Gisteren was het PlayStation Network langdurig offline, mogelijk vanwege een DDoS-aanval. Nu zijn er een hoop gepikeerde gebruikers te vinden op sociale media, zoals Facebook en Twitter en er is zelfs een petitie gestart voor een eventuele compensatie. De reden dat men zo boos is zou vooral komen door het feit dat je 50 euro per jaar moet betalen voor de online service. Men verwacht daarom dat het altijd blijft werken, een ietwat onrealistische gedachte natuurlijk.
Als we ook nog eens gaan kijken wat het je nu uiteindelijk gekost heeft dat je gisteren niet online kon, dan valt het allemaal reuze mee met de schade. Als we ervan uitgaan dat PlayStation Plus 50 euro per jaar kost, dan betaal je per maand zo’n 4,16 euro. Betaal je maandelijks? Dan is dit 5 euro. Dit geeft je in de maand januari recht op 31 dagen en dus 744 uur online gaming plezier.
Januari heeft 31 dagen en voor een bedrag van 5 euro per maand betaal je dus zo’n 16 cent per dag. Ervan uitgaande dat het PlayStation Network ongeveer een halve dag eruit heeft gelegen gisteren, dan heeft dit geintje ervoor gezorgd dat we 8 cent armer zijn geworden. Wat dat betreft dus lang niet genoeg voor een compensatie in de vorm van bijvoorbeeld een gratis game.
Sony heeft echter al wel aangegeven huurperiodes voor films en verlenging van PlayStation Plus aan te bieden. De gratis games die we echter gekregen hebben vanwege de downtime in 2011, die hoef je dit keer niet te verwachten.
Ik hoef geen compensatie, maar een dag verlenging zou netjes zijn. Plus je denkt niet aan de mensen die een film gehuurd hebben of een psnow abbo hebben.
Hooguit een dag verlenging ja. Verder verwacht ik eigenlijk niet wat van PSN. Een ddos-attack kan iedereen overkomen.
Als er zo’n aanval is, en het word gauw opgelost zoals nu dat er de dag erna weer gespeeld kan worden zoals ni het geval is, vind ik dat Sony dit goed heeft opgelost. Tuurlijk gisteren heb ik thuis ook even liggen schelden maar dit is meer naar zo’n hackers groep dan op Sony. Bij lang durig zoals vorige keer dat je een week niet kan spelen vind ik verlenging van ps plus wel op zijn plaats.
Compensation in een dag erbij moet wel zo eerlijk zijn.. Meer willen of verwachten is gewoon gierig zijn en niet reël naar de situatie kijken.
Ik vindt eerlijk gezegt dat sony die dag mag houden en bereken hoeveel zo extra dag aan iedereen zou kosten en die kosten gebruiken om een paar super pro hacker jagers in te huren en die hagendisgasten opsporen en veroordelen..
Sony levert gewoon een service die werkte maar gericht is aangevallen door een groep sukkels.
Wil niet te veel zeuren, maar bij een stroomstoring van 2 dagen vraag je toch ook compensatie?
Misschien kost je dat ook maar 2 à 3 euro (aansluitkosten, huur meter en transportkosten).
Een hele petitie starten gaat idd erg ver, maar berekening zoals hierboven door psx is gemaakt slaat ook nergens op!
Heel tof PSX.. Type een uitgebreide reactie, wil ik deze posten gaat deze niet door omdat ik “te veel reacties plaats”. Beetje raar..
Verder ontopic. Compensatie is terecht. Het is niet de eerste keer dat ze offline zijn geweest. Ze leren blijkbaar niet van hun fouten. Er zijn genoeg maatregelen waarmee je een DDOS kan bestrijden of omzeilen. Het is nooit waterdicht en een DDOS is nooit te voorkomen, maar 10 uur offline is te veel. Het rekensommetje dat je 744 uur online kan spelen per maand is leuk. Maar ik mag blij zijn als ik door de weeks op 2 uur per avond uit kom.
En jullie reactie: “Men verwacht daarom dat het altijd blijft werken, een onrealistische gedachte natuurlijk.” Slaat nergens op. Natuurlijk ga je ervan uit dat deze blijft werken. Daar betaal je toch voor? Als je een auto koopt ga je er toch ook niet vanuit dat deze om de maand naar de garage moet? De kans dat iets 100% blijft werken is klein, maar je mag het zeker wel verwachten. Want daar betaal je voor!
Er komt compensatie. Waarschijnlijk tijd voor tijd, wat wel logisch is bij een dergelijke ‘outage’ die toch langere tijd geduurd heeft. Niet dat het heel veel uitmaakt, 10 uur langer PS Plus, wat voor de meesten toch ’s nachts was…
Alles bij elkaar eigenlijk een non-issue, die hele downtime, tenzij het wekenlang, regelmatig down gaat.
@Redrum83: Dag erbij zou ‘oke’ zijn, want dan krijg je precies terug wat je kwijt bent, maar dan nog; er heerst altijd een risico-factor met online services. DDos is helaas nog altijd moeilijk af te weren en Sony heeft het eigenlijk best snel opgelost.
@62.72.192.xxx:
Logisch dat je dan wel een vergoeding wilt. Denk namelijk aan je ingevroren producten, gekoelde producten, en voor mij persoonlijk ook een aquarium die dan twee dagen niet draait.
Compensatie voor psn die er een dag uit ligt vind ik niet nodig persoonlijk.
PSN svrs worden op dit moment weer aangevallen..
http://map.norsecorp.com/v1/
Lizard squad heeft een half uur geleden op twitter laten weten dat ze weer bezig zijn.
in 33 minuten al bijna 300k aanvallen op de sony servers.
@peyj: want daar betaal je voor? 4 hele euro’s… Ben jij als je aan het werk bent ook 60 minuten per uur volle bak aan het werk?
Drink in het weekend 2 bier minder en je hebt je 4 euro terug.
8cent x 10.000.000 +/- miljoen leden als het er niet meer zijn. Ik zou het wel op mijn rekening willen krijgen hoor ;).
En de daily challenges dan?
Clans die niet online kunnen?
De bibliotheek met al je games die je hebt gekocht maar niet kunt downloaden?
@peyj:
Je hebt duidelijk niet door waar een DDOS voor kan worden gebruikt, en waarom Sony er zo lang mee bezig is. Een DDOS is meestal een afleiding voor gerichte aanvallen.
@AnalogueDream: Tuurlijk wel, maar het komt ook vaak genoeg voor dan een DDOS wordt gebruikt puur om een dienst uit te lucht te halen. Niet zozeer om data te stelen. Ik mag hopen dat PS dat sws van heeft geleerd.. Daarbij blijft het niet onmogelijk om een DDOS moeilijker te maken. Het is niet de eerste en ook zeker niet de laatste DDOS die PSN heeft moeten doorstaan. Maar voor mijn gevoel doet Sony te weinig hier tegen.
Kansloos gezeik vind ik dat altijd. Mensen denken tegenwoordig overal recht op te hebben wanneer een bepaalde dienst het even niet doet. Mooi dat ze de downtime gewoon doortrekken en dat je die tijd alsnog krijgt. Meer moet men niet verwachten.
@peyj: Er zit in alles altijd een faalfactor dus er per definitie vanuit gaan dat iets 100% blijft functioneren is in die zin onrealistisch. Ja, een auto die werkt bij aanschaf ook gewoon goed, maar gaat op ten duur mankementen vertonen.
Dat is met online services anders, omdat die continu een goed onderhoud krijgen. In tegenstelling tot een auto heb je hierbij wel dat er onverwachte problemen kunnen optreden of dat je met een aanval te maken krijgt.
Het is en blijft software en dat is totaal anders dan een auto of andere producten die ook kunnen falen. Als we overigens naar het afgelopen jaar kijken qua downtime van het PSN, dan valt het op zich best mee.
Ik heb 5 dagen Iron Banner gespeeld om rank 5 te worden, maar kon gisteren niet spelen en kreeg dus ook geen loot. Sony moet zijn PSN keer goed voor elkaar hebben met die maintenance / ddos attacks. Vergeleken met XBOX LIVE is het zeer slecht.
Zo’n uitval van psn is ook ideaal voor de clicks, vandaar nog even dit berichtje. Ik had zojuist trouwens 20 minuten geen bereik met mijn mobiele toestel, een boze brief richting de provider inclusief compensatie eisen is in de maak. Overigens is psx sense ook niet up to date. Blijkbaar leeft de redactie nog in 2015, althans volgens de footnote. Misschien even aanpassen naar 2016. Wel zo netjes. Geen dank.
@CloudStrifeNL:
Helemaal mee eens.
Een dag is het echt niet nodig . En ze kunnen er niks tegen doen Xboxlive kan je ook zo plat leggen maar wat een optie is het psn-store niet meer toegankelijk maken via een browser dan is een ddos aanval een stuk minder simpel .
Sony heeft goed en snel gehandeld hier in, ik dacht even ohh nee he daar gaan we weer net als vorig jaar toen het tijden eruit lag, verlenging van je Plus lijkt me een mooie compensatie… gratis games krijgen we toch al elke maand dus
@peyj: De is biks aan te doen de servers worden overbelast waardoor ze niet meer na behoren functioneren . Dus het is dan afwachten wanneer de aanval afgelopen is .
Ja 8 cent per dag, zo lust ik er nog wel een paar lekker makkelijk he? Het hoort gewoon altijd te werken nou als de zoveelste keer.
Is ook niet te vergelijken met 2011.
@84.241.192..xxx: Hoef geen compensatie hiervoor. Gaat namelijk nergens over, het is niet eens een dag offline en zoals je zelf al aangeeft zou dit iedereen overkomen zijn en zal ook meer en meer gebeuren aangezien die @#@$#@ kids geen moer te doen hebben en denken dat ze hackers zijn als ze alleen maar DDOS’sen (iets wat iedereen kan)
Simpel, laat die gene die verantwoordelijk zijn maar de compesatie betalen.
8 cent x aantal plus leden = heel wat uurtjes vakken vullen bij de lokale super 😉
@M4GN3T: i know. Daarom opsporen van die “hackers”.. aangezien het een bedrijf veel schade kan doen.. imago schade ook ofcourse..
Voor de rest vraag ik me af wanneer die gasten compleet uitgeroeid worden… bedoel daarmee hun activiteiten
@84.104.230..xxx: heb je Xbox live? Ik heb Xbox live en dit komt geregeld ook voor bij Xbox live. Dus echt pure onzin/troll/bashen dat je Xbox live erbij moet halen!
als ze een dag verlenging moeten geven voor hoogstens een halve dag “outage” vind ik oneerlijk. bovendien vind ik niet dat het sony’s schuld is dat zij nou steeds de sjaak zijn als de lizard squad weer een erectie nodig heeft en perse moet gaan trollen. als er makkelijk(er) op psn netwerk tegen ddos aanvallen beveiligd kon worden zouden ze dat wel doen. dat geloof ik met heel mijn hart.
@Redrum83: nou van mij hoeven ze niet dood, maar selectieve vinger en kringspier verlamming elke keer als ze in de buurt van een toetsenbord komen lijk me wel leuk.
Kom op zeg 100% beschikbaar, dat is niet realistisch. Veel zakelijke internetlijnen garanderen 99,99% uptime met een SLA waar je met 50 euro per jaar niet aan hoeft te komen. (Nog niet per maand). Sony zit nu nog op 99,86%, voor een particulier abonnement niet verkeerd. (Als ze dit volhouden natuurlijk). Wanneer je internet er uit ligt thuis heb je ook pas recht op compensatie vanaf 12 uur storing.
Ik begrijp wel dat er geen goede bescherming is tegen een ddos aanval.
Wat ik niet begrijp is dat de ps store na 2 jaar “vaak” nog steeds niet werkt op de ps4 🙂 ps3 store was al sick langzaam. Next gen boys!
doe eens 8 ct keer 20miljoen
PlayStation Notwork en compensatie…
Vast een gratis thema ofzo.
@peyj: jij snapt volgens mij niet helemaal wat er achter de schermen gebeurd bij een ddos. En om een online service te vergelijken met een auto slaat helemaal nergens op.
@84.104.230..xxx:
Niemand houd je tegen om geen PSplus abbo. meer te nemen en je geld aan X-box uit te geven, we leven in een vrije markteconomie met genoeg alternatieven voor Playstation.
X-box live, Steam,, mij bevalt Playstation prima, al jaren, heb alles uitgeprobeerd.
Maar ieder zijn ding natuurlijk.
@62.163.132..xxx:
Als Sony nu winst zou maken met een DDos aanval, zou jouw berekening wat zeggen, maar Sony draait verlies met dit soort flauwekul.
@77.249.76.xxx: Leer jij maar eens een hele post lezen 🙂
@84.241.208..xxx: Even vanuit de instellingen “test netwerk” doen, en dan vliegt de store er weer overheen. Vraag me niet waarom, maar dit werkt altijd.
@84.104.230..xxx:
Als je meer dan 5 dagen nodig hebt om rank 5 te halen in IB verdien je geen eens loot. 3 chars in 2 dagen level 5 Zonder veel te spelen, dus of je bent een NOOB of je lult zwaar uit je nek
Ik vind het een nette compensatie van Sony. Had voor mij niet eens gehoeven.
Ze hebben het snel opgelost naar mijn mening.
Ja, niet hopen. Fuck mensen willen alles tegenwoordig. Free games. Lol.