Review: Street Fighter V – Capcom komt dit jaar met de console exclusive Street Fighter V, het nieuwe deel in de welbekende en al wat oudere Street Fighter franchise. Met dit nieuwe deel borduurt men voort op de succesvolle formule van Street Fighter IV en tegelijk hebben ze de game een stuk toegankelijker gemaakt voor nieuwkomers. In deze review kijken we of Capcom de drempelverlagende formule op de juiste manier heeft toegepast en wat er beter is ten opzichte van deel IV.

Vriendelijker voor nieuwkomers

Met Street Fighter V zeggen we gedag tegen Street Fighter IV en is het de beurt aan de huidige generatie consoles om Street Fighter uit te bouwen naar model van het inmiddels ontzettend complete Street Fighter IV. Capcom heeft tot nu toe met elk nieuw deel van Street Fighter ook een nieuwe basis geïntroduceerd met belangrijke onderdelen en elementen. Het duurde altijd even tot je door had hoe alles precies werkte en dit ging niet altijd voor iedereen even gemakkelijk. Dit is iets wat Capcom op wilde lossen met Street Fighter V en eerlijk is eerlijk, dat is ze aardig gelukt.

Waar bij Street Fighter IV de focus lag op geavanceerde tactieken met onder andere het gebruik van het Focus-systeem, gaat het er in Street Fighter V een stuk simpeler aan toe en dat in de positieve zin van het woord. Bij het vorige deel in de franchise kon je als nieuwkomer nog wel eens overweldigd worden, want er was namelijk zoveel wat je kon doen en gebruiken, dat je soms door de bomen het bos niet meer zag. In Street Fighter V kan je bijvoorbeeld gelijk met het V-systeem al hele toffe moves uit je mouw schudden zonder hiervoor een hele lange combo van toetsen in te drukken. Het V-systeem is de vervanger van het ‘Ultra Combo’-systeem en elk personage in de game krijgt zijn eigen move die aan dit systeem gekoppeld is. Wanneer je V-meter gevuld is, kun je er namelijk met een enkele druk op de knop al een hele vette combo uitgooien. De uitdaging zit hem dan ook vooral in het feit dat je het voor elkaar moet zien te krijgen om deze V-meter te vullen.

Een ander stukje van de uitdaging is het weten op welk moment je bij welke personages een move uit kunt halen die veel schade aanricht. Ook is het handig om te weten welke moves je met je eigen personage allemaal kan uitvoeren. Dat laatste geldt natuurlijk voor de meeste fighting games en Street Fighter V is hier geen uitzondering op. Het is ook belangrijk om met alle personages te spelen, zodat je weet wanneer een bepaalde move gevoelig is voor een block. De personages hebben allemaal een uitgebreide en diverse commandolijst en aangezien het uit je hoofd leren erg saai is, heeft Capcom het gewoon wat gemakkelijker gemaakt door de overvloed aan informatie eruit te halen. Dit zorgt er vooral voor dat het leren en masteren van de game gemakkelijker is geworden, maar dat betekent niet dat het masteren op zichzelf gelijk gemakkelijker is. Om dit te compenseren heeft Capcom het op een ander gebied iets moeilijker gemaakt, zo is dit deel een stuk rapper, want het tempo ligt een stuk hoger dan bij Street Fighter IV het geval was.

street-fighter-v-charlie-nash-9-1280x720

Ervaren spelers laat men niet in de kou staan, je zult merken dat de ervaring die je hebt opgebouwd met deel IV makkelijk over te nemen is naar dit nieuwe deel. De game vereist uiterste scherpheid van je als speler, want het timen van je moves is belangrijker geworden in dit deel, terwijl het invoeren van de moves juist weer versimpeld is. Door het V-systeem te gebruiken en de juiste personages te kiezen, kun je een strategie bouwen die het beste bij jou past, welke je vervolgens kan masteren. Het masteren zorgt nog steeds voor veel uitdaging en alertheid, waardoor ervaren spelers in die zin nog steeds de overhand zullen hebben. Alleen door deze benadering is de stap naar een ervaren speler worden net even wat toegankelijker.

Technisch en grafisch een hoogstandje, behalve als je op de achtergrond let

Dat dit de mooiste Street Fighter game tot nu toe is, is een vast gegeven en komt natuurlijk niet geheel onverwachts. Wel is het bijzonder om te zien dat het qua looks ver boven Street Fighter IV ligt, alsook de Ultra-versie die op de PS4 is uitgekomen. De nieuwe belichting, modellen en 3D-stijl van de game zijn een stuk serieuzer en daarmee neemt men afscheid van de ietwat cartoony-look van deeltje vier. Het kent nog steeds wel die ietwat cartoony-achtige stijl, maar dat wordt nu op een meer volwassen manier gepresenteerd. De franchise heeft na elk deel een redelijke grafische evolutie meegemaakt en het punt dat ze nu bereikt hebben met Street Fighter V is de absolute top.

street-fighter-v-08-27-15-19

De personages zijn voorzien van een ongekend niveau aan detail en de bewegingen tijdens het striken zien er fantastisch uit. Alhoewel de fights er zelf dus fantastisch uitzien, moet je niet echt op de achtergronden letten in de game. Deze zijn mooi vormgegeven en het past mooi in het geheel, maar na lang spelen zal je gaan opvallen dat er aanzienlijk minder details te zien zijn, slechtere animaties en modellen die niet kloppen. Ook merk je wazige textures op en hoewel deze punten op zich verwaarloosbaar zijn, omdat de gameplay hier de primaire focus heeft, is het contrast zo nu en dan net iets te groot en dat valt dan logischerwijs op.

Alsof je een casco huis koopt

Een vliegtuig zonder motor, een boot zonder roer, een huis zonder ramen… allemaal gezegdes die perfect van toepassing zijn op Street Fighter V. Capcom doet namelijk een hele hoop stappen vooruit in de franchise met de release van deze game, maar tegelijkertijd doet men ook de nodige stappen achteruit. Laten we beginnen met de personages. In totaal zitten er in deze game 16 speelbare personages; dit waren er in het vorige deel nog 44. Nu heeft het vierde deel wel zes jaar de tijd gehad om deze personages toe te voegen, maar alsnog is het een flinke stap terug als je overstapt naar dit deel.

Voor de online spelers is deze game een prima titel waar we zo nog even op terugkomen. Ben je meer fan van singleplayer? Dan valt er eigenlijk weinig te beleven. Als je graag offline speelt, raden we je aan om de game nog even te laten liggen tot de nodige updates zijn uitgebracht. Zo ontbreekt de klassieke modus – die al sinds 1991 in elk deel van de franchise zat – genaamd de ‘Arcade Mode’. Juist, geen arcade modus in een fighting game, Street Fighter V durft het aan. Je kunt dus geen 3 ronden matches spelen tegen een computergestuurd personage naar jouw keuze. In de training modus kun je wel tegen een CPU-speler spelen dat jij uitkiest, maar dit is natuurlijk voorzien van een totaal andere opzet en enkel bedoeld om te trainen (door bijv. de healthbar uit te zetten).

street-fighter-v-1-13

Buiten de training om heb je nog Story, Survival en Versus als aanwezige modi, waarvan Story eigenlijk een lachertje is. Elk personage heeft een eigen verhaal dat voorzien is van prachtige (niet bewegende) anime beelden, maar echt veel heb je er niet aan. Dit komt omdat je na drie gevechten het verhaal van een personage uitgespeeld hebt en daarbij komt dat de uitdaging minimaal is. Je wandelt er echt in no-time doorheen en dat was het dan. Er komt wel nog een cinematic story expansion voor de game, maar dat zal niet eerder zijn dan juni. Hoe dat er precies uit gaat zien – en wat dus wellicht interessanter is – zie je in de video hieronder. Hou je van dit genre en speel je graag een goed verhaal of tegen de CPU, dan is de game op dit moment nog niet echt heel interessant. Speel je juist graag online of met vrienden op de bank, dan is het een heel ander verhaal.

Online soms een drama, soms geluk, soms geweldig

Het belangrijkste in deze game is, naast het lokaal kunnen spelen tegen vrienden, natuurlijk het online gedeelte. In de eerste dagen na de release zijn er wat problemen geweest met de servers, vandaar dat we even hebben gewacht met deze review tot Capcom alles op orde had en we een goed oordeel konden vellen. Wat je merkt bij het online gedeelte van Street Fighter V, is dat de performance behoorlijk inconsistent is. We zijn regelmatig uit de nodige matches gekickt vanwege het verlies van verbinding en soms duurde het even voordat er een werkende pot was gevonden. Wanneer je echter iemand treft die vermoedelijk ook in Nederland (of Europa) zit, dan werkt het echt als een tierelier en speelt de game absoluut fantastisch.

De game voorziet het online gedeelte van slimme error en lag correctie. Dat betekent dat wanneer bepaalde input niet geregistreerd wordt en de speler voor de input aan het blocken is, de game blijft blocken tot de input weer correct loopt. Het simuleert wat je personage aan het doen is tot er een nieuwe ingeving geregistreerd wordt en dat is een interessant systeem. Het werkt niet altijd, merkten we, maar over het algemeen heeft het een goede invloed op de gameplay. De game interpreteert simpelweg je laatst verstuurde commando als ‘hold’ tot er een nieuwe is. Dit kan er soms wel voor zorgen dat bij een slechte verbinding je combo’s erg moeilijk te landen zijn, wat dan weer frustrerend kan werken. Het goede hieraan is dat deze methode niet alleen online toegepast wordt, maar ook in de training modus. Zo zijn de combo’s die jij jezelf aanleert in de training modus gelijk aan de combo’s die je uitvoert in het online gedeelte. Op deze manier ben je al ingesteld op input buffering en leer je dit ongemerkt aan, zodat je online – bij aanwezigheid van lag – hier weinig hinder van zult ondervinden.

Bij matchmaking is er echter nog een hoop ruimte voor verbetering. Een correcte input buffer handling is best handig en een goede oplossing, maar het liefst heb je dat natuurlijk totaal niet nodig. De matchmaking dient eigenlijk te gebeuren op basis van ping, maar vaak zoekt de game gewoon de dichtstbijzijnde speler op. Dit zal ongetwijfeld nog aangepast worden door Capcom, wanneer men dit meer op een geavanceerd niveau gaat aanpakken. Denk hierbij aan matchen op basis van spelers met dezelfde provider, DNS-server, ping en meer. Dan krijg je immers een nog beter systeem. In aanloop naar de release zijn er verschillende beta’s geweest en die doen de game zeker goed, maar het moet allemaal nog wat meer en effectiever toegepast worden om de ervaring helemaal vlekkeloos te laten verlopen.

Goede basis voor de toekomst

De toevoeging van Fight Money is ook fijn, op deze manier hoef je geen nieuwe personages te kopen, maar dien je gewoon actief te zijn binnen de community. Deze in-game valuta zorgt ervoor dat je in de toekomst additionele content kunt unlocken, zoals we ook zien bij een game als Rainbow Six: Siege. Fight Money kun je ook in de offline modi verdienen. Je hebt dus alle vrijheid om dit bij elkaar te sparen. Street Fighter V blijft ook slechts één game de komende jaren, je hoeft dus niet te vrezen voor uiteindelijke “Super” en “Ultra”-versies. Capcom zal deze game gewoon blijven ondersteunen met de nodige updates en dat is natuurlijk goed nieuws.

Achter de online functionaliteiten schuilen ook nog de nodige tools die voorzien zijn van een fijne presentatie en dit alles kun je terugvinden onder ‘CFN’. Een prachtig vormgegeven en makkelijk te gebruiken platform dat je in staat stelt gemakkelijker spelers op te zoeken aan de hand van hun replays en naam. Zo kun je de professionele spelers in de gaten houden en hun matches terugkijken. De fanatieke speler zal alleen met die tool al uren bezig kunnen zijn. Capcom biedt dus ook hier weer allerlei mogelijkheden aan de community om deze flink te laten opleven op korte en lange termijn.

zangief-street-fighter-v-character-shot-1280x720

Als klap op de vuurpijl kun je ook nog eens tegen mensen spelen die de game op de PC hebben. Street Fighter V ondersteunt namelijk Cross-play en dat is natuurlijk wel erg fijn als je vrienden hebt die de game op de PC spelen. Hiermee zijn immers alle obstakels om niet samen te kunnen spelen van de baan. De nodige leuke features daar waar er ook weer een aantal ontbreken. Met het oog op de offline opties hebben we dat al aangestipt, maar ook online ontbreken er nog wat functies. Zo is het simpele ‘spectaten’ bijvoorbeeld nog niet mogelijk, want dat volgt pas later via een update. Desalniettemin legt men met deze game voor nu een basis en deze is simpelweg uitstekend te noemen.

Met deze game hebben we dus een hele goede basis voor de toekomst en hierbij hangt het succes van Street Fighter V geheel af van de community en bijkomende support van Capcom. We geven de game natuurlijk een cijfer op basis van wat de game nu is en ja, er ontbreken gewoon de nodige zaken wat jammer is. Dat neemt niet weg dat Capcom haar stinkende best gaat doen om de community te bedienen met allerlei content en meer gameplay mogelijkheden. De basis die er nu ligt is prima, maar het ontbreken van een goede verhaalmodus of een arcade modus is toch wel zonde. Had de game dan gewoon uitgesteld naar juni om zo iedereen in één keer te bedienen. Street Fighter V is ondanks de punten van kritiek een goede game die speelt als een zonnetje en de franchise naar een hoger niveau tilt. Zoals al gezegd, de basis is er en nu is het aan Capcom om met ondersteuning de volledige potentie uit de game te halen.

• Grafisch een stuk volwassener en erg mooi
  • Erg vriendelijk voor nieuwkomers
  • V-System is een fijne en goede toevoeging