Op de CES 2016, een technologie beurs die plaatsvindt in Las Vegas, staat deze week onder andere PlayStation VR ter discussie. Hoe ziet Sony dit apparaat succesvol te maken? Sony topman Kaz Hirai heeft hier inmiddels al het een en ander over losgelaten tegenover de pers.
Zo is hij louter positief gestemd, inmiddels zijn er ruim 200 ontwikkelaars die zich hebben aangesloten bij het PlayStation VR games segment. Momenteel zijn er meer dan 100 games in ontwikkeling voor het apparaat en met een userbase van 35,9 miljoen (PS4’s) denkt Hirai dat het apparaat, mits het kwaliteit aflevert, een groot succes kan worden.
“I think the fact that we have more than 200 developers signed up to the PlayStation VR programme who are working on probably about 100 or more titles is a testament to the kind of support we’re getting from the content creation community, so I think that it’ll be a great product – it’s coming out later this year,”
De PlayStation VR is ook niet een apparaat wat door Sony enkel aan de PlayStation 4 wordt gelinkt, ook kijken ze naar de mogelijkheden in samenwerking met Sony Pictures Entertainment. Net zoals games worden die nu op een plat scherm aangeboden, maar ook daar willen ze misschien VR gaan implementeren.
Uiteindelijk vindt Hirai dat de PlayStation VR er vooral is om de ervaring van de gamers nog intenser en verfrissender te maken. Het apparaat moet later dit jaar verschijnen.
“later dit jaar….”
WANNEER HOE DUUR.. ??
dat is wat ik wil weten… … morgen kopen graag
Details briefly appeared on the Canadian version of the US retail website – listing the price at hefty $1,125.35 (some £550 converted).
van mij mogen ze hem houden 🙂
@54.175.237..xxx: Nee, is al offline, was een placeholder hoewel van een sony licensed retailer.. maar toch niet goed. release dat stond ook op 31 dec 2016.
Ze blijven erbij dat het de prijs van een nieuw gaming system wordt. De PS3 was bij aanvang 650 eur geloof ik. daarboven gaat het dus nooit worden. maar ik reken op 400~500 voor bril zonder cam en moves.. ik hoop op minder maar na de oculus atom bomb (699 eur) zit sony heel comfortabel in de zetel.. en wordt snel gekroond!.
@54.175.237..xxx: Dit had ik ook gelezen:
Though no official prices have been set for either yet, an Amazon Canada page is circulating showing a $1,125.35 price for PlayStation VR, which translates to just over $800 USD
Ook ik laat het ding liggen.. 300 max voor mij en anders niet.
500-550 is een mooie prijs.
@BosnianBoss:
max 600 is insta buy.. daarboven moet ik twee dagen nadenken … en dan zwicht ik alsnog :/
@74.125.80.xxx: http://attackofthefanboy.com/news/sony-reiterates-first-half-2016-release-playstation-vr-addressing-800-price-listing/
Is dus niet waar..
@coristus: Mja, Forbes… Vind hun een beetje anti-PS laatste tijd…
Het is een nieuwe techniek dat is duur maar zo duur ook weer niet . Ik vind een prijs van 200@300 geschikte . Levert meer games op en verkopen .
@Aenea:
Ik vind hun 1.9 mil report wel behoorlijk pro ps
Dat wordt heel laat dit jaar voor de vr. En de prijs zal rond de €450.- zijn
@217.103.26.xxx:450 is prima. Maar release mag gewoon voor 22 februari.. dan ben ik jarig
er is een probleem wie gaat er 800euro neer legen voor PVR.
ps4 is al veel geld voor mensen laat staat 60 euro voor 1 game.
zo mogen eerst psn plus beter maken en dan voor al online gedeelte goed beter gaan maken zo dat we geen shit meer hebben online.
met vriendelijke groet stoney038
@5.132.48..xxx:
Ik denk dat Kaz hirai met deze tweet duidelijk maakt dat het zeker niet meer dan 599 gaat worden hahaha:
https://mobile.twitter.com/KazHiraiCEO/status/684769410511466496
@coristus: Dat de oculus zo duur wordt en dus slecht gaat verkopen, is ook slecht nieuws voor Playstation. Een kleinere install base op de pc is geen motivatie voor 3rd party/multi platform ontwikkelaars om vr games te maken.
@Bobby Peru:
true. maar pc’s zullen met 1 a 2 jaar betaalbaar worden.. en de oculus ook dalen in prijs. De eerste batch is uitverkocht. je kan nu pas in juni krijgen. dus zo stom is de keuze voor de prijs van een oculus niet. En laat het “pc master race” maar lekker veel lappen voor hun premium stuff.
@Bobby Peru: Je kunt het ook omdraaien: als Sony de PS VR een stuk goedkoper gaat aanbieden dan de Oculus, dan kan er een grote userbase ontstaan op de PS4 wat vervolgens de weg vrij gaat maken voor VR. Hiervan kan Oculus/Rift op termijn juist van profiteren 🙂
@coristus: 700 euro ? krijg je daar ook nog een auto en een nuru massage bij ?????!!!!!!!!!! maar effe serieus. denken de mensen hier dat dat ding uberhaupt verkocht gaat worden aan andere mensen dan lets players voor die prijs ? en denken jullie dat er meer dan alleen indie achtige games opkomen ? ik bedoel, komen er echte blockbusters op ?
@Peter01:
Rigs, EvE valkyrie, GT Sport, Driveclub, Tekken 7, Until Dawn, project cars zou zomaar kunnen. FF XIV lijkt ook te komen. voor mij al genoeg redenen om het aan te schaffen. 700 euro is de oculus. en als je even de tweet leest van Hirai, dan zie je dat ie de 599 dollar van de rift TE VEEL vind. En dan durf te zeggen dat de VR zeker NIET over de 599 dollar gaat kosten. Ik denk echt 450 hier. En dat vind ik prima. Hoewel goedkoper leuker zou zijn
@coristus: gaan pc’s goedkoper worden ? want ik wil graag een echte monsterbak hier neerzetten.
@Peter01:
de vereiste pc voor de rift zal in verhouding goedkoper worden. nu zitten die op de 1000 ~ 1300 of zo. Dat zal met 1 a 2 jaar 700 zijn. dat is waar ik op doelde. Natuurlijk heb je dan een “verouderde” ervaring.
Maar goed, dat is waarom ik voor gamen ben overgestapt op console 🙂
@coristus: maar et is toch niet een nieuwe console ? het is gewoon een erg luxe uitbreiding van wat er al is. ik wil et dolgraag, maar de prijs, en dat ik al mijn hele leven geleerd heb dat je niet te dicht tegen je scherm moet zitten houden mij tegen dat ding te halen. ik weet dat die vr shit je ogen niet vernaggelen, maar hoe ? hoe doen ze dat ?
@coristus: idd man. pc gamers roepen wel master race enzo. maar wij zijn voor minder dan de helft klaar!!!!. en dan kunnen we op ze hoogst geen rts games kopen. nou poeh. die rts games van tegenwoordig gaan veel te snel. ik ben rts fan. maar bij starcraft 2 bijv. moet je teveel shit doen als; werkers bouwen, gebouwen bouwen, gebouwen uitbreiden, research doen troepen bevelen geven etc. en dan ook nog veel in de gaten houden als aanvallen, troepenbewegingen en je huidige resources in de gaten houden en al een verhuizing van die resource collection plannen etc. etc. ik heb het gevoel dat starcraft 2 gemaakt is voor mensen die die franchise al spelen vanaf dag 1. en hoe zit het met de autisten (zoals ik) die niet altijd even snel kunnen nadenken ? hoe zit het met de mensen die casual willen spelen zonder de game op easy te zetten ?
sorry, dat moest ik even kwijt lol.
@Peter01: Onzin. dat niet te dicht op je scherm zitten komt uit de tijd van Cathode Ray Technology? (CRT) schermen. Daar kwam daadwerkelijk straling af. De Fosfor laag hield het _meeste_ tegen en zette dat om in beelden. De huidige technologie zijn gewoon lampjes… heeel heeel kleine lampjes. En naar een scherm kijken maakt je ogen niet slechter of lui. Als je wilt kan ik wel wat papers vinden die dit bevestigen. En ja hardcore gamers zullen even moeten wachten op echte content.. maar f.ck it. Ik wacht hier al 25 jaar op.
Ja dit is een HEEL luxe uitbreiding van je console. Maar ik denk dat veel mensen niet snappen hoe ongelovelijk veel anders dit het gamen gaat maken. Dit is niet als een 3d tv. Je kunt niet “wegkijken” van je scherm.. als iets op je afvliegt.. en je kijkt weg.. dan zie je het nog langsvliegen. Ik heb zelf de rift een paar keer op gehad en … zelfs met supersimpele demos is het al gewoon entertaining.
Dit wordt een “disruptive technology” dwz.. iets dat de boel op zijn kop zet. Facebook heeft niet voor niets oculus gekocht voor 2 miljard en de beste programmeur op aarde gestrikt. (Mc Carmack, de man aan wie we 3d FPS danken.. ja dus ook COD).
@Peter01: IDD< starcraft 2 480 apm??? really… wtf. dudes
@coristus: die papers wil ik wel lezen ja. niet dat ik je niet geloof ofzo. maar als je je hele leven al iets leert, is dat niet in drie seconden afgeleerd. en dat van starcraft is echt niet leuk meer. ik heb legacy of the void en ik kan niet meer verder komen.
@Peter01:
Stuur even een PB met je mail dan stuur ik de pdf’s. de ene is redelijk eenvoudig. De andere is heel technisch maar omvat erg veel onderzoek. Gaan beiden over de “gevaren” van VR. Die dus wel mee vallen ;). Is in het engels en erg wetenschappelijk.
@coristus: stuur alleen die simpele maar aub.
@coristus: even de feiten. Momenteel gebruiken we TFT LCD met led backlight. Dit zijn geen kleine lampjes maar transistoren die crystallen draaien als er stroom in kkmt. De backligt heeft een aantal lampjes erin maar meestal maar een rand en gebruikt dan een goede diffuser om een evenredige lichtopbrengst te krijgen. De TFT(LCD) houd gemideld 90 an 95 % licht tegen en de TFT geeft weldegelijk straling af, daarom doet men vaak moeilijk omdat EMC lastig is. Ik kan je vertellen dat alleen OLED kleine lampjes zijn, alleen die hebben (vooral blauw) een hele korte levensduur ten opzichte van andere technieken. En next to that is nog steeds de oude chatode monitor beter dan de huidige technieken. De refresh was/is beter en dus rustiger/beter voor je ogen en doordat tegenwoordig je LED backlight gebruikt die nooit echt wit zijn (blauwe LED met fosfor) is het nog steeds niet goed voor je ogen.
@81.206.5.xxx:
En de VR is OLED.. tadaa kleine lampjes. En ja EMR (electro magnetic radiation/straling)… vooral zichtbaar licht(==EMR)
En nee. zo werkt dat niet met lcd ten opzichte van CRT. crt heeft strobe effect waarvan vermoed wordt dat het schadelijk kan zijn. ik heb geen eenduidig onderzoek gezien dat dit daadwerkelijk langetermijn schade geeft. Wel sneller vermoeidheid en kans op epileptische aanvallen. Maar een lcd heeft heel hoog frequent licht erachter, en er is dus geen echte gate (licht uit) situatie. Dit is ook waardoor er ghosting is (te langzaam veranderen van state van de lcd).
ps: TFT-LCD is niets meer dan een dunne laag (film) die onder spanning van state kan veranderen om verschillende kleuren door te laten) .. Zeg maar een bewegende DIA. (je weet wel, van zo’n projector) . de lcd laag zelf geeft geen enkele straling van zichzelf. De straling komt van een koude cathode (TL buisjes) of leds (LED TV) die erachter zitten en licht geven (juist lampjes).
@coristus: weer even feiten bjj elkaar zetten. Carmack is een van de oprichters en investeerders. Toen zijn werkgever moeilijk deed omdat hij steeds meer werk voor oculus deed is hij opgestapt. Ze hadden geldschieters nodib en facebook was de gene die het meeste bood. Ondanks dat Carmack altijd voor privacy was hebben ze met Faceboom dit nu opgegeven. Eerst kickstarter zijn en geld prive krijgen en dan zeggen niet voor grote bedrijven te willen zwichten etc en dan deal met facebook maken. Voor mij geen rift! Heb in het begin mogen proberen, maar ik ben ook betrokken geweest bij testen van andere VR en moet zeggen dat Rift echt niet de beste is. Uit ervaring is sony beter en het ziet er naar uit.(iedergeval met de proto’s dat zelfs Samsung zijn VR beter gaat worden dan Rift). Trouwens ik hoop dat er binnenkort een nieuwe techniek voor schermen komt, want het zit me erg tegen dat de huidige VRnallemaal OLED gebruiken. Die techniek is zwaar overrated. Veel te overstuurde kleuren (niet echt dus) en levensduur is dramatisch. (Blauw is door truukjes net aan 1500 uur en de andere kleuren minstens 5000 meer, dus na een aantal jaar mooi kleurverschil met toen je de bril net had gekregen, ook is het niet branduren zoals bij een TFT met backlight maar gewoon een houdbaarheids datum. Dit door heg beroerde process van productie, waarbij er altijd heel even vocht/lucht bij het organische led materiaal kan komen waardoor het degradeerd ookal gebrukk je het scherm niet) nog een nadeel van de OLED’s (al is het nu een stuk beter dan 5 jaar geleden): om de refreshrate hoog te houden kunnen ze de pixels bij zwart niet helemaal uitzetten(anders zouden ze trager zijn dan huidige TFT) en gebruiken ze dus als het scherm aanstaat grijzig (en omdat elke pixel eigen tolerantie heeft niet g
Allemaal evenredig grijs/zwart)waardoor je in donkere omgevingen ook vaak soort kringen in je scherm krijgt of soms strepen. Ga maar een met PS vita in het pikkie donker spelen en dan beelden waar zwart hoort te zijn of met je galaxy S(alle versies met Oled). En omdat je in het eerdere item had over straljng, OLED heeft hogere straling dan TFT + Backlight en is daarmee zeker wel weer slechter voor je ogen.
@coristus: nope de transistoren (waar de eerste T voorstaat) geven zeker wel straling. Niet zo hoog als je vroeger meg cathode buizen hac maar nogsteeds straling. Daarkom was het ook dbij het begin dramatisch om een pcap touch bij TFT te gebruiken want die gaf zoveel storing op het touchscreen. Dat gebeurde niet bij de passieve LCD’s want die gebruiken geen transistoren en geven dus alleen storing door de backlight die gebruikt werd/wordt. Je hebt gelijk dat TFT, OLED etc niet zo snel is als de oudewetse techniek. Ghosting is voor TFT een probleem (al valt het tegenwoordig minder op) doordat de crystallen nooit mega snel zijn en soms nog aan heg terugdraaien zijn maar voir het plaatje al zwart had moeten zijn. Bij OLED heb je het probleem van inbranden. Bij TFT heb je dit ook een beetje maar kun je door nieuwe beelden erop te zetten het weer weg krijgen, bij OLED dus niet!(is monenteel op het niveau dat plasma had 10 jaar geleden.
@81.206.5.xxx:
Die straling van de transistoren is op 1 cm al verwaarloosbaar. of jij moet ergens een paper kunnen aanwijzen waar anders staat. dan ga ik die meteen downloaden en lezen 😀
edit: bij oled is de ghosting geen prob. de response time is <1ms 0 ghosting (verwaarloosbaar)
edit2: Thin Film Transistor Liquid Crystal Display … tweede T 😉
@81.206.5.xxx:
Klopt heb toevallig gisteren een paper over oled degredation gelezen 😉
maar die straling is echt niet zo’n probleem. Sterker, die straling is nodig (zichtbaar licht) Ik weet niet wat voor straling je anders bedoelt. Echt. ik heb best een paar papers gelezen erover. maar er zijn geen blijvende effecten gevonden. Als je betere (medische) papers weet voor me, graag
@81.206.5.xxx:
Als nieuwe techniek zou evt direct low power laser projection op het netvlies een optie zijn. Maar dat staat nog in de kinderschoenen
@81.206.5.xxx:
En mcCarmack is zeker geen founder van oculus.