Review: Plantronics Gamecom P80 – Plantronics bracht eind vorig jaar twee headsets uit die gebruikt kunnen worden op de PlayStation 4. Dit was de Plantronics RIG 500HS en de Plantronics Gamecom P80. Nadat we eerder al de RIG 500HS hebben besproken, is het nu de beurt aan de Gamecom P80. De Gamecom P80 is een draadloze headset die uitstekend functioneert in combinatie met de PlayStation 4, maar die tevens ook op andere apparaten te gebruiken is.

Design en draadloos

De headset is van een relatief simpel design voorzien. Zo bestaat het uit één geheel – in tegenstelling tot de RIG 500HS – aangezien alles in de headset zit ingebouwd. Dat betekent dat de besturing verwerkt zit aan de buitenkant van de linkeroorschelp. Met deze besturing kun je het volume regelen en tevens een volgend nummer kiezen of pauzeren, mocht je muziek luisteren. De microfoon voor chatgesprekken zit tevens in een vaste beugel ingebouwd, welke je naar beneden kan halen als je wilt chatten en weer omhoog kunt duwen als je klaar bent.

Het is een relatief compacte headset en qua design is het op zich prima, aangezien alles binnen handbereik is. Je hoeft ook niet te klooien met kabels, omdat het werkt via een USB Bluetooth ontvanger, welke je in de PlayStation 4, maar ook een PC of laptop kunt steken. Na het pairen heb je direct verbinding en dit werkt altijd, ongeacht waar je de headset op aansluit (apparaat). Tot zover kunnen we niet veel anders zeggen dan dat het een goed stukje hardware is, maar als we wat kritischer naar het design gaan kijken, valt er toch wat aan te merken op de headset zelf.

Zere oren

De besturing en de handig ‘opbergbare’ microfoon zijn beiden uitstekend te noemen, maar wel zal het in het begin zeker even wennen zijn met deze headset. Het klemt namelijk een beetje, maar dat komt vooral omdat het door gebruik flexibeler moet worden. Dat is nog te overkomen, maar wat een toch wat onhandig design dingetje is, is dat de oorschelpen niet rond of ovaal, maar vierkant zijn. Doordat de headset klemt en na veel gebruik alsnog enige klemming moet hebben om niet van je hoofd te vallen, gaat de vierkante vorm van de oorschelpen op een gegeven moment zeer aan je oren doen.

Dat men niet gewoon voor ronde oorschelpen heeft gekozen, is wat vreemd, want dat is toch net wat comfortabeler Daarnaast is de hoofdbeugel uitschuifbaar, om deze zo passend te maken voor je hoofd, maar het is allemaal van plastic en door het toch wat fragiele design neemt de kans toe dat bij een flinke stoot of harde val de beugel breekt en dan is het over en uit. Natuurlijk is dat een kwestie van voorzichtig met je spullen omgaan en dus wat je zelf in de hand hebt. Dat neemt niet weg dat het ietwat te goedkoop aanvoelt, maar daar is de prijs dan ook naar.

Geluidskwaliteit

De headset biedt een stereo geluidskwaliteit en bij het spelen van games is dat behoorlijk goed te noemen. De headset vertoont net wat meer diepgang in het geluid dan als je speelt met TV geluid en dat zorgt in het geval van games voor een betere en mooiere ervaring. De geluidskwaliteit is in dat opzicht dan ook uitstekend te noemen en hetzelfde geldt voor het chatten. Door de microfoon naar voren te bewegen, wordt deze automatisch geactiveerd en als je deze weer terug duwt, heb je er A) geen last van en B) de chatfunctionaliteit wordt automatisch gedempt en dat is toch wel erg handig.

Daar komt nog het stukje draadloos bij, wat uitstekend functioneert tot zeker een meter of tien. Wel hebben we sporadisch gehad dat het geluid even ging haperen op een afstand van minder dan vijf meter. Dit kwam echter te weinig voor om echt te storen. Een nadeel met betrekking tot het geluid is dat je niet op de headset het volume van de chat of de audio apart van elkaar in kan stellen. Je zult dus in de game het volume zachter moeten zetten als je een beetje fatsoenlijk wilt kunnen chatten en dat is toch wat onhandig. Dat is geen heel groot probleem, maar wel iets wat efficiënter ingericht had kunnen worden.

De Plantronics Gamecom P80 is een leuk instapmodel en het belangrijkste voordeel dat deze headset heeft is dat het draadloos is. Met een USB-stick verbind je de hele handel en dat is het, want verder heb je geen geklooi met draden, tenzij je de headset moet opladen (tevens via USB). De draadloze headset is met een prijskaartje van €69.99 niet al te duur geprijsd en dat maakt het als instapmodel absoluut interessant. Hou er alleen wel rekening mee dat het design – en dan met name de hoofdbeugel – toch wat goedkoop en fragiel aanvoelt. Ook de vierkante oorschelpen zijn wat minder comfortabel. Buiten dat is het een prima headset die je in al je basisbehoeften kan voorzien.