Er zijn diverse games voor PlayStation VR in ontwikkeling en een gedeelte hiervan was al speelbaar op beurzen en speciale evenementen. Tot op heden zijn we behoorlijk onder de indruk van de kwaliteiten en de speelervaring die de games weten te bieden, maar er is een risico op misselijkheid.

Deze misselijkheid komt door een lage framerate, want dan ontstaat er een situatie dat hersenen de illusie krijgen geen controle meer uit te oefenen over de acties die worden verricht. Dit is kort samen te vatten als ‘motion sickness’ en dit kan serieus roet in het eten gooien bij het spelen van games.

Gamingbolt sprak met Jason Kingsley, co-founder van Rebellion, die werkt aan de PlayStation VR game Battlezone. Hij legde uit dat de framerate zeer hoog moet zijn en dat alles zeer soepel verloopt. Dat is één van de fundamenten om een goede speelervaring te garanderen.

“From a design perspective there are some absolute basics. The frame rate has to be high, has to be smooth. Avoid anything that that makes your brain go ‘hang on, I thought I was in control here?’ Camera shake, or anything that moves your virtual ‘head’ is a perfect example of something very common that is just a no-no in VR,”

Dat klinkt tot dusver allemaal zeer logisch, maar het is afwachten hoe dit zich in de praktijk gaat ontwikkelen. We zien immers vandaag de dag nog steeds voldoende games verschijnen die serieuze framerate problemen kennen, waaronder Triple-A producties.