Review Super Street Fighter IV – Street Fighter is een serie die al een flinke tijd mee loopt. De game begon in de arcadehallen en groeide al snel uit tot één van de meest populaire fighters. Vorig jaar heeft Capcom haar geliefde franchise opnieuw leven ingeblazen met het fenomenale Street Fighter IV. Nu komen ze met Super Street Fighter IV. Is deze game het waard om aan te schaffen of kunnen gamers beter bij het origineel blijven?

Nieuwe gezichten en nieuwe moves

Super Street Fighter IV draait natuurlijk in zijn geheel om de nieuwe fighters waarmee geknokt kan worden. Al het andere is mooi meegenomen, maar de nieuwe gezichten zijn natuurlijk het meest aantrekkelijke bij een game als SSFIV. Het origineel had al een aardige collectie koppen bij elkaar, maar SSFIV telt er hier nog gerust tien nieuwe fighters bij op. De meeste vechtersbazen zijn oude bekende die hun weg hebben gevonden naar deze nieuwe versie van SFIV. Zo kun je nu onder andere met Ibuki, Dudley, Adon en Cody je tegenstanders verpletteren. Tussen de tien nieuwe fighters zitten er twee koppen die we nog niet kenden, namelijk: Juri, een pittige tante die vooral gebruik maakt van haar voeten, en Hakan, een Turkse olie worstelaar met een erg aparte techniek. Alle nieuwe fighters spelen zoals verwacht prima en zien er fantastisch uit. Er zitten wel wat fighters tussen die een erg klein repertoire aan moves hebben, onder andere Juri en Hakan, maar stuk voor stuk spelen ze goed weg en zijn er weer genoeg nieuwe moves om onder de knie te krijgen.

Naast de nieuwe gezichten voegt SSFIV ook nieuwe Ultra Combo’s toe. Deze zogenaamde Ultra Combo’s kun je alleen uitvoeren als je genoeg klappen hebt geïncasseerd en je Ultra Combo meter ver genoeg gevuld is. In SSFIV heeft elke fighter nu de keuze tussen twee verschillende Ultra’s. Deze kies je aan het begin van elke match. De meeste Ultra’s werken weer fantastisch en zijn een lust voor het oog. Er zitten echter een aantal Ultra’s tussen die alleen uitgevoerd kunnen worden als je geraakt wordt als counter aanval. Deze Ultra’s werken vaak niet waardoor je snel geneigd bent de oude Ultra Combo te kiezen.

Oefening baart kunst

Als er ook maar één game is waar je de bovenste zin op toe kunt passen is het wel SSFIV. De instapdrempel van deze game ligt erg hoog en als je nog nooit een Street Fighter titel hebt aangeraakt zul je in het begin veel moeite hebben met het uitvoeren van moves. Om je een eindje op weg te helpen heeft Capcom de Trial Challenges van SFIV weer toegevoegd aan de game. Bij deze Challenges kies je een fighter waarna je een aanval te zien krijgt die je moet uitvoeren om te slagen. Naarmate je verder komt in de Trial Challenges zul je meerdere aanvallen aan elkaar moeten rijgen tot een effectieve combo. Je leert zo alle ins en outs van je fighter.

Jammer genoeg bevat SSFIV niet langer de Survival en Time Trial Challenges uit SFIV. In plaats daarvan komen de oude bekende Car Crash en Barrel Buster Bonus Stages weer terug. De arcade functie waarbij je een serie van computer gestuurde vijanden moet verslaan is natuurlijk nog steeds aanwezig en werkt nog precies hetzelfde als voorheen. Het eindbaas gevecht is dit keer een stuk haalbaarder dan in SFIV. De animatie filmpjes van de arcade versie zijn ook nog steeds aanwezig maar blijven helaas van dezelfde slechte kwaliteit. Ze zijn vermakelijk voor één keer maar daarna zul je ze altijd overslaan.

Tijd voor het echte werk

Tegen de computer vechten is natuurlijk leuk in het begin om beter te worden, maar uiteindelijk wil je jou vecht skills testen tegen menselijke tegenstanders. Tijd om de online functie van SSFIV op te starten dus. Online is waar SSFIV zeker grote verbeteringen toont ten opzichte van zijn voorganger. Om te beginnen zijn er twee nieuwe modi, Team Battle en Endless Battle. Team Battle spreekt voor zich, je maakt teams van maximaal vier spelers en vecht tegen het andere team. Als je wint krijg je een nieuwe tegenstander en het team dat alle spelers van het andere team uitschakelt wint. Bij Endless Battle moet je matches blijven winnen om te blijven staan. Verlies je een match dan kom je in de lobby terecht en moet je wachten tot je weer aan de beurt bent. Ondertussen kun je wel kijken naar de andere gevechten.

Naast deze twee nieuwe modi zijn de Ranked Matches natuurlijk ook nog steeds van de partij en is het Replay Channel flink uitgebreid. Dit gebruik je om Replays te bekijken van gevechten die zijn geüpload door andere spelers. Je hebt nu verschillende kanalen waar je uit kunt kiezen zoals het Alpha Channel, hier zie je alleen maar gevechten tussen fighters uit de Street Fighter Alpha serie, en het Newcomers Channel. De Iconen en Titels zijn natuurlijk ook nog steeds aanwezig, je zult ze dit keer echter gewoon unlocken door simpelweg te spelen met een fighter.

Gelikte presentatie

De presentatie van SSFIV is zoals verwacht fantastisch. De animaties zien er fantastisch uit en de achtergronden zijn levendig en kleurrijk. Ook de nieuwe fighters zien er fantastisch uit en de Ultra’s zijn ook heerlijk om naar de kijken. Er zijn een aantal nieuwe camera standpunten bij verschillende moves geplaatst zodat ze er nog krachtiger uitzien. De menu’s zien er dit keer ook beter uit en het vreselijke ‘indestructible’ lied uit SFIV is gelukkig uit de game gehaald.

Het geluid is ook van een prima kwaliteit. De moves hoor je echt impact maken en de achtergrond muziek wordt nooit vervelend. Vindt je dat je toch liever iets anders wilt horen dan zet je gewoon lekker je eigen muziek op aangezien in-game muziek ondersteunt wordt net als in SFIV. Leuk om te weten is dat je kunt selecteren of je de thema songs van de fighters wilt horen of niet.

Super Street Fighter IV is geen compleet nieuwe game. Wat SSFIV echter wel biedt zijn tien gloednieuwe vechtersbazen, nieuwe vecht arena’s, verbeterde Trial Challenges en een superieure online support. Ook de gelikte presentatie en extra Ultra Combo’s zijn een mooi pluspunt. Ondanks dat sommige nieuwe vechters diepgang missen en helaas de Survival en Time Trial Challenges eruit zijn gehaald is Super Street Fighter IV de meest complete Street Fighter ervaring die je kunt krijgen. Met SSFIV bewijst Capcom dat de koning der fighters nog lang op de troon zal zitten.

• Fantastische gameplay
  • Complete Street Fighter ervaring
  • Online support