Veel games van Guerrilla Games beschikken over een multiplayer, maar hun eerstvolgende titel, Horizon: Zero Dawn, die zal zich puur op een singleplayer richten. In een interview met IGN heeft executive producer, Mark Norris, nader toelichting gegeven op het gegeven dat Guerrilla Games een multiplayer ditmaal links laat liggen.

Waar het eigenlijk op neerkomt is dat een multiplayer in de huidige opzet van Horizon: Zero Dawn niet goed zou werken en omwille van die reden laten ze het bij een singleplayer. De focus in de game ligt op Aloy en jouw connectie met haar en als je daar opeens nieuwe personages aan toevoegt voor een multiplayer, dan zou dat niet goed werken.

“There are questions as to why a multiplayer will not do. The reality is that we are putting together a new IP. We are making a new franchise for the first time in 10 years and what we really want to do is improve the experience for the player. When you get to face these machines as Aloy, with this great character, who is the real star of the story and everything that happens, have this connection with her, what happens when you add the elements of multiplayer? You play as a supporting character? How does that work?”

Norris vervolgde dit door te stellen dat Horizon: Zero Dawn in die zin vergelijkbaar is met The Witcher 3: Wild Hunt. Dat is immers ook een game met de focus op een singleplayer, maar tegelijkertijd stelt Norris wel dat een multiplayer in de toekomst niet uitgesloten is.

“It is an action RPG with a single player experience. I think we’re similar in that way, we want this to be the story of Aloy. Although a multiplayer mode is great and maybe we can think of something for the future, we want Horizon Zero Dawn’s story to be about Aloy and it’s going to be fantastic when you play it.”