Gespeeld: Mighty No. 9 – Platformgames waren decennia terug een vaste stek op console. Je rende van links naar rechts door een level en daarbij moest je flinke uitdagingen overwinnen. Met de komst van steeds geavanceerdere technieken is de ontwikkeling van games breder gegaan. Zo breed dat een klassieke platformer eigenlijk al vrij snel opvalt en dat het ook veel lof vanuit de hardcore community krijgt. Een titel die in zo’n straatje past is Mighty No. 9, welke gemaakt wordt door onder andere Keiji Inafune, de man achter Mega Man.

Enorm Kickstarter succes

Om de game realiteit te maken, werd er een Kickstarter financiering gestart die in no-time werd behaald. Sterker nog, het aanvankelijke bedrag dat men nodig had werd met miljoenen overschreden en dat is een belangrijk moment geweest. In de eerste plaats omdat er velen snakken naar games van het kaliber Mega Man en in de tweede plaats omdat dit Inafune en zijn team veel meer mogelijkheden heeft gegeven. Dat brengt straks in de lente van dit jaar een game voort die meer content en diepgang bevat dan oorspronkelijk gepland werd. Dit allemaal dankzij backers op Kickstarter die er ook wel heil in zagen.

Tot zover de korte geschiedenisles, want wat is het nu en wat kunnen we er van verwachten? Vorig jaar op de E3 maakten we voor het eerst kennis met de game en toen zagen we al dat dit weleens een topper zou kunnen worden. Onze uitgebreide speelsessie van onlangs bevestigde dat eens te meer en tevens kregen we veel meer van de game te zien. Ja, het is een game van het kaliber Mega Man en nee, het is geen gemakkelijke kloon. Men heeft een verhaal in de game verwerkt dat de rode draad zal zijn voor de missies ofwel levels die je aandoet. Daarnaast is Beck, het hoofdpersonage, uniek in zijn soort, want hij kan speciale aanvallen absorberen, maar daar zo meer over…

Beck en de anderen

Je speelt in Mighty No. 9 met Beck en hij is de negende in een reeks van machtigen. Deze machtigen hebben allemaal zo hun eigen specialiteiten, maar de situatie is nu dat deze zijn getroffen door een virus. Bijgevolg zijn de schadelijk voor de omgeving en daarom zal Beck het op moeten nemen tegen deze andere acht voorgangers. Dat brengt een reeks van levels voort waarin je van links naar rechts wandelt, vijanden verslaat en eindbazen treft. Dat laatste is interessant, want deze eindbazen zijn in feite de geïnfecteerde machtigen die van hun teistering ontdaan moeten worden. Dat betekent een gevecht en doordat Beck de mogelijkheid heeft om krachten te absorberen, zul je gaandeweg steeds meer aanvalsmogelijkheden krijgen.

Iedere Mighty heeft namelijk zo zijn of haar eigen kracht en die van Beck is het absorberen hiervan. Gaandeweg in de game zal je dus steeds meer krachten verzamelen tot je op een gegeven moment zelfs acht bijzondere krachten hebt. Dit varieert van elektrocuteren tot rondzwaaien als een ninja, en van het afvuren van doelzoekende raketten tot het bevriezen van vijanden. Met al deze aanvallen kom je natuurlijk een heel eind, maar de kunst is natuurlijk om deze eerst te verzamelen en dat zal niet zonder slag of stoot gaan. Het is namelijk een vrij uitdagende game die werkt volgens een levensysteem. Word je gedood of val je in een afgrond? Dan ben je een leven kwijt en begin je opnieuw vanaf het begin of een checkpoint. Zijn al je levens op, dan is het direct game over.

Game komt je tegemoet

Dat klinkt vrij hardcore en dat is het ook zeker, maar men houdt wel rekening met nieuwe spelers die wat minder gewend zijn vandaag de dag. Als je vaak faalt, zal de game dat doorkrijgen en dan krijg je op bepaalde punten wat meer extra’s die je helpen in de strijd. De game is absoluut onverbiddelijk, want jij maakt een fout en zal daarvoor boeten. De game is van dermate kwaliteit dat deze fouten altijd naar jezelf te herleiden zijn, maar de spelers wat tegemoet komen kan in die zin niet echt veel kwaad. Sterker nog, het werkt averechts op frustratie, wat dus best handig is aangepakt; zo blijft het plezier immers de boventoon voeren.

Dat plezier zal zich uitspreiden over in totaal acht levels waarin je met Beck alle vijanden verslaat en hindernissen overwint om de eindbaas ofwel andere Mighty’s aan te pakken. De speciale geabsorbeerde aanvallen spelen daar zeker een rol in, maar uiteindelijk ben je voornamelijk met je standaard wapen aan het knallen. Beck beschikt echter wel over een soort snelheidsboost en hiermee kan hij zich gemakkelijk en razendsnel verplaatsen over een korte afstand. Ook kan hij in de lucht blijven boosten om zo een stuk te overbruggen.

Hier is nog een extra gameplay element aan verbonden en dat heeft best wel wat invloed op de gameplay. Vijanden zullen op een gegeven moment ‘gestunned’ zijn door je aanval en om een vijand definitief uit te schakelen, zul je met je boost door hem of haar heen moeten boosten. Hoe sneller je dat doet, des te meer punten je krijgt. Deze punten reflecteren aan het einde van een level weer de beoordeling die je krijgt, dus het loont om behoorlijk snel en efficiënt te werk te gaan. Uiteraard wordt deze informatie op een leaderboard gedeeld en tevens is dit uitstekend voer voor speedrunners.

Meer dan alleen een campagne

De verhalende modus van Mighty No. 9 beslaat in totaal acht levels, maar dat is lang niet alles. De game beschikt namelijk ook over verschillende extra modi, welke afgeleid zijn van elementen uit de verhalende modus. Zo kan je in challenge modus diverse uitdagingen aangaan die gebonden zijn aan een bepaalde tijd. Dit varieert van alle vijanden kapotschieten tot het verzamelen van allerlei objecten. Deze uitdagingen zijn niet direct heel bijzonder, maar wel voelt het – op basis van onze speelsessie – als een welkome afwisseling. Leuk detail is dat je deze uitdagingen ook in coöp kan spelen en dat uiteraard online.

Online is het tevens mogelijk om in een race modus zo snel mogelijk de levels te doorlopen en een variant hierop zien we terug in de ‘Boss Rush’ modus. Voor de echte hardcore speler is er nog de ‘One Hit Death Maniac’ modus en hierin zal de game aartsmoeilijk zijn, want één keer geraakt worden betekent dat het is afgelopen en je opnieuw mag beginnen. Wat dat betreft, biedt Mighty No. 9 voldoende modi hoewel het nog wel even aanzien is of ze ook allemaal even boeiend blijven. Toch kunnen we ons niet aan de indruk onttrekken dat Inafune de backers en geïnteresseerden een compleet en gevarieerd product wil voorschotelen. En voor zover wij konden zien, gaat dat wel lukken.

Voorlopige conclusie

Mighty No. 9 is een uitstekende platformer in wording die een leuke twist aan de traditionele gameplay geeft. Dit zit hem natuurlijk in de mogelijkheid om snel te kunnen boosten en meer nog in de optie tot het absorberen van krachten. Dit brengt variatie in de gameplay en dat zorgt natuurlijk voor nog meer speelplezier. We hebben ruim een uur met Mighty No. 9 mogen stoeien en hadden nadien gelijk zin in meer. Het gaat een game in klassieke stijl worden, maar men weet hier wel een eigen identiteit aan te geven. De bijkomende modi zorgen voor des te meer variatie en de audiovisuele stijl maakt het geheel af. Fans van Mega Man of van klassieke platformers houden deze game in de gaten. Is je interesse gewekt? Ook dan raden we je aan Mighty No. 9 te volgen, de kans dat dit een topper gaat worden is zeer aannemelijk.