Review: Baseball Riot – Ontwikkelaar 10Tons bracht ons enige tijd geleden het vermakelijke Tennis in the Face. Wij beoordeelden de game destijds met een keurige 6,5. Het wachten was op een opvolger en met Baseball Riot is die nu verschenen. Het principe is eigenlijk exact hetzelfde, alleen sla je nu niet met een racket en een bal, maar met een knuppel en een bal. Of dit weer net zoveel lol en vermaak biedt als zijn voorganger, kun je hieronder teruglezen in de review van Baseball Riot.

Zeer verslavend energiedrankje

Je hebt in de game de controle over de honkballer Gabe Carpaccio. Hij raakte geblesseerd in aanloop naar een nieuw honkbalseizoen en kwam niet meer in aanmerking voor een plekje bij de selectie van zijn favoriete team. Misschien maar goed ook, want zijn teamgenoten slepen ondertussen allemaal grote contracten binnen bij Explods, een producent en leverancier van een energiedrankje. Dit drankje is echter zeer verslavend, met als gevolg dat zijn teamgenoten zeer gewelddadig worden. Tijd om kwaad naar erger te bedaren en er met je knuppel een stokje voor te steken.

Dit doe je door in de kleurrijke levels met je personage te richten en vervolgens de ballen af te vuren op je tegenstanders. Het richten gaat, zoals we in Tennis in the Face al eerder zagen, door middel van een lijn die je kan bewegen in hoogte en breedte, om vervolgens met een simpele druk op de knop voor de nodige chaos te zorgen. Zorg er ook voor dat je in elk level zoveel mogelijk sterren verzameld, want deze heb je later zeker nodig. Dat is in feite de gameplay van Baseball Riot, niet erg diepgaand dus.

Angry Birds en biljarten

Zie deze game een beetje als een kruising tussen Angry Birds en biljarten, waarbij je vaak van de omgeving gebruik moet maken om de ballen te laten kaatsen via muren of daarvoor bestemde obstakels. De ruim honderd levels zijn verdeeld over acht delen van Amerika, elk met een eigen moeilijkheidsgraad en verschillende tegenstanders. Je begint heel simpel en met het grootste gemak doorloop je de eerste levels. In het begin staan je vijanden als standbeelden stil in een level, maar gaandeweg loop je tegen veel meer hindernissen aan.

Hierdoor zal de uitdaging toenemen, want zo is er na verloop van tijd een catcher die jouw ballen opvangt, zodat je weer opnieuw moet beginnen. Ook zijn er momenten waarop je glas kapot moet slaan, waardoor de snelheid van de bal flink verminderd. Een bijkomende uitdaging is nog dat vijanden raken met een headshot voor veel meer punten zorgt, waardoor je nog meer secuur te werk moet gaan. Het is dan ook een hele kluif om alledrie de sterren te verzamelen en daar komt nou juist de ergernis naar boven. De game is namelijk heel erg gebouwd op trial & error, want ondanks de verschillende uitdagingen is het uiteindelijk alleen maar meer van hetzelfde.

Zonder geluk, geen stap verder

Eén van de meest frustrerende zaken in de game is dat je heel erg aangewezen bent op een flinke dosis geluk en uithoudingsvermogen. Sommige levels zijn namelijk simpelweg vervelend om te spelen, omdat de obstakels te complex zijn neergezet en waarbij geluk meer succes biedt dan secuur te werk gaan. Uitdaging in een game is nooit verkeerd, maar als dat af gaat hangen van geluk zal dat de gameplay tegen gaan staan en dat is eigenlijk best wel zonde. Daar komt automatisch het stukje trial & error om de hoek kijken, want geregeld zal je keer op keer hetzelfde moeten doen om maar net die ene ster te verzamelen. Als je dan geluk hebt en de bal net even wat anders gaat, dan is dat natuurlijk fijn. Als dat echter op dezelfde manier ingezet is als de keer daarvoor, dan ga je toch een beetje vraagtekens bij de gameplay zetten.

Daarbij komt nog dat Baseball Riot helaas niet erg lang boeiend weet te blijven. Een handvol levels per keer en je bent er wel weer klaar mee. Het is bovendien aan alles te merken dat de game oorspronkelijk voor mobiele platformen bedoeld was en niet voor een console als de PlayStation 4. Zo is de game qua gameplay vrij oppervlakkig en ontbreekt het aan enige diepgang. Daarnaast is het audiovisueel nogal simplistisch en allesbehalve vergelijkbaar met andere kleinere games die in de PlayStation Store verschijnen.

De levels zijn kleurrijk en het is soms flink puzzelen om alles in een level te verzamelen en vrij te spelen. Gaandeweg worden de levels wel stukken moeilijker door de toevoeging van andere vijanden en obstakels. Uitdaging is altijd goed, maar op een gegeven moment loop je tegen het gegeven aan dat sommige levels niet uitspeelbaar zijn zonder een flinke dosis geluk. Dat kan knap frustrerend zijn en daarbij valt het geheel nogal snel in herhaling. Ook grafisch is het niet echt optimaal, maar dat komt vooral omdat de game van origine een titel voor mobiele platformen was. Het is niet per definitie een ramp, want als tussendoortje kan het er prima mee door voor even een half uurtje plezier, maar weet dat je nooit diep onder de indruk zal raken.

• Leuk tussendoortje
  • Opbouwende uitdaging

• Valt snel in herhaling