompaan Petra nog altijd redelijk ziek en is ook Lucas niet echt te vertrouwen. Gabriel, die weer terug is bij de groep, is nog altijd in een soort trance en ook dat brengt de nodige hachelijke situaties met zich mee.

Je dient weer volop keuzes te maken die de sfeer van jouw groep volledig beïnvloeden. Je reisgezelschap zal na verloop van tijd opgesplitst worden in twee groepen, maar jij speelt als vanouds de verhaallijn van Jesse, zoals we in de vorige drie episodes al hebben gezien. Hoe dit verder allemaal afloopt zullen we niet verder verklappen, maar het belooft een uitdagende, leuke en ook emotionele rit te worden. Er komen plotwendingen en zware keuzes voorbij, moeilijker dan tot nu toe is voorgevallen.

Puzzels en Craften

Gelukkig zitten er ook in dit deel weer genoeg elementen die we kennen uit de originele Minecraft game. Zo zal je met je team onder andere een brug moeten bouwen, je zal weer genoeg puzzels voor je kiezen krijgen en ook de Craft Table is weer van stal gehaald om je wapens en attributen te smeden. De puzzels zijn overigens niet erg moeilijk om op te lossen, want luister goed en aandachtig naar wat je metgezellen te vertellen hebben en je lost de puzzels met gemak op.

We hebben het al eerder gezegd, maar we zijn echt van hoofdpersoon Jesse gaan houden door de delen heen. Waar hij eerst nog wat klunzig overkwam, is hij nu een echte held geworden en zeker met zijn trouwe varken Rueben aan zijn zijde is hij een personage die voor ons echt een perfecte toevoeging aan het Minecraft universum is. Al met al bepalen de keuzes die je maakt of hij wel of niet een geliefd personage is voor zijn metgezellen, maar wij vinden hem in ieder geval een echte held.

Een toffe finale

Het slotgevecht van deze episode is opnieuw van een hoogstaand niveau. Er zijn spannende uitdagingen te beleven en vooral de manier waarop je de Endermen te slim af moet zijn is van grote klasse, plus dat het hier en daar gepaard gaat met een hoop humor. Eigenlijk smaakte deze finale naar heel veel meer, maar na zo’n 90 minuten was deze episode alweer voorbij. De speelduur is bij alle andere episodes al een pijnpuntje geweest en we verwachten ook niet dat dit nog gaat veranderen. Deze episode was niet zo sterk als de vorige, maar is qua verhaal wel erg belangrijk voor de serie. Toch had het van ons best wel wat langer mogen duren, of zoals vaker aangegeven, wat meer uitdagingen mogen bevatten.

Deze vierde episode is niet de beste tot nu toe, maar verdiept zich daarentegen wel veel meer in het verhaal. Dat is dan weer jammer voor diegene die juist meer actie willen zien, zoals in de vorige episode. De dialogen en bijbehorende keuzes die je moet maken zijn in deze episode meer aanwezig dan in de eerste drie delen. Verwacht een leuke opening, een stap terug in het midden van de episode en een erg leuk eindgevecht. Helaas is ook deze episode niet erg lang qua speelduur en ook de uitdagingen zijn wat simpel. Wel zijn wederom de typische Minecraft elementen aanwezig, zoals het bouwen en het craften van items wat voor een juiste vibe zorgt. Ondanks de punten van kritiek is deze episode een leuke toevoeging aan de game en we kunnen niet wachten om begin 2016 te zien hoe het met Jesse en de anderen afloopt!

• Leuke openingsscène en toffe finale
  • Jesse is en blijft cool
  • Humor