Review: Digimon Story: Cyber Sleuth – Digimon is een franchise die door de jaren heen de nodige games heeft mogen ontvangen, maar die waren lang niet altijd even goed. Daarnaast heeft Digimon in het Westen ook nooit echt een goede voet aan wal gekregen, maar daarom moeten we de laatste game – Digimon Story: Cyber Sleuth – niet onderschatten. De franchise keert nu na jaren weer eens terug in ons continent en na het spelen van deze nieuwe titel kunnen we je melden dat we aangenaam verrast werden.

Het leven in EDEN

De game begint op een wat aparte manier waarin je geïntroduceerd wordt tot de chatrooms van EDEN, een virtuele wereld. Daar waar je in eerste instantie lekker aan het ouwehoeren bent, krijg je plots bezoek van een ongenode gast die de aanwezigen uitnodigt om een bezoek aan de daadwerkelijke virtuele te brengen. Geïnteresseerd als je bent, maar op je hoede voor hackers, betreed je op het afgesproken moment deze wereld om al snel te ontdekken dat dingen niet helemaal verlopen zoals je voor ogen had.

EDEN is een virtuele wereld waarin je min of meer zelf rond kan lopen. Dan niet met een virtual reality bril op, maar daadwerkelijk in persoon. Dat klinkt nogal onrealistisch, maar de game speelt zich in een Tokio af dat vele malen meer ontwikkeld is dan zoals we dat vandaag de dag kennen. Dat geeft in ieder geval een interessante achtergrond om een avontuur in te gaan beleven en vanzelfsprekend tref je al snel de welbekende Digimon. Aanvankelijk hebben deze wezens nog niet veel invloed op het geheel, totdat je losgelaten wordt in de speelwereld.

De ontwikkelaar neemt elke speler heel erg bij de hand en bombardeert je direct vanaf het begin met een shitload aan dialogen, tutorials en meer. Digimon Story: Cyber Sleuth is namelijk best wel een uitgebreide game en voor nieuwkomers is deze inleiding ideaal. Daarmee krijg je immers een goed overzicht van de opties en maak je er spelenderwijs kennis mee. Zodra deze stappen zijn doorlopen, wat al snel richting de twee uur kost, is het tijd om echt zelf in het avontuur te duiken, dat draait om het onderzoeken van merkwaardige voorvallen tussen de echte en virtuele wereld, evenals de criminaliteit aanpakken die plaatsvindt in de wereld.

Turn-based gameplay van weleer

Het verhaal heeft dus even wat tijd nodig om op gang te komen, maar weet zich naarmate je verder komt wel op een positieve manier te ontvouwen. Het is leuk om te volgen en hierin speelt ook de gameplay een belangrijke rol. Tussen de vele dialogen en gebeurtenissen door krijg je natuurlijk te maken met random encounters, waarbij je aangevallen wordt door willekeurige andere Digimon. En dat is precies waar de klassieke gameplay naar voren komt. De game is namelijk turn-based, een manier van spelen die voor de franchise niet nieuw is, maar iets dat vandaag de dag niet al te veel meer voor komt.

Ooit Pokémon gespeeld op een handheld? Precies, dat soort gameplay kan je verwachten van Digimon in gevechten. Interpreteer dat niet als een simpele kopie van Nintendo’s succesverhaal, want Digimon biedt genoeg eigen identiteit en diepgang waardoor het een uitstekend op zichzelf staand product is met genoeg content en variatie. De gevechten zijn om en om aanvallen op elkaar afvuren en hierin heb je verschillende mogelijkheden. Je hebt standaard aanvallen, speciale aanvallen, mogelijkheden tot healen en meer. Het is een bekend concept, maar om dit ten volle te benutten, zul je je Digimon moeten trainen.

Ook dat is weinig nieuws onder de zon, maar door flink veel tijd in je Digimon te investeren, kan je er qua aanvalsmogelijkheden veel uithalen. De achterliggende laag per Digimon is namelijk vrij uitgebreid in mogelijkheden die je de wezens in kwestie aan kan leren. Gaandeweg zal je door tegen veel Digimon te vechten de mogelijkheid krijgen om ze onder je hoede te nemen, waardoor je je team verder uit kan breiden. Hierbij is het natuurlijk belangrijk dat je de Digimon verschillend van elkaar traint, zodat je genoeg tegenstand kan bieden in gevechten.

De eerste uren zal je weinig moeite met vijanden hebben, maar zoals je wel gewend bent van deze games, loopt de moeilijkheidsgraad langzaam maar zeker op, waardoor het dus handig is om in eerste plaats een goed team te hebben en in de tweede plaats een gevarieerd team, zodat je alle mogelijke elementen in gevechten kan counteren. Het trainen van je team is daarin dus een belangrijk aspect en hoewel dat veelal grinden betreft in soortgelijke games, biedt deze titel een mooie optie om niet te snel in herhaling te vallen.

De game beschikt over een DigiLab en hier kan je terecht voor allerlei randzaken, waaronder de DigiFarm. Hier kan je Digimon achter laten om ze te trainen, terwijl jij gewoon verder gaat met het volgen van het verhaal. Natuurlijk staat ook verzamelen weer hoog in het vaandel en met 250 verschillende wezens ben je dus wel even zoet. Daarbij komt nog dat je dezelfde Digimon ook in kan zetten in multiplayer gevechten en dat is natuurlijk een mooi alternatief als je even klaar bent met de singleplayer ervaring.

De game die de fans wilden

Het is best een lange tijd geleden dat we een Digimon game in het Westen hebben gezien en die leegte wordt nu eindelijk opgevuld met Digimon Story: Cyber Sleuth. Elke fan zal zich hier helemaal in kunnen onderdompelen om pas uren later weer te stoppen. Waarom? De gameplay is verslavend en het is allemaal zo van opzet dat je blijft spelen. De gameplay steekt zeer degelijk in elkaar en het verhaal is leuk genoeg om te volgen. Het gehele product ademt één en al Digimon en dat is voor de fans een geschenk uit de hemel, met name omdat er vrij veel diepgang in zit en het audiovisueel prima te pruimen is.

Vergis je echter niet, ook deze game heeft te maken met wat tekortkomingen. Zo zul je tegen repetitieve zijmissies aanlopen en ben je geregeld maar wat aan het ronddolen in een level om de juiste trigger te vinden waardoor je verder kan. Backtracken wordt ook niet geschuwd en dat kan bij lange sessies wat irritant worden, zeker omdat je natuurlijk te maken hebt met random encounters. Dit kan voorkomen worden, maar dan nog kan het wat tegenstaan. Maar goed, dat is iets wat we ook in diverse andere games in dit genre hebben gezien.

Digimon Story: Cyber Sleuth is de game waar fans als die jaren op hebben gewacht. Dat is het en zou eigenlijk genoeg moeten zeggen. De game biedt een leuk verhaal, veel Digimon, diepgang, veel gameplay opties en een audiovisueel aantrekkelijk ingevuld geheel. Wat dat betreft dus een prima game, maar die wel heel erg de traditionele gameplay principes volgt met haar turn-based gameplay. De game speelt dus erg op save, maar dat zal de fans geen worst uitmaken. Daarmee is Digimon Story: Cyber Sleuth eigenlijk best wel een verrassing die vooral erg lang speelbaar is en voor fans een must-have.

• Verhaal is boeiend om te volgen
  • Digimons blijven tof
  • Veel content