Review: Sébastien Loeb Rally Evo – Ontwikkelaar Milestone heeft met de WRC serie altijd matige tot redelijke games afgeleverd. Vorig jaar lieten ze de ontwikkeling van WRC 5 aan een andere studio over, want zelf richtten ze zich namelijk op een compleet nieuwe rallygame: Sébastien Loeb Rally Evo. Zoals de naam al doet vermoeden is deze game gemaakt rondom Sébastien Loeb. De Fransman is in de rallysport inmiddels uitgegroeid tot een legende en dus is het te hopen dat de game zijn naam eer aandoet.

Dit is echt rally

Als je het mij vraagt staat of valt het succes van een rallygame vooral met de gameplay en gelukkig is dat juist één van de sterkere punten van Sébastien Loeb Rally Evo. Wanneer je de game voor het eerst speelt zal je deze gedachte waarschijnlijk niet hebben; de auto’s lijken amper in bedwang te houden en in de eerste paar kilometers die je aflegt zal je regelmatig van de baan raken. Laat deze hoge moeilijkheidsgraad je echter niet afschrikken, want naarmate je de game langer speelt zal het echt beter gaan. Je moet in Sébastien Loeb Rally Evo echt goed leren rijden, maar wanneer je het kunstje eenmaal een beetje onder de knie hebt is het genieten.

De gameplay is namelijk van zeer hoog niveau en erg realistisch te noemen. Het gevoel van snelheid is zeer aanwezig en een klein stuurfoutje kan er, net als in de echte sport, voor zorgen dat je een podiumplek kan vergeten. Als je toch een mooi resultaat neerzet is de voldoening des te groter. Gelukkig kan je het jezelf zo moeilijk (of makkelijk) maken als je wilt. Naast het niveau van de tegenstanders zijn er allemaal hulpmiddelen bij bijvoorbeeld het sturen en remmen die je aan of uit kan zetten. Ook kan je de tijd eventueel terugspoelen wanneer je crasht.

Daarnaast kan je in je eigen hoofdkwartier zoveel oefenen als je wil. Je hebt daar je eigen locatie waar je op asfalt en grind kan oefenen. Over de verschillende ondergronden gesproken, ook deze zijn geweldig uitgevoerd als het om gameplay gaat. Auto’s reageren heel anders op nat asfalt dan op droog asfalt en hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor grind en sneeuw. Elke ondergrond vereist een andere rijstijl en ook dit is iets waar je gewoon flink mee moet oefenen, maar het maakt de game wel uitermate vermakelijk.

De wereld rond

Je zult in Sébastien Loeb Rally Evo overigens veel van deze uiteenlopende ondergronden tegenkomen, want de game bevat locaties verspreid over de hele wereld. Van de besneeuwde bossen in Zweden tot aan de smalle bergwegen in Italië; het aanbod aan locaties en tracks is zeer divers. In totaal zijn er ruim zestig stages voor de reguliere rally races en je zult hier dan ook niet snel op uitgekeken raken. Veel locaties zijn ook erg natuurgetrouw vormgegeven, hoewel de grafische kwaliteit toch enigszins tegenvalt.

De algehele kwaliteit van de graphics is verre van lelijk, maar het is allemaal niet zo indrukwekkend. Zo ziet het publiek er bijvoorbeeld erg beroerd uit. Wanneer je echter een race in de nacht speelt en zulk soort zaken minder opvallen, kan de game toch nog wel degelijk wat mooie plaatjes op je scherm toveren. De auto’s zelf zien er dan wel weer echt goed uit, maar zodra je het camerastandpunt verandert naar de cockpit, oogt alles erg kaal en dat is toch jammer voor een game die alleen op de huidige generatie consoles uitkomt.

Vervelen hoeft niet

Dat het met de gameplay wel snor zit heb ik inmiddels wel duidelijk gemaakt, maar wat valt er eigenlijk allemaal te doen in Sébastien Loeb Rally Evo? Kort gezegd: behoorlijk veel. Dan nu het uitgebreide antwoord. Voor het grootste gedeelte draait de game om de rally wedstrijden zoals we die al lang kennen. Dit betekent dus van punt A naar punt B in een zo kort mogelijke tijd. Je kunt losse stages spelen, maar ook één of meerdere rallydagen. Wanneer je voor deze laatste optie kiest krijg je per rallydag twee stages achter elkaar voor je kiezen. Voordat je dan aan de volgende dag begint kan je schade aan je auto laten repareren.

Sébastien Loeb Rally Evo bevat namelijk een degelijk schademodel. Wanneer je veel botst zal je wagen er natuurlijk niet mooier op worden, maar je kunt er ook flink last van krijgen bij het rijden. Denk bijvoorbeeld aan problemen met je remmen of een flinke afwijking van je auto. Na elke rallydag krijg je een overzicht met de schade aan de verschillende onderdelen van je auto. Aan jou de keuze welke onderdelen je wilt laten repareren, aangezien je een bepaalde reparatietijd hebt die je kan besteden en je vaak niet genoeg tijd hebt om alles te laten repareren.

Naast de standaard rally is er ook nog rallycross en hoewel deze modus niet echt veel met de serieuze rallysport te maken heeft, is het wel ontzettend leuk om te spelen. In essentie is rallycross gewoon een race van meerdere rondjes over een circuit, waar zes auto’s tegelijk aan deelnemen. Je moet er alleen op letten dat je in één van je rondjes een zogeheten ‘Joker Lap’ aflegt. In je Joker Lap moet je een alternatief stukje baan nemen, welke langer en vooral ook lastiger is. Rallycross vond ik echt een verrassend vermakelijke modus. Het is daarom ook jammer dat er slechts vijf circuits voor deze modus in de game aanwezig zijn.

De meeste tijd zal je waarschijnlijk in de carrièremodus steken. Hier begin je als rookie en door goede resultaten neer te zetten verdien je punten voor de wereldranglijst. Het uiteindelijke doel is natuurlijk om bovenaan de wereldranglijst te komen. De carrièremodus is opgebouwd uit verschillende categorieën die elk om een verschillende soort auto draaien. Als rookie begin je natuurlijk in de laagste klasse waar je in kleine, simpele wagens rijdt.

Door goed te racen verdien je credits en deze heb je nodig om nieuwe auto’s aan te schaffen. Uit de carrièremodus blijkt ook hoe groot het aanbod aan auto’s is, zo kom je namelijk op een bepaald moment in een categorie terecht waar met hele oude rallywagens wordt gereden. Alle bekende merken zijn present en het moet ook gezegd worden dat alle auto’s daadwerkelijk erg anders aanvoelen, iets dat ook positief is. De modus biedt letterlijk tientallen events en houdt je echt voor een lange tijd zoet.

Als laatste is er nog de ‘Sébastien Loeb Experience’. In deze modus kan je de prachtige carrière van Sébastien Loeb zelf herbeleven. Je rijdt de races die hem tot een legende hebben gemaakt en je doet dit ook in de auto’s die hij daarvoor gebruikte. Best een toffe modus omdat je zo toch een aardig idee krijgt van hoe zijn loopbaan als rally coureur eruitzag. Als kers op de taart krijg je er nog de Pikes Peak Hillclimb bij. Deze wedstrijd speelt zich op een berg in de Rocky Mountains af en Sébastien Loeb heeft hier het huidige record van in handen. Het is het zeker waard om dit evenement eens te spelen, want op een paar kilometer hoogte zijn mooie uitzichten gegarandeerd.

Kleine kanttekeningen

Hoewel ik behoorlijk positief ben over Sébastien Loeb Rally Evo, zijn er toch nog een paar noemenswaardige ergernissen. Zo kunnen de laadtijden, en dan met name die van de rallycross races, soms behoorlijk lang zijn. Verder liep de game bij mij een keer vast en krijg je soms nog te maken met vreemde bugs en glitches. Wanneer je bijvoorbeeld met een relatief lage snelheid ergens tegenaan botst, wil het wel eens voorkomen dat je auto de lucht in vliegt alsof je er met topsnelheid op af reed. Deze momenten zijn wel vrij zeldzaam en vormen dus geen groot struikelblok. Wat verder soms voor wat irritatie kan zorgen is dat de aanwijzingen die je bijrijder over het parcours geeft niet altijd lekker lopen. Je krijgt zowel visuele aanwijzingen als gesproken hints, maar deze lopen lang niet altijd gelijk en komen soms ook te vroeg of te laat.

Met Sébastien Loeb Rally Evo heeft Milestone de beste rallygame in jaren afgeleverd. Het is echt even inkomen, maar als je de gameplay een beetje onder de knie krijgt is de game een waar genot om te spelen. De vele locaties en het grote aanbod aan auto’s zorgen voor de nodige variatie. Verder bevat de game genoeg content om je uren zoet te houden en de verschillende modi zijn vrij divers. Het is alleen jammer dat er weinig stages zijn voor rallycross, mijn persoonlijke favoriet. Grafisch is het allemaal niet bijster indrukwekkend en de ietwat lange laadtijden en bugs kunnen voor wat irritatie zorgen. Deze punten wegen echter niet op tegen al het moois wat de game te bieden heeft. Nu is het aan Codemasters om later dit jaar met DiRT Rally een nog betere game af te leveren, maar Sébastien Loeb Rally Evo heeft de lat in ieder geval hoog gelegd.

• Ijzersterke gameplay die erg realistisch is
  • Het gevoel van snelheid
  • Diverse locaties zijn goed uitgewerkt