Boze column: Weinig content, het opdrijven van prijzen en opgeknipte games – Volgens diverse onderzoeksbureaus, zoals Gartner en Newzoo, heeft de gamesindustrie 111,1 miljard opgebracht in 2015. Het is en blijft nog steeds één van de snelst groeiende industrieën en het heeft die van de filmwereld inmiddels al lang en breed overschreden. Dit komt niet in de laatste plaats door de nieuwe verdienmodellen die er gehanteerd worden. In plaats van een game te ontwikkelen, op de markt te zetten en te verkopen, gaat het nu veel verder: ontwikkelen, op de markt zetten, verkopen en extra puzzelstukjes toevoegen.

Persoonlijk heb ik altijd een zeer grote aversie gehad tegen termen als een ‘Season Pass’, ‘DLC exclusive’ en ‘Ultimate Edition’. Gelukkig heb ik mij hier ook altijd redelijk van weten te distantiëren, maar met franchises als Rainbow Six en Star Wars moest ook ik eraan gaan geloven. Beide franchises hebben redelijk recentelijk een nieuw deel uitgebracht, te weten Rainbow Six: Siege en Star Wars Battlefront. Beiden zijn games waarvan de bodem van de snoeppot toch wel sneller in zicht kwam dan ik verwacht had.

Nu moet ik zeggen dat Ubisoft nog steeds volhoudt dat het eerste ‘seizoen’ content voor Rainbow Six: Siege geen betalingswand zal kennen. Het bleek echter al snel dat de twee nieuwe Operators, de personages waarmee je in teamverband speelt, voor Season Pass houders meteen beschikbaar zouden zijn. Het ‘klootjesvolk’ daarentegen mag eerst 25,000 aan in-game valuta bij elkaar sprokkelen. De extra map, een in het ijs gelegen jacht, was gelukkig wel voor iedereen beschikbaar.

Ik vind het echter belachelijk dat je zoveel geld neertelt voor een game en vervolgens nog even door mag sparen om twee nieuwe personages vrij te spelen. Na ongeveer een week spelen had ik al elke Operator vrijgespeeld die er was, ligt dat niet aan de ontwikkelaar? De extra map is leuk, maar heb ik hier echt twee maanden op moeten wachten? En dan vervolgens weer twee maanden wachten op iets nieuws? Alsof je een incomplete puzzel hebt gekocht en Hasbro vervolgens zegt: ‘Ja, meneer als u de hele puzzel wilt moet u toch echt even drie rondjes om ons gebouw rennen en 100 euro monopolygeld betalen’.

Nu vind ik het met Rainbow Six: Siege nog te overzien, aangezien het gratis is en de gameplay zelf erg verslavend werkt. Ondanks de weinige content krijg je toch elke keer een andere situatie door de verschillende spelers en stijlen. In het geval van Star Wars Battlefront vind ik het eigenlijk nog veel erger. DICE en EA legden namelijk een paar weken terug even doodleuk hun hele betaalde content plan neer. En dan kun je mij niet wijsmaken dat ze pas net met deze content begonnen zijn.

Star Wars Battlefront ziet er prachtig uit, speelt soepel en weet echt de Star Wars sfeer te pakken, in het geval althans dat het universum uit vier planeten bestond. Hoewel met diverse modi de maps als het ware worden gerecycled, is het aanbod niet denderend groot. Maar wacht! Wil je dit nou allemaal wel, waar je een decennium op hebt gewacht? Betaal dan maar 50 euro en speel eindelijk de volledige game voor slechts 110 euro! De Outer Rim, Death Star en meer worden dan eindelijk beschikbaar. En als je meer geld wilt uitgeven? Koop dan niet de Season Pass, maar alles gewoon los in de PlayStation Store.

Het is een wat vals trucje en het ergste van alles is nog dat de echte fans, waaronder misschien wel ikzelf, deze content daadwerkelijk gaan kopen. En dan zal Andrew Wilson, CEO van Electronic Arts, zijn bankrekening aanzienlijk zien oplopen. Die 111,1 miljard is een prachtig cijfer voor de industrie, maar ik vraag me sterk af of dit niet ook te maken heeft met dit soort verdienmodellen. Gelukkig is er nog heel veel creatieve en vrij te spelen content in de indie hoek te vinden. Focus je daar eens op, als je dit net zo zat bent als ik. Daar kunnen die hoge piefen nog wat van leren.

En dan is er ook nog Hitman, mijn favoriete franchise sinds ik een klein kind was die dat eigenlijk helemaal niet mocht spelen. Eindelijk na een hele lange tijd mogen we weer aan de slag met de kale man en zijn Silverballers. Een aantal weken geleden annuleerde Square Enix en IO Interactive echter alle pre-orders; wat was hier aan de hand? Niet veel later trad Hannes Seifert, hoofd van IO Interactive, naar buiten met de mededeling dat Hitman volledig episodisch zou worden. Daar gaan we weer hoor.

‘Hitman zal volledig episodisch uitgegeven worden, een startersgedeelte voor 15 dollar en vervolgens voor elke nieuwe map 10 dollar’. Het doel is hiermee om een levendige, intrigerende verhaallijn neer te zetten én om de nieuwe maps van een zo hoogwaardige kwaliteit als mogelijk is te krijgen. Sorry, maar zou dat niet op de releasedatum al zo moeten zijn? En met vijf nieuwe maps in aankomst over heel 2016 kom ik uit op 65 dollar in totaal. Oh, wacht je kunt ook gewoon de volledige game eind 2016 kopen voor 60 dollar. Oftewel: je betaalt extra geld, omdat jij zo nodig eerder Hitman moet spelen. Overigens durf ik er mijn hand voor in het vuur te steken dat als je de ‘echte’ game wilt spelen, je nog eens 10 á 20 dollar extra gaat betalen voor de ‘volledige ervaring’.

Ik zou veel liever hebben dat Square Enix en IO Interactive nu gewoon zeggen: ‘jongens, sorry we zijn gewoon nog niet klaar met de game, we willen jullie niet benadelen, dus hij komt eind 2016’. Betaal je aan het einde van dit jaar gewoon de volle mep in één keer en dan kan je vervolgens het hele verhaal uitspelen. Ik ben namelijk gek op Hitman, maar om er een jaar over te doen om de game uit te spelen? Dat is zelfs voor mij wat aan de lange kant. Bah.