Gespeeld: Battleborn – Incursion multiplayer modus – Battleborn zal in mei gaan verschijnen en in het afgelopen jaar hebben we de game meerdere malen in actie gezien. Keer op keer had Gearbox ons weer nieuwe content om te laten zien; zo ook recent weer, toen we met de Incursion multiplayer modus aan de slag konden gaan. Nadat we eind vorig jaar al Capture en Meltdown speelden, is het nu tijd voor de derde en tevens laatste multiplayer modus die de game rijk is.

De grootste en meest uitdagende modus

In Incursion krijg je per potje 30 minuten de tijd om je tegenstander te verslaan. Dat gaat echter niet door middel van het afmaken van de brede variatie aan personages die het andere team rijk is; nee, je minions en sentry’s spelen hier een belangrijke rol in. Je wordt als team aan één kant van de map geplaatst, en tussen jou en het andere team bevinden zich vier sentry robotten: twee van jou en twee van de tegenstander. Jouw doel is het slopen van deze sentry’s, maar dat krijg je niet zomaar voor elkaar, want hiervoor heb je de minions nodig.

Deze minions lopen met je mee en zodra deze in de buurt van een sentry komen, kunnen zij het beschermschild uitschakelen, zodat jij de vrijheid krijgt om als een gek al je offensieve middelen in te zetten en zo de sentry uit te schakelen. Ga je in je eentje richting een sentry, dan ben je bij voorbaat al kansloos. Deze sentry is immers aanzienlijk sterker dan jij dat bent en met een schild er omheen is er ook geen doorkomen aan, waardoor je dus in no-time het loodje legt. Dat laatste is niet erg prettig, zeker niet als je je realiseert dat de respawntijd zal toenemen naarmate je vordert in het potje.

Als jij de eerste sentry van de tegenstander zonder al te veel moeite sloopt en bij de tweede het loodje legt, dan zal je merken dat de respawntijd van 10 seconden (aan het begin van de match) is opgelopen tot 40 seconden. Waarom? Heel simpel: het is een bijzonder tactische modus waarbij je niet direct de overhand hebt als je voor ligt op de tegenstander. Als jij en je team roekeloos te werk gaan, dan kan het zomaar zijn dat jouw hele team het loodje legt en dat geeft vrij baan voor de tegenstander. Daarom denk je wel drie keer na voordat je onbezonnen het strijdtoneel op rent. Mocht je weinig health hebben, dan steven je overigens niet per definitie op een dood af. Je kunt namelijk door drie seconden de d-pad ingedrukt te houden jezelf terug teleporteren naar je basis, alwaar je weer volledige health krijgt. Wel zul je dan de halve map opnieuw moeten doorkruisen en je team mist je voor enige tijd.

Jouw rol…

In Incursion zijn er verschillende factoren waar je rekening mee moet houden. Het belangrijkste is natuurlijk het zo goed en efficiënt mogelijk begeleiden van de minions richting de sentry’s van de tegenstanders. In de tussentijd dien je natuurlijk je eigen healthbar in de gaten te houden, evenals dat je vijanden van je minions af moet slaan. Als je minions allemaal dood zijn, tja, dan kom je nog niet heel veel verder. Daar waar je dus zelf vijanden aan het bevechten bent, dien je ondertussen je minions in de gaten te houden en ook dien je een volledige aanval in te zetten op een sentry zodra zich de gelegenheid voordoet.

Dit doe je natuurlijk als team en juist door goed samen te spelen en de vijanden effectief aan te pakken, kan je heel snel een potje in jouw voordeel beslissen. Zo speelden we een potje dat na 15 minuten werd beslist, om even later een potje te spelen dat op de laatste minuten aankwam. Overigens wint de partij die als eerste de twee sentry’s van de tegenstander sloopt. Lukt dat niet binnen de 30 minuten, dan wint de partij die het meeste schade heeft aangebracht bij de tegenstander. Blijven vechten en zorgen dat elke aanval op de sentry telt, dat is wat van cruciaal belang is in Incursion en jij zal deze rol met vier anderen gaan vervullen.

Zet hulpmiddelen in

In de Meltdown modus speelt teamwork ook een belangrijke rol, daar waar Capture een wat meer oppervlakkige modus is. Incursion is echter de modus waarin teamwork het allerbelangrijkste is, juist omdat er zoveel factoren zijn waar je rekening mee moet houden. De basiselementen zijn, zoals omschreven, het beschermen van de minions en het aanvallen van de sentry’s, terwijl je ondertussen tegen andere Battleborn vecht. Dit dien je natuurlijk tactisch aan te pakken en in aanvulling hierop kan je verschillende hulpmiddelen inschakelen.

Deze hulpmiddelen beperken zich tot slechts een paar onderdelen, maar die kunnen net weer dat kleine beetje doorslag bieden. Denk dan aan turrets die op afstand andere Battleborn en minions uitschakelen of een excellerator, waardoor de minions net even wat sneller voortbewegen. Als dat nog niet genoeg is, kan je ook nog zogenoemde ‘Thralls’ voor je eigen gewin inzetten. Dit zijn lelijke mormels die je in de verhalende modus met andere Battleborn zult bevechten. In Incursion zal je het ook tegen deze wezens op moeten nemen, maar als je ze eenmaal verslagen hebt, kan je ze toe-eigenen, waardoor ze voor jou gaan vechten, wat je vuurkracht natuurlijk ten goede komt.

Alsof dat nog niet genoeg is, zit er ook nog enige nuance in de minions, want deze worden geleid door een speciale lead minion. Deze minion heeft veel meer health en die valt uit zichzelf ook weer de minions van de tegenstander aan. Je begrijpt wel met deze uitleg dat Incursion allesbehalve een standaardmodus is en hierin weet Gearbox Battleborn des te meer te onderscheiden van andere shooters. Dit dankzij de creatieve insteek die zij toepassen op de multiplayer modus, waarin tactiek en goed samenspel zoveel meer effect zullen hebben.

Heerlijke chaos

Incursion is een diepgaande modus met zeer veel factoren waar men rekening mee moet houden. Het is een complex geheel en juist daardoor is enige tactische aanpak aan te raden, wil je alles tot een succesvol einde brengen. De modus zit propvol allerlei mogelijkheden en de map waarop we speelden, bevatte dermate veel routes, waardoor het niet snel zal gaan vervelen. Gearbox vertelde dat ze heel erg lang bezig zijn geweest om de balans in deze modus goed te krijgen, iets wat gezien alle aanwezige factoren bijzonder lastig moet zijn geweest.

Na het spelen van twee intensieve potjes, kunnen we vertellen dat het zo op het eerste gezicht wel snor zit met de balans in deze modus. De uitdaging is volop aanwezig en zolang jij in een team zit dat enigszins tactisch te werk gaat en ook communiceert, dan zal je een heel eind moeten komen. Dit kan bij uitstek een modus worden die je graag met een vast groepje vrienden zult spelen, eventueel zelfs in competitieverband. De modus biedt namelijk voldoende diepgang, tactische mogelijkheden en bovenal speelplezier om langdurig gespeeld te worden.

Heel eerlijk, Capture en Meltdown zijn beide zeer degelijke en erg vermakelijke modi, maar Incursion steekt hier toch wel bovenuit. Voornamelijk door de genoemde factoren en omdat het echt als iets totaal nieuws aanvoelt.