De laatste tijd verschijnen er steeds meer open-wereld games op de markt en als alles volgens planning verloopt, zullen er dit jaar nog enkele bijkomen, waaronder Horizon: Zero Dawn van Guerrilla games. Het creëren en interessant houden van een open-wereld is echter niet de makkelijkste taak en dus vroeg de studio om hulp bij een concullega die wel wat van open-werelden af weet.

In samenwerking met CD Projekt Red, de ontwikkelaar van het tot Game of the Year uitgeroepen The Witcher 3: Wild Hunt, willen ze het beste resultaat verkrijgen voor hun eerste game met open-wereld. De belangrijkste elementen hierbij zijn niet hoe groot de map bijvoorbeeld in zijn totaliteit is, maar hoe de map gevuld en ingedeeld is en wat je er allemaal kunt doen. Volgens Guerrilla’s Mark Norris moet je meer naar de inhoud kijken, dan naar de grootte.

“I think it’s always interesting when we talk about an open world, [many] wonder how big the map is. I think one of the things you should ask is how dense the population of that map is, what activities will be [like] or if it will [be] a map where you [have to] run where there is absolutely nothing,”

“We are really seeing the quality of the content that will be on the map, the number of secondary missions, how we want to shape the main story over the world map and feel full. We do not have a size that we can give, but I can say that we have done an analysis of other games and I think we have achieved something that will be good for Horizon.”

Horizon: Zero Dawn ziet er natuurlijk al erg goed uit, maar we zijn benieuwd wat Guerrilla nog meer in petto heeft om te voldoen aan de eisen voor een goede open-wereld game. De game staat gepland voor een release ergens in 2016, maar een exacte releasedatum is nog niet bekend.