Review: Street Fighter V – Capcom komt dit jaar met de console exclusive Street Fighter V, het nieuwe deel in de welbekende en al wat oudere Street Fighter franchise. Met dit nieuwe deel borduurt men voort op de succesvolle formule van Street Fighter IV en tegelijk hebben ze de game een stuk toegankelijker gemaakt voor nieuwkomers. In deze review kijken we of Capcom de drempelverlagende formule op de juiste manier heeft toegepast en wat er beter is ten opzichte van deel IV.
Vriendelijker voor nieuwkomers
Met Street Fighter V zeggen we gedag tegen Street Fighter IV en is het de beurt aan de huidige generatie consoles om Street Fighter uit te bouwen naar model van het inmiddels ontzettend complete Street Fighter IV. Capcom heeft tot nu toe met elk nieuw deel van Street Fighter ook een nieuwe basis geïntroduceerd met belangrijke onderdelen en elementen. Het duurde altijd even tot je door had hoe alles precies werkte en dit ging niet altijd voor iedereen even gemakkelijk. Dit is iets wat Capcom op wilde lossen met Street Fighter V en eerlijk is eerlijk, dat is ze aardig gelukt.
Waar bij Street Fighter IV de focus lag op geavanceerde tactieken met onder andere het gebruik van het Focus-systeem, gaat het er in Street Fighter V een stuk simpeler aan toe en dat in de positieve zin van het woord. Bij het vorige deel in de franchise kon je als nieuwkomer nog wel eens overweldigd worden, want er was namelijk zoveel wat je kon doen en gebruiken, dat je soms door de bomen het bos niet meer zag. In Street Fighter V kan je bijvoorbeeld gelijk met het V-systeem al hele toffe moves uit je mouw schudden zonder hiervoor een hele lange combo van toetsen in te drukken. Het V-systeem is de vervanger van het ‘Ultra Combo’-systeem en elk personage in de game krijgt zijn eigen move die aan dit systeem gekoppeld is. Wanneer je V-meter gevuld is, kun je er namelijk met een enkele druk op de knop al een hele vette combo uitgooien. De uitdaging zit hem dan ook vooral in het feit dat je het voor elkaar moet zien te krijgen om deze V-meter te vullen.
Een ander stukje van de uitdaging is het weten op welk moment je bij welke personages een move uit kunt halen die veel schade aanricht. Ook is het handig om te weten welke moves je met je eigen personage allemaal kan uitvoeren. Dat laatste geldt natuurlijk voor de meeste fighting games en Street Fighter V is hier geen uitzondering op. Het is ook belangrijk om met alle personages te spelen, zodat je weet wanneer een bepaalde move gevoelig is voor een block. De personages hebben allemaal een uitgebreide en diverse commandolijst en aangezien het uit je hoofd leren erg saai is, heeft Capcom het gewoon wat gemakkelijker gemaakt door de overvloed aan informatie eruit te halen. Dit zorgt er vooral voor dat het leren en masteren van de game gemakkelijker is geworden, maar dat betekent niet dat het masteren op zichzelf gelijk gemakkelijker is. Om dit te compenseren heeft Capcom het op een ander gebied iets moeilijker gemaakt, zo is dit deel een stuk rapper, want het tempo ligt een stuk hoger dan bij Street Fighter IV het geval was.
Ervaren spelers laat men niet in de kou staan, je zult merken dat de ervaring die je hebt opgebouwd met deel IV makkelijk over te nemen is naar dit nieuwe deel. De game vereist uiterste scherpheid van je als speler, want het timen van je moves is belangrijker geworden in dit deel, terwijl het invoeren van de moves juist weer versimpeld is. Door het V-systeem te gebruiken en de juiste personages te kiezen, kun je een strategie bouwen die het beste bij jou past, welke je vervolgens kan masteren. Het masteren zorgt nog steeds voor veel uitdaging en alertheid, waardoor ervaren spelers in die zin nog steeds de overhand zullen hebben. Alleen door deze benadering is de stap naar een ervaren speler worden net even wat toegankelijker.
Technisch en grafisch een hoogstandje, behalve als je op de achtergrond let
Dat dit de mooiste Street Fighter game tot nu toe is, is een vast gegeven en komt natuurlijk niet geheel onverwachts. Wel is het bijzonder om te zien dat het qua looks ver boven Street Fighter IV ligt, alsook de Ultra-versie die op de PS4 is uitgekomen. De nieuwe belichting, modellen en 3D-stijl van de game zijn een stuk serieuzer en daarmee neemt men afscheid van de ietwat cartoony-look van deeltje vier. Het kent nog steeds wel die ietwat cartoony-achtige stijl, maar dat wordt nu op een meer volwassen manier gepresenteerd. De franchise heeft na elk deel een redelijke grafische evolutie meegemaakt en het punt dat ze nu bereikt hebben met Street Fighter V is de absolute top.
De personages zijn voorzien van een ongekend niveau aan detail en de bewegingen tijdens het striken zien er fantastisch uit. Alhoewel de fights er zelf dus fantastisch uitzien, moet je niet echt op de achtergronden letten in de game. Deze zijn mooi vormgegeven en het past mooi in het geheel, maar na lang spelen zal je gaan opvallen dat er aanzienlijk minder details te zien zijn, slechtere animaties en modellen die niet kloppen. Ook merk je wazige textures op en hoewel deze punten op zich verwaarloosbaar zijn, omdat de gameplay hier de primaire focus heeft, is het contrast zo nu en dan net iets te groot en dat valt dan logischerwijs op.
Alsof je een casco huis koopt
Een vliegtuig zonder motor, een boot zonder roer, een huis zonder ramen… allemaal gezegdes die perfect van toepassing zijn op Street Fighter V. Capcom doet namelijk een hele hoop stappen vooruit in de franchise met de release van deze game, maar tegelijkertijd doet men ook de nodige stappen achteruit. Laten we beginnen met de personages. In totaal zitten er in deze game 16 speelbare personages; dit waren er in het vorige deel nog 44. Nu heeft het vierde deel wel zes jaar de tijd gehad om deze personages toe te voegen, maar alsnog is het een flinke stap terug als je overstapt naar dit deel.
Voor de online spelers is deze game een prima titel waar we zo nog even op terugkomen. Ben je meer fan van singleplayer? Dan valt er eigenlijk weinig te beleven. Als je graag offline speelt, raden we je aan om de game nog even te laten liggen tot de nodige updates zijn uitgebracht. Zo ontbreekt de klassieke modus – die al sinds 1991 in elk deel van de franchise zat – genaamd de ‘Arcade Mode’. Juist, geen arcade modus in een fighting game, Street Fighter V durft het aan. Je kunt dus geen 3 ronden matches spelen tegen een computergestuurd personage naar jouw keuze. In de training modus kun je wel tegen een CPU-speler spelen dat jij uitkiest, maar dit is natuurlijk voorzien van een totaal andere opzet en enkel bedoeld om te trainen (door bijv. de healthbar uit te zetten).
Buiten de training om heb je nog Story, Survival en Versus als aanwezige modi, waarvan Story eigenlijk een lachertje is. Elk personage heeft een eigen verhaal dat voorzien is van prachtige (niet bewegende) anime beelden, maar echt veel heb je er niet aan. Dit komt omdat je na drie gevechten het verhaal van een personage uitgespeeld hebt en daarbij komt dat de uitdaging minimaal is. Je wandelt er echt in no-time doorheen en dat was het dan. Er komt wel nog een cinematic story expansion voor de game, maar dat zal niet eerder zijn dan juni. Hoe dat er precies uit gaat zien – en wat dus wellicht interessanter is – zie je in de video hieronder. Hou je van dit genre en speel je graag een goed verhaal of tegen de CPU, dan is de game op dit moment nog niet echt heel interessant. Speel je juist graag online of met vrienden op de bank, dan is het een heel ander verhaal.
Online soms een drama, soms geluk, soms geweldig
Het belangrijkste in deze game is, naast het lokaal kunnen spelen tegen vrienden, natuurlijk het online gedeelte. In de eerste dagen na de release zijn er wat problemen geweest met de servers, vandaar dat we even hebben gewacht met deze review tot Capcom alles op orde had en we een goed oordeel konden vellen. Wat je merkt bij het online gedeelte van Street Fighter V, is dat de performance behoorlijk inconsistent is. We zijn regelmatig uit de nodige matches gekickt vanwege het verlies van verbinding en soms duurde het even voordat er een werkende pot was gevonden. Wanneer je echter iemand treft die vermoedelijk ook in Nederland (of Europa) zit, dan werkt het echt als een tierelier en speelt de game absoluut fantastisch.
De game voorziet het online gedeelte van slimme error en lag correctie. Dat betekent dat wanneer bepaalde input niet geregistreerd wordt en de speler voor de input aan het blocken is, de game blijft blocken tot de input weer correct loopt. Het simuleert wat je personage aan het doen is tot er een nieuwe ingeving geregistreerd wordt en dat is een interessant systeem. Het werkt niet altijd, merkten we, maar over het algemeen heeft het een goede invloed op de gameplay. De game interpreteert simpelweg je laatst verstuurde commando als ‘hold’ tot er een nieuwe is. Dit kan er soms wel voor zorgen dat bij een slechte verbinding je combo’s erg moeilijk te landen zijn, wat dan weer frustrerend kan werken. Het goede hieraan is dat deze methode niet alleen online toegepast wordt, maar ook in de training modus. Zo zijn de combo’s die jij jezelf aanleert in de training modus gelijk aan de combo’s die je uitvoert in het online gedeelte. Op deze manier ben je al ingesteld op input buffering en leer je dit ongemerkt aan, zodat je online – bij aanwezigheid van lag – hier weinig hinder van zult ondervinden.
Bij matchmaking is er echter nog een hoop ruimte voor verbetering. Een correcte input buffer handling is best handig en een goede oplossing, maar het liefst heb je dat natuurlijk totaal niet nodig. De matchmaking dient eigenlijk te gebeuren op basis van ping, maar vaak zoekt de game gewoon de dichtstbijzijnde speler op. Dit zal ongetwijfeld nog aangepast worden door Capcom, wanneer men dit meer op een geavanceerd niveau gaat aanpakken. Denk hierbij aan matchen op basis van spelers met dezelfde provider, DNS-server, ping en meer. Dan krijg je immers een nog beter systeem. In aanloop naar de release zijn er verschillende beta’s geweest en die doen de game zeker goed, maar het moet allemaal nog wat meer en effectiever toegepast worden om de ervaring helemaal vlekkeloos te laten verlopen.
Goede basis voor de toekomst
De toevoeging van Fight Money is ook fijn, op deze manier hoef je geen nieuwe personages te kopen, maar dien je gewoon actief te zijn binnen de community. Deze in-game valuta zorgt ervoor dat je in de toekomst additionele content kunt unlocken, zoals we ook zien bij een game als Rainbow Six: Siege. Fight Money kun je ook in de offline modi verdienen. Je hebt dus alle vrijheid om dit bij elkaar te sparen. Street Fighter V blijft ook slechts één game de komende jaren, je hoeft dus niet te vrezen voor uiteindelijke “Super” en “Ultra”-versies. Capcom zal deze game gewoon blijven ondersteunen met de nodige updates en dat is natuurlijk goed nieuws.
Achter de online functionaliteiten schuilen ook nog de nodige tools die voorzien zijn van een fijne presentatie en dit alles kun je terugvinden onder ‘CFN’. Een prachtig vormgegeven en makkelijk te gebruiken platform dat je in staat stelt gemakkelijker spelers op te zoeken aan de hand van hun replays en naam. Zo kun je de professionele spelers in de gaten houden en hun matches terugkijken. De fanatieke speler zal alleen met die tool al uren bezig kunnen zijn. Capcom biedt dus ook hier weer allerlei mogelijkheden aan de community om deze flink te laten opleven op korte en lange termijn.
Als klap op de vuurpijl kun je ook nog eens tegen mensen spelen die de game op de PC hebben. Street Fighter V ondersteunt namelijk Cross-play en dat is natuurlijk wel erg fijn als je vrienden hebt die de game op de PC spelen. Hiermee zijn immers alle obstakels om niet samen te kunnen spelen van de baan. De nodige leuke features daar waar er ook weer een aantal ontbreken. Met het oog op de offline opties hebben we dat al aangestipt, maar ook online ontbreken er nog wat functies. Zo is het simpele ‘spectaten’ bijvoorbeeld nog niet mogelijk, want dat volgt pas later via een update. Desalniettemin legt men met deze game voor nu een basis en deze is simpelweg uitstekend te noemen.
Conclusie
Met deze game hebben we dus een hele goede basis voor de toekomst en hierbij hangt het succes van Street Fighter V geheel af van de community en bijkomende support van Capcom. We geven de game natuurlijk een cijfer op basis van wat de game nu is en ja, er ontbreken gewoon de nodige zaken wat jammer is. Dat neemt niet weg dat Capcom haar stinkende best gaat doen om de community te bedienen met allerlei content en meer gameplay mogelijkheden. De basis die er nu ligt is prima, maar het ontbreken van een goede verhaalmodus of een arcade modus is toch wel zonde. Had de game dan gewoon uitgesteld naar juni om zo iedereen in één keer te bedienen. Street Fighter V is ondanks de punten van kritiek een goede game die speelt als een zonnetje en de franchise naar een hoger niveau tilt. Zoals al gezegd, de basis is er en nu is het aan Capcom om met ondersteuning de volledige potentie uit de game te halen.
Pluspunten
- Grafisch een stuk volwassener en erg mooi
- Erg vriendelijk voor nieuwkomers
- V-System is een fijne en goede toevoeging
- De juiste toon voor de toekomst is gezet
- Veel extra content is onderweg
- Ouderwetse gebalanceerde Street Fighter gameplay
- Fight money zorgt ervoor dat je niet hoeft te betalen met echt geld
Minpunten
- Het voor nu nog ontbreken van een spectator modus
- Flink verschil in het aantal personages ten opzichte van Ultra Street Fighter IV
- Online gedeelte dient nog voorzien te worden van slimmere matchmaking
- Gebrek aan singleplayer modi
7.5
Blij om te lezen dat ik niet de enige ben met multiplayer issues. Speciaal weer PS Plus gehaald om deze online te kunnen spelen, helaas nog weinig van kunnen genieten.
Van mij mogen ze ook wel voice chat toevoegen.
Ik moet eerst nog even andere games spelen maar de bèta vond ik fantastisch. De game ligt al thuis want ik wou de preorder kostuums hebben en de steelcase. Ik heb er alle vertrouwen in dat de game een topper gaat worden met de toekomstige updates.
De juiste toon voor de toekomst is gezet, veel extra content onderweg. Man, man, man sebiet kunnen we nog het pluspunt geven dat de game een singleplayer heeft. Vroeger las je een review over de huidige game. Nu gaan de journalisten er al van uit dat de volgende game beter doet? Als ik een game kocht dacht ik toch wel aan de kwaliteit ipv kwantiteit. Reviews op basis van: replay value, hoeveel content er op de MAIN-GAME staat, de duur, de graphics, story, muziek. Nu gaan ze eerder oordelen op een product dat hun kan overtuigen het een volwaardige game te noemen. Toch grappig dat er maar bitter weinig games zijn die echt nog een waarde hebben. Als we kijken naar kwaliteit ongeacht de duur was driveclub zonder dlc ook al mooi polished. Buiten de multiplayer fiasco. Dying light een zeer verzorgde game, Batman een zeer verzorgde game, enz. Maar dat betekend niet dat ik ze ga kopen. Want zelf heb ik mijn eigen genres. Trouwens ik game al jaren niet meer maar dat betekend niet dat ik het nieuws niet meer op de voet mag volgen. Van de 600 games die ps4 zogezegd heeft te bieden zijn het 60% indie’s. 40% games is inderdaad nog veel maar als we kijken wat voor games kan je direct naar 10% gaan. Wat dan tenminste games zijn waar aan gewerkt is. Tuurlijk is elke game een prestatie op zich. Maar we spreken hier wel over wereld leiders in de game industrie. Dus dan is het toch wel schandalig dat zo een games(broodje smeren en verzenden naar de klant toe) te toonbanken bereiken. Terwijl er studio’s zijn die tenminste tijd in hun games steken. En nee geen dlc maar de textures, ai, verzorgde details, alles van top tot teen meesterlijk uitgevoerd dat noem ik een waardige game. Helaas is Kim kardashan dan weer miljonair met een mobiele game die iedereen kan maken die de ervaringen heeft. En dat in nog geen 6 maand tijd. En dat ene mobiel game ke speelt dan alle grote studio’s voorbij. Niet door de kwaliteit maar door de populariteit. Zie de game industrie heeft 2 werelden. De gepassioneerde developpers of de marketing developpers. Helaas is dat dus voor 70-80% de marketing developpers. Waarom? It’s all about the money. En zoals velen het daar weten: de game industrie verkoopt als zoete broodjes en heeft weinig tot geen wetten. Geen wonder dat we dan meer van die vuile trucs als pre order beta of season pass voorgeschoteld krijgen. Next up DRM…
R*forever
@82.74.151..xxx: nou zeer mooi gesproken…de echte games makers is toch echt dik NINTENDO (met mega leuke grote 100% fantastische afgewerkte games) denk alleen al aan mario en zelda. Metroid mega man dinkey kong etc ps: ik heb PS2 ps3 ps4 xbox xbox360 xbox one wii en wii u ben dus geen nintendo fanboy . Maar ik ben het 100% met je eens. Het is heel jammer dat het zo gaat in de gameindustrie…(er zijn natuurlijk mooie uitzonderingen zoals the witcher 3 en mgs5 daar kan de rest nog een voorbeeld aan nemen!!
Toch weer schandalig dat er een halve game wordt gelanceerd en dan ook nog eens 60 euro vragen.
Elke release is er wel weer wat.
Michie
@82.74.151..xxx: Fantastisch dat je het nieuws volgt maar wat is het nut je gamed al jaren niet meer gepolijste games koop je ook niet. Dus je wil alleen zeuren over iets wat je niet meer doet dat is pas tijd verspilling. Dit is even mijn mening.
ik wil niet lullig doen hoor, maar je baseert je cijfer op de game hoe het nu is, en in je pluspunt noem je content wat nog gaat komen op…… vaag.
maar goed, alsnog vind ik 60euro te veel voor zo’n soort-type spel.. wanneer die onder de 25 is (in de store) haal ik hem wel, puur vanwege nostalgie
wacht maar op de ex hyper super ultra senpai complete edition
Blijkbaar kan een idioot zoals R*forever ( die niet eens is in gelogt) hier gewoon z’n gang gaan en worden andere normale reacties verwijderd door boerke wijkstra, ook die van geregistreerden? Wederom een reden om hier geen account aan te maken.
7.5!! Ok tuuuuuurlijk. Jullie weten echt niet het verschil tussen een game en een pre-release Alpha game. En als je deze comment verwijdert dan is het een schande!
@31.161.182..xxx: nee hoor, tis heel simpel, alles on topic blijft staan en opmerkingen wat niks met street fighter heeft te maken kun je kwijt in t forum.
@31.161.182..xxx: als jij dat vindt mag je dat zeggen, het is on topic dus verwijderen zou nergens op slaan.
@M4GM3T beter meld je dat mensen on topic moeten blijven als dat niet zo is en laat alle reacties gewoon staan. Alles wat daarna dan nog off topic is word dan verwijderd. Net ff wat netter 🙂
@31.161.182..xxx: is een mogelijkheid en hebben we lang gedaan. Iedereen moet inmiddels die regel kennen en zo moeilijk is de regel niet.
@FATALITY!!!: van mij ook wel
OT: Ik heb de game ook besteld. Gezellig samen met mijn maten online. Een dikke plus vind ik de toevoeging van fight money. Als je niet zoveel tijd hebt koop je voor 30 euro (of een deel daarvan) de karakters. Alhoewel ik denk dat ik dat niet ga doen! Een soortgelijk zie je bij de shortcuts van diverse games zoals bijv. Battlefield 4. Ik heb er ook gelijk een Venom arcade stick bij gekocht. Streetfighter zoals je streetfighter hoort te spelen 🙂
Nu ingelogd 🙂
OT: Ik heb de game ook besteld. Gezellig samen met mijn maten online. Een dikke plus vind ik de toevoeging van fight money. Als je niet zoveel tijd hebt koop je voor 30 euro (of een deel daarvan) de karakters. Alhoewel ik denk dat ik dat niet ga doen! Een soortgelijk zie je bij de shortcuts van diverse games zoals bijv. Battlefield 4. Ik heb er ook gelijk een Venom arcade stick bij gekocht. Streetfighter zoals je streetfighter hoort te spelen 🙂